direct naar inhoud van 3.2 Inrichtingsplan
Plan: Woldmeenthe, 2e herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1708.00003625-VA01

3.2 Inrichtingsplan

Het plan biedt langs de Vesting en aan de oostzijde van het plangebied ruimte voor een bestemming als kantoorruimte. Aan de Vesting wordt de realisatie van gestapelde woningen mogelijk in de vorm van begeleid wonen onder de bestemming Gemengd.

Aan de westkant van het plangebied is een maatschappelijke functie, namelijk onderwijs, bestemd. Deze ruimte zal worden gebruikt door een Onderwijs Expertise Centrum*. Westelijk van dit centrum en aansluitend aan de spoorlijn is een park bestemd. Aan de oostkant van het plangebied ligt een begraafplaats met omliggend groen; deze bestemmingen zullen blijven bestaan.

*De participanten van het Onderwijs Expertise Centrum streven gezamenlijk naar de verwezenlijking van een onderneming die zowel inhoudelijk aan de behoeften van kinderen en ouders op het gebied van onderwijs en zorg, als fysiek voldoet aan de eisen van de gebruikers. Een gezamenlijke visie en de ontwikkelingen op het gebied van 'passend onderwijs' vormen daarbij aanleiding en de basis van de samenwerking tussen alle betrokken participanten teneinde adequaat onderwijs en zorgvoorzieningen niveau te bereiken.

De Nederlandse Spoorwegen en de gemeente wensen in verband met de ontwikkeling van de stationsomgeving te komen tot een versterking van de intercityfunctie van het station in Steenwijk. Dat betekent de aanleg van een Park and Ride (P&R) parkeerterrein met een capaciteit van 225 parkeerplaatsen en een stalling voor 224 rijwielen aan de noordzijde van het spoor. Dat vraagt ook om een niet-gelijkvloerse oversteekmogelijkheid van het spoor voor met name voetgangers, omdat het perron aan de zuidzijde van het spoor is gelegen. Dit kan op twee manieren: met een tunnel of met een (loop)brug. De ligging van de oorspronkelijk beoogde tunnel bleek voor deze functie echter dermate ongunstig dat is besloten tot de bouw van een dicht bij het perron gelegen loopbrug. Het nadeel van het niet aanleggen van de fietstunnel is in de eerste plaats dat er niet een ongelijkvloerse kruising voor fietsers met het spoor is/komt. De fietsafstand neemt echter niet noemenswaardig toe. Het nadeel van het laten vervallen van de fietstunnel weegt naar de mening van het gemeentebestuur echter niet op tegen de voordelen en de noodzaak van een korte verbinding voor treinreizigers tussen het nieuwe P&R terrein en het perron. Hierom is na afweging van de verschillende voor- en nadelen besloten tot het laten vervallen van de fietstunnel en het bouwen van een loopbrug over het spoor.

Het verkeer naar en vanaf het Onderwijs Expertise Centrum wordt ontsloten via de Vesting. Ook het naastgelegen wooncomplex en het P&R terrein zullen via deze weg ontsloten worden. Het kantoorgebouw en de bestaande begraafplaats aan de westkant van het plangebied zal via de Eesveenseweg ontsloten worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.1708.00003625-VA01_0003.jpg"

Afbeelding 3, Schetsontwerp