direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Kern Zevenbergschen Hoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401

2.3 Gemeentelijk beleid

De Strategische Visie voor Moerdijk 2030

De opgaven waarvoor de gemeente gesteld staat (onder andere vanwege vergrijzing, vergroening en globalisering van toeristisch-recreatieve sector) wenst zij in de periode van 2009-2030 uit te voeren. Deze strategische visie bevat een aantal fundamentele keuzes voor de gewenste toekomstrichting van de gemeente Moerdijk. Daarnaast bevat het een aantal nieuwe randvoorwaarden op hoofdlijnen en voor de langere termijn. De strategische visie bevat de missie van de gemeente Moerdijk op weg naar 2030 en een strategie om deze te bereiken. Het is de rode draad voor het totale beleid van de gemeente Moerdijk.

Structuurvisie Moerdijk 2030 (2011)

De gemeenteraad heeft op 9 juni 2011 de 'Structuurvisie Moerdijk 2030' vastgesteld welke de Structuurvisie Plus uit 1999 vervangt. De nieuwe structuurvisie is van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Moerdijk. De visie (het wensbeeld) loopt tot 2030. Bij de structuurvisie is een uitvoeringsparagraaf gevoegd. Deze uitvoeringsparagraaf heeft een looptijd tot 2020 en kan iedere twee jaar worden herzien.

De gemeente Moerdijk wil aan de hand van een uitvoeringsparagraaf komen tot gebiedsontwikkeling met de mogelijkheid van kostenverhaal. Daarnaast wil Moerdijk zich naar de toekomst toe profileren als ‘ondernemende netwerkgemeente’. Door een op uitvoering gerichte ontwikkelingsplanologie kan daar nader invulling aan worden gegeven. De gemeente heeft daarom een structuurvisie opgesteld, die voldoet aan de eisen van de Wro.

Voor de kern Zevenbergschen Hoek zijn de bestaande karakteristieken op hoofdlijnen als volgt geformuleerd:

  • Zeer goed bereikbaar;
  • Relatief hoog voorzieningenniveau;
  • Omsloten door (beperkende) infrastructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401_0004.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401_0005.png"


afbeelding "i_NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401_0006.png"  

Uitsnede Structuurvisie Moerdijk 2030

Voor toekomstige ontwikkelingen zijn op hoofdlijnen de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Woningbouw is gericht op de herstructureringsopgave en verdunning en vergroening van wijken en clustering van basisvoorzieningen;
  • Het aantal ingeplande woningen tot 2020 voor de kern Zevenbergschen Hoek is 55, voornamelijk in het project 'voormalige voetbalvelden';
  • Uitbreiding van woningbouw naar behoefte is mogelijk in oostelijke richting;
  • Het proces van herontwikkeling van de kern als gevolg van de komst van de HSL wordt verder uitgewerkt, waarbij wordt ingezet op rust; er zijn hooguit kleinschalige ontwikkelingen mogelijk;
  • Er wordt ingezet op groen en water langs de randen;
  • Er wordt ingezet op het oplossen van de overlast van sluipverkeer door de kern en het beperken/verminderen van de milieurisico's van infrastructuur.

Dorpsplan Zevenbergschen Hoek (2006)

Voor alle 11 kernen in de gemeente Moerdijk zijn onder het centrale motto 'leefbaarheid maken doe je samen', stads-/dorpsplannen opgesteld.

Het dorp heeft de laatste jaren een aantal grote veranderingen doorgemaakt, door de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) en het verleggen van de A16. Een groot aantal woningen is gesloopt en ter compensatie is een nieuwe wijk gebouwd aan de zuidoostrand van het dorp. Tevens is de belangrijkste doorgaande weg opnieuw ingericht en wordt een parkzone langs het spoor aangelegd. Zevenbergschen Hoek heeft een redelijk voorzieningenniveau, met een aantal winkels, enkele medische voorzieningen, een basisschool en peuterspeelzaal, sportvoorzieningen en een gemeenschapshuis. De bevolking is hecht en actief in de vele verenigingen. Doordat Zevenbergschen Hoek langs de A16 is gelegen, is er veel sprake van sluipverkeer.

De bewoners van Zevenbergschen Hoek zien hun dorp in de toekomst ook vooral als plaats om prettig en rustig te wonen, in het groen. Men wil de huidige voorzieningen en verenigingen behouden, om de leefbaarheid in stand te houden. Dat vraagt enerzijds om inzet van de huidige bewoners, bedrijven en verenigingen en van de gemeente en anderzijds om een groei van het aantal inwoners. Dat betekent dat er meer huizen nodig zijn, vooral voor starters en senioren.

Over enkele jaren zullen de basisschool, de peuterspeelzaal en het gemeenschapshuis in een multifunctioneel gebouw een plek moeten krijgen. In het midden van het dorp ligt het Plein 1940. Dit zou opnieuw ingericht moeten worden, samen met het terrein rond de kerk, zodat een echt dorpscentrum ontstaat. Men is redelijk tevreden over de manier waarop het HSL/A16-traject is verlopen, maar de laatste maatregelen moeten snel worden afgerond. De ligging van het dorp, bij station Lage Zwaluwe aan een belangrijke spoorlijn en aan de A16, heeft voor- en nadelen. Het sluipverkeer van de snelweg moet om het dorp geleid worden, omdat dit voor overlast en onveilige situaties zorgt. Een voordeel is echter dat nabij Zevenbergschen Hoek een goede locatie is voor een nieuw bedrijventerrein. Daarbij moet het vrachtwagenverkeer uit het dorp geweerd worden, onder andere door verplaatsing van de huidige transportbedrijven.

Huisvesting ten behoeve van Mantelzorg (2004)

Op 27 mei 2004 heeft de raad besloten tot het opnemen van een afwijkingsmogelijkheid in de verschillende bestemmingsplannen ten behoeve van het bieden van een huisvestingsvorm in aan- en uitbouwen en bijgebouwen van een woning, voor het verlenen van mantelzorg. Het gaat om mantelzorg aan ieder die hulpbehoevend is op het fysieke, psychische en/of sociale vlak, zonder leeftijdsgrens. Hierdoor wordt tegemoetgekomen aan sociale woonwensen, kan langer zelfstandig worden gewoond en het voorkomt isolement en vereenzaming.

Het gebruik van een aan- of uitbouw en bijgebouw komt voor het verlenen van mantelzorg te vervallen zodra de noodzaak door verhuizing of overlijden niet meer nodig is.

Beleidsplan Wonen 2007-2011 'Een (t)huis voor iedereen' (2007)

Het Beleidsplan Wonen 2007-2011 'Een (t)huis voor iedereen' is op 28 juni 2007 door de gemeenteraad van Moerdijk vastgesteld.

Uit het woningbehoefteonderzoek (WBO) 2006, dat onder andere als basis heeft gediend voor het Beleidsplan Wonen 2007-2011 'Een (t)huis voor iedereen', blijkt dat de inwoners van de gemeente Moerdijk het goede woonklimaat in hun gemeente waarderen. Het WBO laat zien dat circa 90% van de inwoners na verhuizing bij voorkeur in de gemeente wil blijven wonen. De gemeente wil zoveel mogelijk aan deze wens van haar burgers tegemoetkomen.

De gemeente Moerdijk behoort tot de landelijke gemeenten en heeft dienovereenkomstig tot taak ten minste te bouwen voor de opvang van de natuurlijke bevolkingsgroei. De gemeente kampt met een negatief migratiesaldo. De gemeente wil niet alleen voorkomen dat het aantal inwoners verder terugloopt, maar heeft ook de ambitie om te groeien. Immers, het draagvlak voor het behoud van de voorzieningen moet op peil blijven. Vooralsnog is de gemeente qua woningbouw gehouden aan het kader dat behoort bij een landelijke gemeente.

Door strategische nieuwbouw, gebaseerd op de woningbehoefte volgens het WBO, wordt beoogd de gewenste kwalitatieve nieuwbouw te realiseren, zodat hierdoor een zo groot mogelijke verhuisketen op gang komt en daarmee de doorstroming in de woningvoorraad wordt bevorderd.

Gebouwd wordt naar behoefte en mogelijkheden volgens het WBO en signalen vanuit de markt (woningbouwcorporaties, zorgverleners en ontwikkelaars). De behoefte is het grootst in de grotere kernen. Vandaar dat ook in deze kernen het meest gebouwd zal worden. Naast de benodigde reguliere woningbouw in de kleine kernen, waar de kern Zevenbergschen Hoek onderdeel van uitmaakt, is daar ook altijd ruimte voor maatwerk. Nieuwbouw en vernieuwing van de woningvoorraad dragen bij aan de evenwichtige bevolkingssamenstelling en keuzevrijheid voor de burger. Door middel van nieuwbouw in de verschillende kernen wordt beoogd meer variatie in het woningaanbod en woonmilieu te brengen.

De gemeente wil graag voor alle doelgroepen (onder andere starters en ouderen) een thuis bieden. Daarvoor is het belangrijk dat bewoners zoveel mogelijk de kans krijgen om in hun woonbehoefte in de gemeente Moerdijk te voorzien. Door voldoende woningen te bouwen en de keuzemogelijkheden te vergroten, hoeven inwoners van Moerdijk minder vaak uit te wijken naar andere gemeenten.

Het is belangrijk dat in de verschillende kernen een evenwichtige bevolkingsopbouw blijft bestaan. Een evenwichtige bevolkingssamenstelling in de gemeente is belangrijk om de leefbaarheid in stand te houden.

In de gemeente zijn voor de korte en langere termijn voldoende potentiële bouwlocaties beschikbaar om strategische nieuwbouw te realiseren.

Lokaal vestigingsbeleid (2009)

Het stimuleringsbeleid voor de lokaal gevestigde bedrijven is vastgelegd in de nota Lokaal Vestigingsbeleid. Het lokale vestigingsbeleid heeft betrekking op de industrie, bouw, handel, transport en communicatie en zakelijke dienstverlening, gevestigd op de 16 bedrijventerreinen in de kernen en in het buitengebied van Moerdijk.
De vraag op korte termijn wordt geraamd op circa 19 ha en voor de lange termijn op circa 47 ha (2013-2020). Ruim 60% van deze vraag is afkomstig van de multiplierwerking van het mogelijk te ontwikkelen Logistiek Park en Industrieterrein Moerdijk. Daarnaast is zogeheten schuifruimte nodig om de transformatie van bedrijventerreinen invulling te kunnen geven. Na 2020 wordt een afname van de vraag met bijna 8 ha voorzien.
Het overgrote deel van de bedrijven in de kernen is kleinschalig van aard. Deze bedrijven zijn gevestigd in de daarvoor bestemde bedrijfs- en winkelpanden, of vinden plaats vanuit huis. Naast deze bedrijven bevinden zich in kernen of in kernrandzones ook bedrijven die er van oudsher zijn gevestigd en door de jaren ingeklemd zijn komen te liggen tussen woningen of andere functies. Deze bedrijven zijn vaak grootschalig van aard.
De gemeente beschikt over een restcapaciteit van 2,7 ha en een zeer beperkte omvang aan harde planvoorraad. Deze voorraad bevindt zich op het bedrijventerrein aan de Bloemendaalse Zeedijk in Zevenbergschen Hoek.
Het streven is alle Moerdijkse bedrijven de gelegenheid te bieden zich te hervestigen in, of zoveel mogelijk nabij, de huidige vestigingsplaats, rekening houdend met de draagkracht van de locatie en de omgeving, met de milieuregelgeving en congestievrije en verkeersveilige aansluiting op doorgaande infrastructuur richtinggevend.
In principe wordt geen enkel bedrijf van buiten Moerdijk geweerd. Echter het bedrijf dient te passen binnen het afwegingskader van de gemeente en er dient een geschikte locatie voorhanden te zijn. Daarbij geldt dat bestaande bedrijvigheid voorrang heeft op nieuw te vestigen bedrijven van buiten de gemeente. Bij het toewijzen van een nieuwe (of her)vestigingslocaties wordt bezien of in de omliggende gemeenten mogelijk een meer geschikte vestigingsplaats kan worden aangeboden.
In de kernen van de gemeente wordt uitbreiding en nieuwvestiging toegestaan, indien dit past bij de locatie. Indien niet passend op locatie in de kern dient het bedrijf zich op een lokaal bedrijventerrein te vestigen. Werken aan huis wordt toegestaan tot een maximaal vloeroppervlak van 50 m².

Tijdelijke huisvesting, tijdelijke werknemers

In het buitengebied worden geen mogelijkheden geboden voor structurele huisvesting voor tijdelijke werknemers. Binnen de kernen in de gemeente wordt structurele huisvesting in specifieke gevallen wel mogelijk geacht. Er dient een beroep gedaan te worden op structurele huisvesting, indien:

  • Op het agrarisch perceel de arbeidsbehoefte aan arbeidsmigranten leidt tot een huisvestingsverzoek van een periode van meer dan zes aaneengesloten maanden in een jaar;
  • De behoefte bestaat om een arbeidsmigrant langer dan zes maanden op een camping te huisvesten;
  • Een specifiek verzoek wordt ingediend voor structurele huisvesting van arbeidsmigranten binnen de bebouwde kom.

Met betrekking tot het begrip 'huishouden' in relatie tot huisvesting van arbeidsmigranten heeft de Raad van State op 2 mei 2007 uitspraak gedaan1. De huisvesting van arbeidsmigranten staat bezien deze uitspraak op gespannen voet met de functie wonen, zoals gesteld in het bestemmingsplan. Het is dan ook niet mogelijk om binnen de bestemming wonen logies te verschaffen ten bate van structurele huisvesting. Structurele huisvesting binnen een pand in de kernen wordt dan ook gezien als een logiesfunctie in de zin van het bestemmingsplan (zie Handboek Bestemmingsplannen gemeente Moerdijk, 2008). Daar waar de geldende bestemmingsplannen vestiging van een logiesgebouw mogelijk maken, kan gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden welke het bestemmingsplan biedt ten bate van de structurele huisvesting. Wanneer een verzoek wordt gedaan voor een nieuwe locatie welke binnen het bestemmingsplan nog niet de mogelijkheid heeft voor vestiging van een logiesgebouw (nieuwe ontwikkeling), wordt het verzoek voor medewerking aan de ontwikkeling op de gebruikelijke manier door de gemeente behandeld. Hierbij wordt in ieder geval gelet op de volgende aspecten:

  • geluid: aangetoond moet worden dat de nieuwe ontwikkeling voldoet aan de regelgeving voor geluid;
  • parkeren: aangetoond moet worden dat de benodigde parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Hierbij wordt uitgegaan van de CROW normen voor parkeren. Wanneer dit niet mogelijk blijkt en middels een parkeerbalans wordt aangetoond dat voldoende vrije parkeercapaciteit aanwezig is in de omgeving, kan worden afgeweken van de eis om parkeren op eigen terrein te realiseren;
  • nieuwvestiging moet passen binnen het beleid van de gemeente;
  • de ontwikkeling mag niet leiden tot een onevenredige toename van verkeersaantrekkende werking;
  • milieutechnische inpasbaarheid: de ontwikkeling moet aantoonbaar milieutechnisch inpasbaar zijn;
  • een logiesfunctie is niet inpasbaar in een woonwijk of op een bedrijventerrein;
  • een nieuwe logiesfunctie mag geen belemmering opleveren voor bestaande of te realiseren activiteiten;
  • de te huisvesten personen hebben elders hun hoofdverblijf;
  • voor het overige dient in ieder geval rekening te worden gehouden met de andere beleidsregels die gesteld zijn ten aanzien van huisvesting tijdelijke werknemers.


Wanneer de ontwikkeling positief wordt beoordeeld, kan medewerking worden verleend door een herziening van het bestemmingsplan.