direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Paraplu bestemmingsplan geluid bedrijventerrein Molengors
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.BPZBGeluidMolengor-BP40

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De bestemmingsplannen voor het bedrijventerrein Molengors in Zevenbergen worden geactualiseerd. Met betrekking tot deze actualisatie is de keuze gemaakt om het gedachtegoed van de Omgevingswet verder uit te werken. Dat houdt concreet in dat een integratie plaatsvindt van het milieuspoor en het ruimtelijk ordening spoor, door te gaan werken met de milieuzonering nieuwe stijl. Dit houdt in dat in dit bestemmingsplan regels omtrent milieu, zoals geluidsnormen, worden opgenomen. Het opnemen van geluidsregels in het bestemmingsplan is mogelijk door gebruik te maken van de Crisis- en herstelwet (Chw).

In het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors' zijn voor bedrijven met een lichtere vorm van bedrijvigheid (huidige milieucategorie maximaal 3.1) geluidregels opgenomen. Voor deze bedrijven kan een standaard geluidsruimte worden gehanteerd. Daarbij is een geluidnorm van 45 dB(A) van toepassing, gemeten op een standaard afstand van 30 meter vanaf de terreingrens.

Voor bedrijven met een milieucategorie 3.2 of hoger is maatwerk nodig. De invloed op de omgeving is bij dergelijke bedrijven groter. Voor een tweetal bedrijven is gebleken dat de toepassing van een standaard geluidsruimte niet mogelijk is en maatwerk nodig is. Het betreft de bedrijven aan de Huizersdijk 26 (hierna Bedrijfsperceel - 1) en Huizersdijk 20 (hierna Bedrijfsperceel - 2). Deze bedrijven kennen een feitelijke milieucategorie van 3.1 of hoger. Bedrijfsperceel - 1 (Huizersdijk 26) kent een feitelijke milieucategorie 4.1. Ten aanzien van het bedrijf aan Bedrijfsperceel - 2 (Huizersdijk 20), deze kent een feitelijke milieucategorie 3.2.

De maatwerkregeling kan in voorliggend bestemmingsplan worden opgenomen door onder andere het opnemen van geluidregels in lijn met het Activiteitenbesluit en maatwerk geluidzones voor bovengenoemde twee bedrijven. Milieuzonering nieuwe stijl in dit bestemmingsplan wordt daarmee toegepast door onder meer het opnemen van geluidzones voor twee bedrijven.

Omdat de geluidzones van deze twee bedrijven de bestemmingsplan grenzen van bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors' overschrijden, is het noodzakelijk om voorliggend paraplu bestemmingplan op te stellen. Dit paraplu bestemmingsplan is niet gebonden aan de grens van het bestemmingsplangebied en daarom kunnen hierin wel de geluidzones worden opgenomen.

Ten behoeve van de leesbaarheid van de plannen zijn in het paraplu bestemmingplan tevens de regels voor geluid toegevoegd die gelden voor de overige bedrijven. Deze regels zijn overgenomen uit het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'.

Voorliggend paraplu bestemmingplan is gelijktijdig vastgesteld met het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'.

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied ligt in de kern Zevenbergen, gemeente Moerdijk. Het plangebied betreft het bedrijventerrein Molengors. Het bedrijventerrein Molengors ligt in de kern Zevenbergen, tussen de woonwijken Krooswijk en Bosselaar in. Het bedrijventerrein grenst aan de:

  • Kristallaan aan de noord- en westzijde;
  • Generaal Allenweg aan de oostzijde;
  • Zuidrand aan de zuidzijde.

De plangrens van dit bestemmingsplan wordt gevormd door de uiterste grenzen van de maatwerk geluidzones van de twee bedrijven (Bedrijfsperceel - 1 en Bedrijfsperceel - 2).

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.BPZBGeluidMolengor-BP40_0001.jpg"

Afbeelding begrenzing plangebied paraplu bestemmingsplan

1.3 Vigerende bestemmingsplannen

Ter plaatste van het plangebied gelden diverse bestemmingsplannen:

  • Molengors, vastgesteld 12 maart 1996
  • Kop Roode Vaart, vastgesteld 9 juli 2003
  • Woonwijk Zevenbergen, vastgesteld 19 april 2012
  • Veegplan kernen 2017, vastgesteld 27 september 2018
  • Veegplan Kernen 2019, vastgesteld 30 januari 2020
  • Bosselaar-Zuid 2020, vastgesteld 10 maart 2022.

De bestemmingsplanregelingen die zijn opgenomen in deze bestemmingsplannen worden met dit paraplu bestemmingsplan niet herzien.

1.4 Planvorm

Voorliggend paraplu bestemmingsplan voorziet in specifieke geluidregels voor twee specifieke bedrijven op het bedrijventerrein Molengors alsmede in het overnemen van geluidregels voor de overige bedrijven op het bedrijventerrein Molengors. Deze geluidsregels corresponderen met de regels in het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'.

Voor een tweetal percelen is een maatwerk geluidregeling opgenomen. Dit betreft Huizersdijk 20 en Huizersdijk 26. De betreffende bedrijfspercelen zijn aangeduid met:

  • Huizersdijk 26: specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 1 (hierna Bedrijfsperceel - 1)
  • Huizersdijk 20: specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 2 (hierna Bedrijfsperceel - 2)

Door het opnemen van deze aanduidingen is op de verbeelding inzichtelijk voor welke percelen de maatwerk geluidregelingen van toepassing zijn.

De reden waarom deze afwijkende regeling is gekoppeld aan het perceel en niet aan het bedrijf zelf of aan een adres, is om te borgen dat het bedrijf het bedrijfsperceel in de toekomst kan verkopen met daarbij dezelfde gebruiksmogelijkheden zoals in de huidige situatie van toepassing zijn voor het bedrijf. Ook in geval van perceelsplitsing blijven de regels van toepassing op de eventueel gewijzigde situatie.

In het paraplu bestemmingsplan worden alleen de maatwerk geluidregels c.q. geluidzones van twee bedrijven opgenomen en worden de geluidsregels voor de overige bedrijven op het bedrijventerrein Molengors overgenomen uit het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'. Er zijn geen complete bestemmingen weergegeven. Voor de volledige bestemmingsplanregeling moet het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors' worden geraadpleegd.

Voor de gronden gelegen buiten het bedrijventerrein moeten de bestemmingsplannen die aldaar gelden worden geraadpleegd.

1.5 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt de analyse en onderzoek beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het plan beschreven. In hoofdstuk 4 wordt de planopzet beschreven. In hoofdstuk 5 wordt de uitvoerbaarheid beschreven.

Hoofdstuk 2 Analyse en onderzoek

2.1 Analyse en onderzoek

2.1.1 Onderzoek

Voor het bestemmingsplan is een maatwerk onderzoek geluid uitgevoerd naar het Bedrijfsperceel - 1 en is de geluidruimte van het bedrijf op het Bedrijfsperceel - 2 bepaald (op basis van bedrijfsinventarisatie). De conclusies van het onderzoek en bepaling geluidruimte worden onderstaand toegelicht. Ook wordt het uitgevoerde cumulatie onderzoek geluid toegelicht.

2.1.1.1 Akoestiek

Akoestisch onderzoek geluidbelasting vanwege Bedrijfsperceel - 1

De Omgevingsdienst Midden-en West-Brabant (hierna: omgevingsdienst) heeft de geluidsbelasting ten gevolge van het bedrijf op Bedrijfsperceel - 1 onderzocht. Het rapport is als Bijlage 1 bijgevoegd. Voor dit bestemmingsplan zijn onder meer de geluidcontouren relevant die in het onderzoek zijn bepaald.

In onderstaande afbeelding zijn de geluidcontouren als gevolg van het bedrijf vanwege de langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus ter plaatse van het plangebied weergegeven in dB(A) etmaalwaarde. Deze geluidcontouren vormen tezamen met de huidige regels op grond van het Activiteitenbesluit de basis voor het opnemen van de benodigde geluidsruimte voor specifiek dit bedrijf in voorliggend paraplu bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.BPZBGeluidMolengor-BP40_0002.jpg"

Afbeelding geluidcontouren Bedrijfsperceel - 1

Geluidsruimte Bedrijfsperceel - 2

Voor dit bedrijf is door de omgevingsdienst geïnventariseerd welke bedrijfsactiviteiten er plaatsvinden op het bedrijfsperceel. Ook is bepaald wat de geluidsbelasting is van deze activiteiten. De notitie waarin de uitgangspunten voor de bepaling van de geluidsbelasting zijn onderbouwd, is als bijlage 2 bijgevoegd. Op grond daarvan is inzichtelijk gemaakt wat de benodigde geluidsruimte is voor het bedrijf.

In onderstaande afbeelding zijn de geluidcontouren als gevolg van het bedrijf vanwege de langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus ter plaatse van het plangebied weergegeven in dB(A) etmaalwaarde. Deze geluidcontouren vormen tezamen met de huidige regels op grond van het Activiteitenbesluit de basis voor het opnemen van de benodigde geluidsruimte voor specifiek dit bedrijf in voorliggend paraplu bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.BPZBGeluidMolengor-BP40_0003.jpg"

Afbeelding visualisatie geluidzones Bedrijfsperceel - 2 deze zijn overgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan

Akoestisch onderzoek gecumuleerde geluidbelasting

De omgevingsdienst heeft de gecumuleerde geluidsbelasting ten gevolge van alle bedrijven op het bedrijventerrein onderzocht. Het rapport is als Bijlage 3 Cumulatie onderzoek geluid bijgevoegd.

Resultaten Rotako

Als uitgangspunt voor Rotako is het “Akoestisch onderzoek in het kader van een melding Activiteitenbesluit voor de inrichting aan de Huizersdijk 26 te Zevenbergen, kenmerk F 20133-1-RA-003, d.d. 22 juli 2016” opgesteld door Peutz gehanteerd. Dit akoestisch onderzoek is ingediend bij de melding Activiteitenbesluit d.d. 22 juli 2016, en nog steeds actueel.

Uit de rekenresultaten, dus zonder rekening te houden met de omliggende bebouwing, blijkt dat de geluidbelasting van het bedrijf in zuidwestelijke richting aanzienlijk minder is dan 45 dB(A) op 200 meter afstand. In noordelijke en oostelijke richting is de geluidbelasting juist iets groter.
Uit de resultaten blijkt dat de omliggende bebouwing ook een grote impact heeft op de geluiduitstraling vanwege Rotako.

Heeft Rotako nu nog groeimogelijkheden?

Vanuit het milieuspoor gezien wordt Rotako in de huidige situatie al beperkt door de bedrijfswoningen nabij het bedrijf. Bij verschillende bedrijfswoningen is nog (een beetje) geluidruimte beschikbaar:

  • In noordelijke richting, bij de bedrijfswoning aan de Huizersdijk 18, is beperkt geluidruimte beschikbaar. Wanneer Rotako deze echter zou benutten dan zou de 45 dB(A) contour op 200 meter van de inrichting ten noordoosten worden overschreden.
  • In oostelijke richting is beperkte geluidruimte beschikbaar (bij de woning Allenweg 18). Deze zou door Rotako benut kunnen worden zolang ervoor wordt gezorgd dat de geluidbelasting in noordoostelijke richting maar niet toeneemt.
  • In zuidelijke richting is praktisch geen geluidruimte meer beschikbaar.
  • In (noord)westelijke richting is nog veel geluidruimte voor Rotako beschikbaar. Het is echter zeer de vraag of deze kan worden benut, aangezien bij de bedrijfswoning aan de Melassestraat 3 geen geluidruimte meer beschikbaar is.

Resultaten Tuytel-machinery

Als uitgangspunt voor Tuytel-machinery is de “Inventarisatie geluidaspecten Tuytel-machinery aan de Huizersdijk 20 in Zevenbergen, gemeente Moerdijk, versie 3, kenmerk 20221-015531, d.d. 4 mei 2022” opgesteld door de OMWB gehanteerd.

Uit de rekenresultaten, dus zonder rekening te houden met de omliggende bebouwing, blijkt dat de geluidbelasting van het bedrijf voldoet aan de richtwaarde van 45 dB(A) op 200 meter afstand. Uit de resultaten blijkt dat de omliggende bebouwing ook een grote impact heeft op de geluiduitstraling vanwege Tuytel-machinery. Als gevolg van optredende reflecties wordt op enkele punten op een afstand van 200 meter van het bedrijf een hoger geluidniveau berekend dan 45 dB(A).


Heeft Tuytel-machinery nu nog groeimogelijkheden?

Vanuit het milieuspoor gezien wordt Tuytel-machinery in de huidige situatie al beperkt door enkele bedrijfswoningen nabij het bedrijf:

  • In noordelijke richting, bij de bedrijfswoning aan de Huizersdijk 18, is geen geluidruimte meer beschikbaar. De grenswaarden uit het Activiteitenbesluit worden hier reeds overschreden.
  • In oostelijke richting is ter hoogte van de woning aan de Generaal Allenweg 8 nog beperkte geluidruimte beschikbaar. Echter, uit de resultaten blijkt dat in westelijke richting de 45 dB(A)-contour op 200 meter wordt overschreden. Praktisch gezien is er in oostelijke richting daarom geen geluidruimte meer beschikbaar.
  • In zuidelijke en westelijke richting is nog veel geluidruimte voor Tuytel-machinery beschikbaar. Deze zou benut kunnen worden zolang ervoor wordt gezorgd dat de geluidbelasting in noordelijke richting maar niet toeneemt.

 

Hoofdstuk 3 Beschrijving van het plan

Het maatgevende aspect voor het bedrijventerrein Molengors is geluid. Voor het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors' is uitgedacht op welke wijze dit milieuaspect geïntegreerd waarbij:

  • 1. bedrijven hun normale en bestaande bedrijfsfunctioneren kunnen voortzetten
  • 2. dat ter plaatste van bestaande woningen sprake is van een goed woon- en leefklimaat.

Dit heeft geresulteerd in het toekennen van onder meer twee geluidzones voor twee bedrijven (Bedrijfsperceel - 1 en Bedrijfsperceel - 2) en het overnemen van de geluidsregeling voor de overige bedrijven met een lichtere vorm van bedrijvigheid op het bedrijventerrein. Laatstgenoemde regeling is overgenomen uit het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'. Deze keuze is gemaakt zodat in beide plannen, paraplu bestemmingsplan en bestemmingsplan, de geluidsregels voor overige bedrijven geraadpleegd kunnen worden. Voor de bedrijven waarvoor onder meer geluidzones zijn opgenomen zijn de maatwerkregels alleen opgenomen in het paraplu bestemmingsplan. De reden hiervoor is dat de geluidzones de plangrenzen van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors' overschrijden.

Geluid

In voorliggend bestemmingsplan is geluid als volgt geregeld:

Lichte bedrijvigheid

De regeling voor lichte bedrijvigheid is overgenomen uit het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'. Voor het gehele bedrijventerrein geldt de regeling dat per bedrijfsperceel de gemiddelde geluidsbelasting 45 dB (A) mag bedragen in de dagperiode. Deze norm geldt op maximaal 30 meter gemeten vanaf de terreingrens (grens van het bedrijfsperceel) en, indien een bestaande burgerwoning op een kleinere afstand van het bedrijfsperceel is gelegen, ter plaatse van de gevel van de geluidgevoelige bestemming.

Door het opnemen van de afstandsmaat is geborgd dat uitsluitend lichte bedrijvigheid, dat weinig geluidsbelasting produceert, is toegestaan. Deze regeling sluit aan bij het vertrekpunt voor het bedrijventerrein. Er is een bewuste keuze gemaakt om uit te gaan van de feitelijke milieucategorie waarmee de geluidsruimte van bedrijven terug gebracht kon worden.

Dit zijn de huidige milieucategorie 1 en 2 bedrijven. Als er binnen 30 meter van een bedrijfsperceel een bedrijfswoning is gesitueerd dan geldt een geluidsnorm van 55 dB (A). Dit betekent dat ter plaatse van deze bedrijfswoning de maximale geluidsbelasting van een bedrijf van derden 55 dB (A) mag bedragen. Deze normen zijn overeenkomstig de huidige milieuregelgeving (Activiteitenbesluit). Voor burgerwoningen geldt een norm van 50 dB (A).

Tabel 1

Geluidruimte bedrijventerrein Molengors   Afstand vanaf grens bedrijfsmatige activiteit   07.00 - 19.00 uur   19.00 - 23.00 uur   23.00 - 07.00 uur  
  30 meter   45 dB(A)   40 dB(A)   35 dB(A)  

N.B. deze normen gelden niet voor Bedrijfsperceel - 1 en Bedrijfsperceel - 2 waarvoor een separate geluidregeling is opgenomen

De grenswaarden 70/65/60 komen overeen met de grenswaarden uit het Activiteitenbesluit. De grenswaarden 65/60/55 volgen uit de VNG-publicatie bedrijven en milieuzonering.

In afwijking van de geluidregels voor overige bedrijven zijn ter plaatse van twee locaties afwijkende geluidregels van toepassing. De locaties van deze bedrijven zijn op de verbeelding aangeduid als:

  • specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 1, ter plaatse van deze aanduiding zijn onder meer twee geluidzones opgenomen:
    • 1. geluidzone – bedrijfsperceel 1 – 45 dB(A)
    • 2. geluidzone – bedrijfsperceel 1 – 50 dB(A)
  • specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 2, ter plaatse van deze aanduiding zijn onder meer twee geluidzones opgenomen:
    • 1. geluidzone – bedrijfsperceel 2 – 45 dB(A)
    • 2. geluidzone – bedrijfsperceel 2 – 50 dB(A)

Per bedrijfslocaties zijn specifiek voor dat bedrijf van toepassing zijnde geluidregels en geluidzones opgenomen met daarbij horende regels. Dit wordt onderstaand toegelicht.

Specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 1

Geluidzone - bedrijfsperceel 1 - 45 dB(A) en Geluidzone - bedrijfsperceel 1 - 50 dB(A)

Om het bedrijventerrein, ook voor de toekomst, beter in de omgeving in te laten passen, is een maatpak nodig. Dit betekent dat de regeling in het bestemmingsplan voldoende ruimte moet bieden voor dit bedrijf, door onder meer aansluiting te zoeken bij de huidige geluidregels in het Activiteitenbesluit.

De flexibiliteit die het huidige Activiteitenbesluit biedt, komen vanuit de regel dat een bedrijf moet voldoen aan de geluidsnormen op de gevels van omliggende woningen. Dit betekent concreet dat het bedrijf in de basis wordt getoets aan de geluidsnormen op de gevels van omliggende woningen. Om voor de toekomst te borgen dat (bedrijfs)woningen worden beschermd voor geluid, afkomstig van activiteiten binnen het Bedrijfsperceel - 1, zijn de in tabel 2 opgenomen grenswaarden van toepassing. Deze grenswaarden zijn voor de bestaande (bedrijfs)woningen gelijk aan de bestaande grenswaarden uit het Activiteitenbesluit. Het bedrijf wordt hiermee niet gehinderd in zijn bedrijfsvoering. Voor nieuwe burgerwoningen zijn de grenswaarden 5 dB strenger dan thans volgt uit het Activiteitenbesluit. Zie hiervoor tabel 2. De reden waarom dit onderscheid is gemaakt tussen soorten woningen is omdat in de huidige milieuregelgeving een andere geluidsnorm geldt voor een bedrijfswoning dan voor een burgerwoning.

Tabel 2 geluidnormen diverse woningen

  07.00 - 19.00 uur   19.00 - 23.00 uur   23.00 - 07.00 uur  
LAR,LT op de gevel van bedrijfswoningen   55 dB(A)   50 dB(A)   45 dB(A)  
LAmax op de gevel van bedrijfswoningen   75 dB(A)   70 dB(A)   65 dB(A)  
LAR,LT op de gevel van bestaande woningen   50 dB(A)   45 dB(A)   40 dB(A)  
LAmax op de gevel van bestaande woningen   70 dB(A)   65 dB(A)   60 dB(A)  
LAR,LT op de gevel van nieuwe woningen   45 dB(A)   40 dB(A)   35 dB(A)  
LAmax op de gevel van nieuwe woningen   65 dB(A)   60 dB(A)   55 dB(A)  

Indien door of namens de drijver van de inrichting van het bedrijf een structurele verandering van de bedrijfsvoering wordt gemeld dan wel wordt aangevraagd, is een toets nodig aan de opgenomen geluidzones. Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) en het maximale geluidniveau (LAmax), veroorzaakt door bedrijfsmatige activiteiten ter plaatse van betreffende bedrijf, mogen in dat geval de grenswaarden (zoals is bepaald met de geluidzones, zie tabel 3) niet overschrijden.

Tabel 3 grenswaarde geluid Bedrijfsperceel - 1

  07.00 - 19.00 uur   19.00 - 23.00 uur   23.00 - 07.00 uur  
Grenswaarde activiteit ter plaatse van de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 1- 45 dB(A)'   45 dB(A)   40 dB(A)   35 dB(A)  
Grenswaarde activiteit ter plaatse van de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 1 - 50 dB(A)'   50 dB(A)   45 dB(A)   40 dB(A)  

Samenvattend, met de opgenomen regeling in dit parapluplan blijft de melding Activiteitenbesluit, die het bedrijf zelf gedaan heeft, het maatpak waarbinnen het bedrijf moet en kan functioneren. Als er iets veranderd aan de bedrijfssituatie dan wordt getoets aan de regels behorend bij de geluidzones.

Om daarnaast een wijziging in het maatpak door te kunnen voeren, is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, waarmee de geluidzones gewijzigd kunnen worden. Omdat dit gevolgen heeft voor bestaande omliggende woningen, zijn daaraan diverse voorwaarden gekoppeld om er voor te zorgen dat een goed woon- en leefklimaat blijft bestaan.

Toelichting geluidzones

De hierboven toegelichte geluidzones zijn opgenomen overeenkomstig de bestaande situatie van het bedrijf (zie figuur 3 van Bijlage 1 bij dit bestemmingsplan). Deze geluidzones zijn bepaald op basis van de door het bedrijf ingediende melding en het daarbij horende akoestisch onderzoek. Deze contouren geven de geluidruimte voor de nu bestaande activiteiten binnen het bedrijf weer. Door deze contouren op te nemen tezamen met de hierboven genoemde regels wordt het bedrijf niet gehinderd in zijn bedrijfsvoering.

Voor het opnemen van de zones is uitgegaan van een situatie zonder de bebouwing buiten het bedrijfsterrein van de bedrijfslocatie. De reden hiervoor is dat wanneer in de omgeving van het bedrijf in de toekomst gebouwen worden bijgebouwd of verwijderd, ook de contouren veranderen. Om uit te sluiten dat een wijziging in de omgeving ten koste gaat van de bedrijfsvoering worden de contouren dus zonder de omliggende gebouwen gepresenteerd.

Deze geluidzones zijn de weergave van de nu al bestaande geluidssituatie van het bedrijf op grond van de melding. Deze is alleen niet als zodanig gevisualiseerd. Dit betekent daarmee dus niet dat er sprake is van een verruiming van de mogelijkheden voor het bedrijf. Uitsluitend wordt de bestaande geluidssituatie gevisualiseerd door het opnemen van de geluidzones. Voor de borging van een goed woon- en leefklimaat zijn de geluidsnormen opgenomen voor verschillende soorten woningen (bedrijfswoningen, bestaande burgerwoningen, nieuwe woningen). Deze normen zijn op grond van het Activiteitenbesluit ook in de bestaande situatie reeds van toepassing. Door het opnemen van deze normen is begrensd wat de maximale geluidsbelasting mag zijn van het bedrijf op de verschillende soorten woningen. Hieraan wordt dus in de basis ook getoets.

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.BPZBGeluidMolengor-BP40_0004.jpg"

Afbeelding visualisatie geluidzones Bedrijfsperceel - 1 deze zijn overgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan

Specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 2

Geluidzone - bedrijfsperceel 2 - 45 dB(A) en Geluidzone - bedrijfsperceel 2 - 50 dB(A)

Om het bedrijventerrein, ook voor de toekomst, beter in de omgeving in te laten passen, is een maatpak nodig. Dit betekent dat de regeling in het bestemmingsplan voldoende ruimte moet bieden voor dit bedrijf, door onder meer aansluiting te zoeken bij de huidige geluidregels in het Activiteitenbesluit.

De flexibiliteit die het huidige Activiteitenbesluit biedt, komen vanuit de regel dat een bedrijf moet voldoen aan de geluidsnormen op de gevels van omliggende woningen.Dit betekent concreet dat het bedrijf in de basis wordt getoets aan de geluidsnormen op de gevels van omliggende woningen. Om voor de toekomst te borgen dat (bedrijfs)woningen worden beschermd voor geluid, afkomstig van activiteiten binnen het Bedrijfsperceel - 2 zijn de in tabel 4 opgenomen grenswaarden van toepassing. Deze grenswaarden zijn voor de bestaande (bedrijfs)woningen gelijk aan de bestaande grenswaarden uit het Activiteitenbesluit. Het bedrijf wordt hiermee niet gehinderd in zijn bedrijfsvoering. Voor nieuwe burgerwoningen zijn de grenswaarden 5 dB strenger dan thans volgt uit het Activiteitenbesluit. Zie hiervoor tabel 4. De reden waarom dit onderscheid is gemaakt tussen soorten woningen is omdat in de huidige milieuregelgeving een andere geluidsnorm geldt voor een bedrijfswoning dan voor een burgerwoning.

Tabel 4 geluidnormen diverse woningen

  07.00 - 19.00 uur   19.00 - 23.00 uur   23.00 - 07.00 uur  
LAR,LT op de gevel van bedrijfswoningen   55 dB(A)   50 dB(A)   45 dB(A)  
LAmax op de gevel van bedrijfswoningen   75 dB(A)   70 dB(A)   65 dB(A)  
LAR,LT op de gevel van bestaande woningen   50 dB(A)   45 dB(A)   40 dB(A)  
LAmax op de gevel van bestaande woningen   70 dB(A)   65 dB(A)   60 dB(A)  
LAR,LT op de gevel van nieuwe woningen   45 dB(A)   40 dB(A)   35 dB(A)  
LAmax op de gevel van nieuwe woningen   65 dB(A)   60 dB(A)   55 dB(A)  

Indien door of namens de drijver van de inrichting van het bedrijf een structurele verandering van de bedrijfsvoering wordt gemeld dan wel wordt aangevraagd, is een toets nodig aan de opgenomen geluidzones. Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) en het maximale geluidniveau (LAmax), veroorzaakt door bedrijfsmatige activiteiten ter plaatse van betreffende bedrijf, mogen in dat geval de grenswaarden (zoals is bepaald met de geluidzones, zie tabel 5) niet overschrijden.

Tabel 5 grenswaarde geluid Bedrijfsperceel - 2

  07.00 - 19.00 uur   19.00 - 23.00 uur   23.00 - 07.00 uur  
Grenswaarde activiteit ter plaatse van de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 2- 45 dB(A)'   45 dB(A)   40 dB(A)   35 dB(A)  
Grenswaarde activiteit ter plaatse van de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 2- 50 dB(A)'   50 dB(A)   45 dB(A)   40 dB(A)  

Samenvattend, met de opgenomen regeling in dit parapluplan blijven de bestaande bedrijfsactiviteiten het maatpak waarbinnen het bedrijf moet en kan functioneren. Als er iets veranderd aan de bedrijfssituatie dan wordt getoets aan de regels behorend bij de geluidzones.

Om daarnaast een wijziging in het maatpak door te kunnen voeren, is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, waarmee de geluidzones gewijzigd kunnen worden. Omdat dit gevolgen heeft voor bestaande omliggende woningen, zijn daaraan diverse voorwaarden gekoppeld om er voor te zorgen dat een goed woon- en leefklimaat blijft bestaan.

Toelichting geluidzones

De hierboven toegelichte zones zijn opgenomen overeenkomstig de bestaande situatie van het bedrijf. Deze geluidzones zijn bepaald op basis van de inventarisatie (uitgevoerd door de omgevingsdienst) van de bestaande bedrijfsactiviteiten en daarbij horende geluidsbelasting. De notitie waarin de uitgangspunten voor de bepaling van de geluidsbelasting zijn onderbouwd is als bijlage 2 bijgevoegd. Op grond daarvan is inzichtelijk gemaakt wat de benodigde geluidsruimte is voor het bedrijf.

Voor het opnemen van de zones is uitgegaan van een situatie zonder de bebouwing buiten het bedrijfsterrein van de bedrijfslocatie. De reden hiervoor is dat wanneer in de omgeving van het bedrijf in de toekomst gebouwen worden bijgebouwd of verwijderd, ook de contouren veranderen. Om uit te sluiten dat een wijziging in de omgeving ten koste gaat van de bedrijfsvoering worden de contouren dus zonder de omliggende gebouwen gepresenteerd.

Deze geluidzones zijn de weergave van de nu al bestaande geluidssituatie van het bedrijf op grond van de melding. Deze is alleen niet als zodanig gevisualiseerd. Dit betekent daarmee dus niet dat er sprake is van een verruiming van de mogelijkheden voor het bedrijf. Uitsluitend wordt de bestaande geluidssituatie gevisualiseerd door het opnemen van de geluidzones. Voor de borging van een goed woon- en leefklimaat zijn de geluidsnormen opgenomen voor verschillende soorten woningen (bedrijfswoningen, bestaande burgerwoningen, nieuwe woningen). Deze normen zijn op grond van het Activiteitenbesluit ook in de bestaande situatie reeds van toepassing. Door het opnemen van deze normen is begrensd wat de maximale geluidsbelasting mag zijn van het bedrijf op de verschillende soorten woningen. Hieraan wordt dus in de basis ook getoets.

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.BPZBGeluidMolengor-BP40_0005.jpg"

Afbeelding visualisatie geluidzones Bedrijfsperceel - 2 deze zijn overgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan

Met het opnemen van bovengenoemde regelingen wordt niet alleen de (bestaande) geluidsruimte van de twee bedrijven planologisch vastgelegd maar is ook rekening gehouden met een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van bestaande woningen en toekomstige woningbouwontwikkelingen.

Toekomstige woningbouw bedrijventerrein

In het bestemmingsplan Bedrijventerrein Molengors wordt geen woningbouw mogelijk gemaakt.

In het gebied Kop Roode Vaart is in 2003 grotendeels goedkeuring onthouden aan woningbouw. In dit gebied is in de bestaande situatie alleen lichte bedrijvigheid gevestigd. Daarnaast liggen in dit gebied veel percelen braak.

Er zijn nog steeds plannen voor de invulling van dit gebied met woningbouw. Hiervoor is een bestemmingsplan is voorbereiding. Dit bestemmingsplan doorloopt een eigen procedure.

Daarnaast vinden er ook diverse woningbouwontwikkelingen rondom het plangebied plaats. Indien de locaties van deze ontwikkelingen zich bevinden binnen de geluidzones van twee bedrijven, dan moet door middel van akoestisch onderzoek worden aangetoond dat woningbouw opgericht kan worden binnen de zone en dat het bedrijf niet wordt belemmerd. Er is geen sprake van een beperking voor nieuwe ontwikkelingen ten opzichte van de bestaande situatie. De geluidzones van de bedrijven gelden ook al in de bestaande situatie, deze waren alleen nog niet gevisualiseerd op de verbeelding van het geldende bestemmingsplan. Ontwikkelingen binnen de geluidzones van de bedrijven moesten in de bestaande situatie ook reeds rekening houden met deze bedrijven.

Vertaling methodes naar regels en verbeelding

In de regels wordt de geluidsregeling voor bedrijven opgenomen. Deze regeling moet in samenhang worden gelezen met de regels voor het bedrijventerrein, zoals zijn opgenomen in het bestemmingplan 'Bedrijventerrein Molengors'.

Op de verbeelding van het paraplu bestemmingsplan zijn de geluidzones opgenomen.

Hoofdstuk 4 Planopzet

4.1 De planologische opgave

In voorgaand hoofdstuk zijn de randvoorwaarden voor voorliggend bestemmingsplan beschreven. De planinhoudelijke aspecten die bijzondere aandacht behoeven zijn de volgende:

  • Er zijn geluidzones en maatwerkregelingen geluid opgenomen waarmee de geluidsruimtes van twee bedrijven vastgelegd;
  • Voor het gehele bedrijventerrein is één regeling opgenomen voor het aspect geluid. Dit betreft de regeling die van toepassing is voor overige bedrijven. De regeling is overgenomen uit het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors'.

4.2 Plansystematiek

De bestemmingsplannen voor het bedrijventerrein Molengors in Zevenbergen worden geactualiseerd in het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Molengors' met identificatienummer NL.IMRO.1709.BPZBMolengors van de gemeente Moerdijk. Met betrekking tot deze actualisatie is de keuze gemaakt om het gedachtegoed van de Omgevingswet verder uit te werken. Dat houdt concreet in dat een integratie plaatsvindt van het milieuspoor en het ruimtelijk ordening spoor, door te gaan werken met de milieuzonering nieuwe stijl. Voor een nadere toelichting daarop wordt verwezen naar dit bestemmingsplan.

4.3 Toelichting op de regels

Het paraplu bestemmingsplan bestaat uit de volgende hoofdstukken:

Hierna worden de 3 hoofdstukken en artikelen kort toegelicht.

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

In dit hoofdstuk zijn de begrippen opgenomen die in verband houden met de regeling voor geluid.

Hoofdstuk 2 Algemene regels

Artikel 2 Overig

In artikel 3 is het toepassingsbereik van het paraplu bestemmingsplan vastgelegd. Deze regels van onderhavig bestemmingsplan gelden naast de regels die zijn genoemd in dit artikel.

Artikel 3 Algemene aanduidingsregels

In artikel 3 zijn de regels voor geluid vastgelegd. De opzet van de regeling voor geluid is als volgt:

  • 1. Meldingsplicht voor de vestiging van nieuwe bedrijven of bedrijfsmatige activiteiten die een ingrijpende wijziging vormen van de bedrijfsvoering (artikel 3.1.1)
  • 2. Indieningsvereisten voor de melding (artikel 3.1.1);
  • 3. Geluidsnormen voor de bedrijven op het bedrijventerrein Molengors (artikel 3.1.2)
  • 4. Afwijkende geluidsnormen voor het bedrijf gevestigd binnen de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 1' (artikel 3.1.3).
  • 5. Afwijkende geluidsnormen voor het bedrijf gevestigd binnen de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 2' (artikel 3.1.4).
  • 6. Omgevingsvergunningplicht voor het afwijken van de grenswaarden (artikel 3.1.5).

Punten 1 & 2 worden onderstaand onder ''meldingsplicht en indieningsvereisten'' toegelicht en punten 3 tot en met 5 worden onderstaand onder ''regeling geluid'' toegelicht.

Artikel 4 Anti-dubbeltelregel

Conform het bepaalde in Artikel 3.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening is deze regel is opgenomen om te voorkomen, dat grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan opnieuw in aanmerking wordt genomen bij latere bouwplannen.

Meldingsplicht en indieningsvereisten

In artikel 3.1.1 is een algemene regel opgenomen waarin is bepaald dat de bedrijven op het 'Bedrijventerrein Molengors' dienen te voldoen aan de grenswaarden zoals opgenomen in artikel 3.1.2, 3.1.3 en 3.1.4 bij het verrichten van bedrijfsmatige activiteiten te voldoen aan de grenswaarden. Bij het vestiging van een nieuw bedrijf of het uitvoeren van bedrijfsmatige activiteiten die een ingrijpende wijziging vormen van de bedrijfsvoering, dient een melding ingediend te worden. Bij de melding dienen de stukken overhandigd te worden die vermeld staan bij de indieningsvereisten, waaronder een akoestisch onderzoek waarin is aangetoond dat kan worden voldaan aan de van toepassing zijnde regels voor geluid.

Daarnaast is een verplichting tot het uitvoeren van akoestisch onderzoek voor nieuwe woningen opgenomen. Voorafgaand aan het bouwen van nieuwe woningen binnen de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 1 45 dBA' en 'geluidzone - bedrijfsperceel 2 45 dBA' moet middels een akoestisch onderzoek worden aangetoond dat de ontwikkeling mogelijk is. Bij het bouwen van de woningen mogen daarnaast de bedrijven niet beperkt worden en moet er sprake zijn van een goed woon- en leefklimaat.

Regeling geluid

Geluidruimte bedrijventerrein Molengors en geluidzones 'Bedrijfsperceel - 1' en 'Bedrijfsperceel - 2'

De grenswaarden voor geluid zijn onderverdeeld in drie regelingen, die hieronder worden toegelicht.

Geluidruimte bedrijventerrein Molengors (overeenkomstig het bestemmingsplan ''Bedrijventerrein Molengors'')

In artikel 3.1.2 is de algemene geluidregeling voor het gehele bedrijventerrein opgenomen. Per bedrijfsperceel mag de maximale geluidsbelasting 45 dB (A) bedragen in de dagperiode, gemeten op maximaal 30 meter vanaf de terreingrens.

Voor twee bedrijfspercelen gelden afwijkende regels op de algemene geluidregeling. De specifieke maatwerkregeling per perceel wordt onderstaand toegelicht.

Geluid - bedrijfsperceel 1

Ter plaatse van het bedrijf met aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel - 1' is uitsluitend voor het aangeduide bedrijfsperceel een hogere geluidsbelasting toegestaan.

Bij het verrichten van bedrijfsmatige activiteiten moet het bedrijf voldoen aan de grenswaarden op de gevels van woningen (tabel 3, sublid 3.1.3 Geluidruimte Bedrijfsperceel - 1).

Bij een melding of aanvraag van een structurele verandering in de bedrijfsvoering moet voldaan worden aan de grenswaarden (geluidzones) zoals opgenomen in tabel 4, sublid 3.1.3 Geluidruimte Bedrijfsperceel - 1.

Ingeval van de bouw van nieuwe woningen binnen de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 1- 45 dB(A)' moet middels onderzoek worden aangetoond dat het bedrijf niet wordt beperkt in de bestaande bedrijfsvoering en er bij de woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.

De bouw van nieuwe woningen binnen de 'geluidzone - bedrijfsperceel 1- 50 dB(A)' is niet toegestaan.

Geluid - bedrijfsperceel 2

Ter plaatse van het bedrijf met aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel -2' is uitsluitend voor het aangeduide bedrijfsperceel een hogere geluidsbelasting toegestaan.

Bij het verrichten van bedrijfsmatige activiteiten moet het bedrijf voldoen aan de grenswaarden op de gevels van woningen (tabel 5, sublid 3.1.4 Geluidsruimte Bedrijfsperceel - 2).

Bij een melding of aanvraag van een structurele verandering in de bedrijfsvoering moet voldaan worden aan de grenswaarden (geluidzones) zoals opgenomen in tabel 6, sublid 3.1.4 Geluidsruimte Bedrijfsperceel - 2.

Ingeval van de bouw van nieuwe woningen binnen de aanduiding 'geluidzone - bedrijfsperceel 2- 45 dB(A)' moet middels onderzoek worden aangetoond dat het bedrijf niet wordt beperkt in de bestaande bedrijfsvoering en er bij de woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.

Bij een melding of aanvraag van een structurele verandering in de bedrijfsvoering moet voldaan worden aan de grenswaarden (geluidzones) zoals opgenomen in tabel 6, sublid 3.1.4 Geluidsruimte Bedrijfsperceel - 2.

De bouw van nieuwe woningen binnen de 'geluidzone - bedrijfsperceel 2- 50 dB(A)' is niet toegestaan.

Omgevingsvergunningplicht voor het afwijken van de grenswaarden

Voor afwijken van de grenswaarden zoals opgenomen in artikel 3.1.2, 3.1.3 en 3.1.4 is een omgevingsvergunningplicht opgenomen. De geluidsgrenswaarden en de geluidzones met geluidsruimten zijn vastgelegd om de gewenste kwaliteit voor het gebied te bereiken. Afwijken is derhalve alleen mogelijk onder strikte voorwaarden.

Wijzigingsbevoegdheid voor ligging geluidszones

De ligging van de geluidszones van behorend bij de bedrijven aangeduid als 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel -1' en 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bedrijfsperceel -2', kunnen indien nodig worden gewijzigd (artikel 3.1.6 en 3.1.7). Dit kan alleen als aangetoond wordt dat het nemen van maatregelen in de bedrijfsvoering niet mogelijk is, dat er sprake blijft van een milieu hygiënisch aanvaardbaar woonklimaat bij woningen in de omgeving en dat derden niet in hun belang worden geschaad.

Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotregels

In het paraplu bestemmingsplan is overgangsrecht opgenomen. Dit overgangsrecht heeft alleen betrekking op de regeling van dit plan. Voor de overige regels geldt het overgangsrecht zoals dat is opgenomen in het vigerende bestemmingsplan.

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Het Paraplu bestemmingsplan geluid bedrijventerrein Molengors voorziet in het planologisch-juridisch borgen van de maatwerk geluidregeling voor 2 bedrijven en de bepaalde geluidzones en het overnemen van geluidregeling van bedrijventerrein Molengors. Aan dit plan zijn, behoudens de (ambtelijke) kosten van het opstellen van het plan, geen kosten verbonden. De geluidregeling die wordt opgenomen in dit paraplu bestemmingsplan, leidt niet tot een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Het is daarom niet nodig om een exploitatieplan conform artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening op te stellen. Gesteld wordt dat het paraplu bestemmingsplan economisch uitvoerbaar is.

5.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het ontwerp paraplu bestemmingsplan is in het kader van vooroverleg toegestuurd naar de overlegpartners en is ter inzage gelegd.

5.2.1 Vooroverleg

Het (concept) ontwerp bestemmingsplan is in het kader van vooroverleg toegestuurd naar de overlegpartners.

In het kader van het wettelijk vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro is op 8 november 2021 een kennisgeving verzonden aan de vooroverlegpartners. Er zijn drie reacties ingediend, vanuit de Gasunie, Waterschap Brabantse Delta en de provincie Noord-Brabant. De reacties vanuit de Gasunie en de provincie Noord-Brabant leiden niet tot aanpassingen van het ontwerp bestemmingsplan.

Vanuit het Waterschap Brabantse Delta leidt de reactie tot aanpassen van het ontwerp bestemmingsplan. Deze aanpassing is verwerkt in de waterparagraaf van het bestemmingsplan bedrijventerrein Molengors.

5.2.2 Participatie

In het kader van participatie is er een informatie-avond georganiseerd op 30 november 2021. De verslaglegging van de avond is als Bijlage 4 toegevoegd.

5.2.3 Zienswijzen

Het ontwerp bestemmingsplan is ter visie gelegd.

Omdat beide bestemmingsplannen (voorliggend bestemmingsplan en bestemmingsplan bedrijventerrein Molenors) een integraal onderdeel vormen, zijn ze tegelijk ter visie gelegd en is ook het zienswijzenrapport gezamenlijk opgesteld voor beide plannen. De ontwerpbestemmingsplannen hebben ter inzage gelegen van 9 februari 2022 tot en met 22 maart 2022.

Tijdens de periode van terinzagelegging zijn 7 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in de Bijlage 5 bijgesloten nota.

Naar aanleiding van de ontvangen zienswijzen zijn de bestemmingsplannen op diverse punten gewijzigd, dit nader toegelicht in de nota zienswijzen in Bijlage 5.

Gewijzigde vaststelling

Op 23 juni 2022 is een raadsvoorstel over de (gewijzigde) vaststelling van de bestemmingsplannen Bedrijventerrein Molengors en Parapluplan Geluid bedrijventerrein Molengors behandeld in de vergadering van de raadscommissie. Hierbij is besproken dat het college ruimte ziet voor een aanpassing van de regels van deze bestemmingsplannen, waardoor de regeling meer zekerheid biedt voor de twee bedrijven met een eigen geluidregeling. In een gewijzigde versie van de Nota van Zienswijzen (Bijlage 5) zijn de voorgestelde wijzigingen opgenomen (in rood). De gemeenteraad heeft besloten in te stemmen met het gewijzigde voorstel tot gewijzigde vaststelling van de beide bestemmingsplannen.

Om de regeling voor de twee bedrijven met een maatwerkregeling voor geluid beter aan te laten sluiten op de bestaande regels uit het Activiteitenbesluit zijn artikel 3.1.3 en 3.1.4 gewijzigd, voor een toelichting zie Bijlage 5 en Hoofdstuk 3.