direct naar inhoud van 2.6 Verkeer
Plan: Kern Zevenbergschen Hoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401

2.6 Verkeer

Inleiding

In deze paragraaf zal de huidige verkeerstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige verkeersafwikkeling en parkeersituatie beschreven.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Direct aan de westzijde van de kern ligt de A16 met op circa 2,5-3 km ten noorden en zuiden daarvan de twee belangrijke knooppunten met de A59, namelijk Klaverpolder en Zonzeel. De kern zelf is bereikbaar vanaf de A16 door middel van de direct aan de noordwestzijde van de kern gelegen aansluiting Zevenbergschen Hoek. Vanaf deze aansluiting leidt een verbindingsweg langs de oostzijde van het spoor via de Hoofdstraat naar de kern. De Hoofdstraat en de hier in het zuiden op aansluitende Driehoefijzersstraat vormen de twee belangrijkste ontsluitingswegen binnen de kern. De Driehoefijzersstraat sluit ten zuiden van de kern aan op de N285 die ter hoogte van het zuidoostelijk van de kern gelegen Terheijden aansluit op het oostelijk van de A16 gelegen tracé van de A59.

Binnen de kern vormen de Frisostraat, Olavstraat, De Vlijt en De Wieken/De Vang de belangrijkste ontsluitingswegen binnen de vier woonbuurten.

De Hoofdstraat (tussen de spoorwegovergang en de Ewoudsdam), de Driehoefijzersstraat (tussen de Wieken en de Verlegde Hoge Zeedijk) en De Molensteen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De omgeleide Hoofdstraat, de Verlegde Hoge Zeedijk en de Bloemendaalse Zeedijk (tussen De Vlijt en de grens van het plangebied) zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Langs de gebiedsontsluitingswegen zijn geen aparte fietsvoorzieningen zoals een vrijliggend fietspad of fietssuggestiestroken gelegen. Deze inrichting is niet conform het principe 'Duurzaam Veilig'. Op de erftoegangswegen wordt het fietsverkeer wel conform de inrichting gemengd met het autoverkeer afgewikkeld.

Ontsluiting openbaar vervoer

Binnen het plangebied zijn bushaltes gelegen langs de Hoofdstraat ter hoogte van de Ewoudsdam en Plein 1940 en langs de Driehoefijzersstraat ter hoogte van De Wieken. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Moerdijk en Breda en Zevenbergschen Hoek en Zevenbergen.

Hoewel de kern direct ligt aan een stelsel van spoorwegen heeft de omvang van de kern in het verleden geen aanleiding gegeven tot de bouw van een NS-station.

Verkeersgegevens en afwikkeling

Op de Bloemedaalse Zeedijk (2002), De Vlijt (2006) en de Hoofdstraat (2006) zijn verkeerstellingen uitgevoerd. Deze gegevens zijn aangeleverd door de gemeente Moerdijk. Voor de extrapolatie naar de jaren 2009, 2010 en 2020 is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden.

In de huidige situatie zijn geen knelpunten in de verkeersafwikkeling.


Tabel 2.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

weg   wegvak   2009   2010   2020  
Bloemendaalse Zeedijk   sportpark   850   850   950  
De Vlijt   Nabij Zicht   2.100   2.100   2.350  
Hoofdstraat   Ewoudsdam-spoor-
wegovergang  
3.400   3.450   3.800  

Parkeren

In het plangebied wordt voornamelijk geparkeerd in het openbaar gebied langs wegen en straten. Bij een aantal woningen wordt op eigen terrein geparkeerd.

In het plangebied wordt één ontwikkeling mogelijk gemaakt ter plaatse van de Frisostraat 23-27. Het bouwplan omvat de realisatie van twee appartementencomplexen. In totaal worden 12 appartementen gerealiseerd. Beleidsuitgangspunt bij ruimtelijke ontwikkellingen is dat zoveel mogelijk parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Op basis van een parkeernormering kan worden bepaald of het aantal voorziene parkeerplaatsen toereikend is. Ten behoeve van het bouwplan wordt een parkeernorm van 1,5 parkeerplaatsen per woning aangehouden. Het aantal vereiste parkeerplaatsen op eigen terrein komt hiermee op (1,5 x 12=) 18 parkeerplaatsen.

Op eigen terrein worden 10 parkeerplaatsen gerealiseerd. Daarnaast worden op gronden in eigendom van de gemeente Moerdijk nog eens 8 parkeerplaatsen gerealiseerd. De beoogde ontwikkeling voldoet hiermee aan de parkeernormen van de gemeente Moerdijk.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, door de ligging in de directe nabijheid van grootschalige infrastructuur. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. De gebiedsontsluitingswegen zijn echter niet ingericht conform het principe 'Duurzaam Veilig'. Er doen zich geen knelpunten in de verkeersafwikkeling en het parkeren voor.