direct naar inhoud van 4.7 Wet geluidhinder
Plan: Oldemarkt, Dijklaan 2 en 2a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1708.ODMdijklaan2BP-VA01

4.7 Wet geluidhinder

Het plan biedt de mogelijkheid tot het realiseren van een woning. De Wet geluidhinder beschouwt een woning als een geluidgevoelig gebouw. Onderzocht dient te worden of toetsing aan de Wet geluidhinder dient plaats te vinden.

GELUIDZONES

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen geluidzones, met uitzondering van woonerven en wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Indien geluidsgevoelige objecten binnen een geluidzone worden geprojecteerd, dient akoestisch onderzoek te worden ingesteld.

Voor het plan zijn in dit verband de geluidzones van de N761 (Ossenzijlerweg) en de Dijklaan relevant. Op de N761 geldt ter plaatse een maximumsnelheid van 80 km/uur, op de Dijklaan 60 km/uur. Het betreft hier tweestrookswegen. Voor tweestrookswegen buiten de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte, die aan weerszijden van de wegas in acht moet worden genomen, 250 m. De te realiseren woning ligt binnen de zones van beide wegen.

GELUIDSNORM

Binnen de zone van een weg bedraagt de hoogst toelaatbare geluidsbelasting van de gevel van geluidsgevoelige gebouwen 48 dB (Wet geluidhinder 2006), de zogenaamde voorkeursgrenswaarde. Indien de geluidsbelasting deze voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen burgemeester en wethouders eventueel een hogere waarde vaststellen (artikel 83 van de Wet geluidhinder). Dat dient echter wel goed te worden gemotiveerd.

VERKEERSINTENSITEITEN EN BEREKENINGEN

De verkeersintensiteit op de N761 bedraagt ter plaatse van de te realiseren woning 3.000 mvt/etmaal (2010). De gebruikte verkeersgegevens zijn verkregen uit de verkeersrapporten van de provincie Overijssel. Op basis van de ontwikkeling van de verkeersintensiteit op deze weg in de afgelopen periode wordt verwacht dat de verkeersintensiteit in 2022 zal zijn gestegen tot ongeveer 3.360 mvt/etmaal. De te realiseren woning ligt op ongeveer 160 m uit de as van deze weg. Berekend is dat de geluidsbelasting van deze woning vanwege de N761 respectievelijk 44 dB op de eerste en 46 dB op de tweede bouwlaag bedraagt. De berekening is uitgevoerd onder zogenaamde vrijeveldcondities. Dat wil zeggen dat geen rekening is gehouden met afscherming van tussenliggende bebouwing. Daarnaast is rekening gehouden met een aftrek van 2 dB op grond van artikel 110g van de Wet geluidhinder.

In de zin van de Wet geluidhinder is er geen sprake van geluidhinder vanwege de N761. Het rekenblad is opgenomen in de bijlagen.

Van de Dijklaan zijn geen recente verkeersintensiteiten bekend. Daarom is berekend bij welke verkeersintensiteit de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevel van de te realiseren woning wordt overschreden.

Berekend is dat de geluidsbelasting van 48 dB op de gevel van de woning wordt overschreden bij een verkeersintensiteit van meer dan 1.200 mvt/etmaal. Daarbij is rekening gehouden met een aftrek van 5 dB op grond van artikel 110g van de Wet geluidhinder. Gelet op de ondergeschikte verkeersfunctie van de Dijklaan: ontsluiting van aanliggende percelen en woningen, en de ontwikkeling van bekende verkeersintensiteiten van omliggende wegen ligt het niet in de lijn der verwachting dat deze verkeersintensiteit binnen 10 jaar wordt overschreden.

Aan de eisen van de Wet geluidhinder wordt derhalve ook hier voldaan. Het rekenblad is in de bijlagen opgenomen.