direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en openbaar vervoer
Plan: Elst, Woongebied Linge- en Lanenbuurt
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0153ELSTwstaam2013-ONHE

4.1 Verkeer en openbaar vervoer

Netwerk gemotoriseerd verkeer

Het plangebied ligt in de gemeente Overbetuwe in het noordoosten van de kern Elst. Het plangebied wordt ontsloten op de Rijksweg Noord, Nieuwe Aamsestraat en de Ceintuurbaan. De Rijksweg Noord leidt in noordelijke richting naar Arnhem en in zuidelijke richting naar de kern van Elst. De Nieuwe Aamsestraat leidt in westelijke richting naar de kern van Elst en in oostelijke richting sluit de Nieuwe Aamsestraat aan op aansluiting Elst van de A325 (Arnhem – Nijmegen). Via de A325 en knooppunt Ressen wordt aangesloten op de A15 (Nijmegen – Rotterdam). Naast deze wegen, die ook een belangrijke ontsluitende functie voor de kern van Elst hebben, vormt de Ceintuurbaan een belangrijke ontsluitende weg voor het plangebied. De Ceintuurbaan vormt globaal de noordelijke en oostelijke begrenzing van het plangebied en sluit aan op de Rijksweg Noord en de Nieuwe Aamsestraat. Daarmee vormt de Ceintuurbaan ook een tangentiale verbinding tussen het noorden van Elst en de A325. Op zowel de Rijksweg Noord, Nieuwe Aamsestraat en de Ceintuurbaan sluiten verschillende wegen aan die toegang geven tot het plangebied. Deze erftoegangswegen zorgen voor de bereikbaarheid van het plangebied.

De wegen in de omgeving van het plangebied zijn conform Duurzaam Veilig gecategoriseerd. De rijksweg A15 heeft een dynamische maximumsnelheid van 120 en 130 km/h. Op de A325 geldt een maximumsnelheid van 100 km/h. Naast deze stroomwegen zijn er de gebiedsontsluitingswegen Rijksweg Noord, Nieuwe Aamsestraat en de Ceintuurbaan die ter hoogte van het plangebied een maximumsnelheid van 50 km/h hebben. De wegen binnen het plangebied zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Door deze verkeersstructuur is het plangebied goed bereikbaar voor het gemotoriseerd verkeer.

Netwerk openbaar vervoer

In het plangebied liggen aan de Regenboog de bushaltes Sneeuwjacht en de Morgenster. Direct ten zuiden van het plangebied ligt treinstation Elst. Vanaf de bushaltes rijden frequent bussen naar onder andere treinstations Arnhem Centraal, Nijmegen Centraal, Elst en Lent. Ook doen de buslijnen Oosterhout en de centra van Arnhem en Nijmegen aan. Vanaf treinstation Elst rijden er treinen naar onder andere Arnhem, Nijmegen, Tiel en Zwolle. Door deze directe verbindingen wordt geconcludeerd dat het plangebied goed ontsloten wordt door openbaar vervoer.

Netwerk langzaam verkeer

Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig deelt de fietser de rijbaan met het gemotoriseerde verkeer op de erftoegangswegen binnen het plangebied. Langs de gebiedsontsluitingswegen Rijksweg Noord en de Nieuwe Aamsestraat zijn er fietsvoorzieningen in de vorm van vrijliggende fietspaden aanwezig. Alleen op het wegvak Heemskerkstraat – Colosseum van de Nieuwe Aamsestraat zijn er fietsstroken. Op de Ceintuurbaan zijn geen fietsvoorzieningen aanwezig, hier maakt de fietser gebruik van de parallelwegen Limes, Legioen, Zwanenbloem en de Sluiswachter. Deze wegen worden grotendeels gedeeld met het gemotoriseerde verkeer.

Naast deze fietsvoorzieningen die samenvallen met de infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer zijn er in het plangebied solitaire fietspaden die voor directere routes zorgen. Het gaat dan om de fietspaden Tempellaan, Aamsepad en de Via Alosta die het hele plangebied doorkruisen. Daarnaast zijn er enkele doorsteekjes voor fietsers naar onder andere de Rijksweg Noord en de Nieuwe Aamsestraat. Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting van het plangebied voor de fiets goed is.

Verkeersafwikkeling en parkeren

Voorliggend bestemmingsplan is consoliderend van aard. Er worden geen nieuwe functies mogelijk gemaakt zodat het verkeersaanbod en de parkeerbehoefte in het plangebied niet zal wijzigen. Er zal daarom geen effect zijn op de verkeersstromen in en rondom het plangebied.

Conclusie

De ontsluiting voor de verschillende vervoerswijzen is goed te noemen. Het bestemmingsplan is consoliderend van aard zodat het verkeersaanbod en de parkeerbehoefte in het plangebied niet zal wijzigen. Geconcludeerd wordt dat het aspect verkeer de uitvoering van het plan niet in de weg staat.