direct naar inhoud van Regels
Plan: Zoneringen Luchthaven Budel (digitaal)
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1706.BPBG3043-ONT2

Regels

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

In deze regels wordt verstaan onder:

1.1 plan

het bestemmingsplan 'Zoneringen Luchthaven Budel (digitaal)' met identificatienummer NL.IMRO.1706.BPBG3043-ONT2 van de gemeente Cranendonck;

1.2 bestemmingsplan

de geometrisch bepaalde planobjecten met de bijbehorende regels;

1.3 bedrijfswoning

woning in of bij een gebouw of op of bij een terrein, slechts bestemd voor het huishouden van een persoon wiens huisvesting daar, gelet op de bestemming van het gebouw of terrein, noodzakelijk is;

1.4 beperkt kwetsbaar gebouw

gebouw met een kantoor-, cel-, industrie-, sport- of logiesfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012;

1.5 gebouw

gebouw als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet;

1.6 geluidsgevoelig gebouw

gebouw met een onderwijs- of gezondheidszorgfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012;

1.7 kwetsbaar gebouw

gebouw met een onderwijs- of gezondheidszorgfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012;

1.8 Lden

geluidbelasting van luchtvaartuigen uitgedrukt in Lden dB(A) en berekend op de wijze, bedoeld in artikel 3, vierde lid, aanhef en onder a van het Besluit burgerluchthavens;

1.9 obstakel

object dat zich boven het maaiveld bevindt en zich niet voortbeweegt;

1.10 onderliggende bestemmingsplannen

Naam bestemmingsplan   Datum vaststelling  
Herziening Buitengebied   13 september 2011  
Reparatieplan Buitengebied   13 september 2011  
Bedrijventerreinen Airpark en Fabrieksstraat   9 juni 2015  
Bedrijventerreinen Airpark en Fabrieksstraat Herziening 2016   --PM--  
Industrieterrein Budel-Dorplein bestaand   25 juni 2013  

1.11 overig gebouw

gebouw niet zijnde een woning, een beperkt kwetsbaar gebouw of een kwetsbaar gebouw;

1.12 veiligheidsgebied

gebied in de omgeving van de start- en landingsbanen (Runway End Safety Area; Extensie Runway End Safety Area) waarbinnen op grond van artikel 13 van het Besluit burgerluchthavens, zich geen obstakels mogen bevinden welke hinder en/of gevaar kunnen opleveren voor de luchtvaart in verband met het te vroeg van de grond geraken (undershoot) of het doorschieten (overrun) bij het uitvoeren van een operatie met een luchtvaartuig;

1.13 wet / wettelijke regeling

indien en voor zover in deze regels wordt verwezen naar wettelijke regelingen c.q. verordeningen e.d., dienen deze regelingen te worden gelezen zoals deze luiden op het tijdstip van de tervisielegging van het ontwerpplan, tenzij anders bepaald.

Voor het overige blijven de begrippen van de 'onderliggende bestemmingsplannen', vastgesteld door de gemeenteraad van Cranendonck, van toepassing.

Artikel 2 Wijze van meten

De wijze van meten van de 'onderliggende bestemmingsplannen', vastgesteld door de gemeenteraad van Cranendonck, blijft van toepassing.

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

De bestemmingsregels van de 'onderliggende bestemmingsplannen', vastgesteld door de gemeenteraad van Cranendonck, blijven van toepassing.

Hoofdstuk 3 Algemene regels

De algemene regels van de 'onderliggende bestemmingsplannen', vastgesteld door de gemeenteraad van Cranendonck, blijven van toepassing, met uitzondering van de algemene aanduidingsregels 'Veiligheidszone – Vliegveld', 'Vrijwaringszone – Vliegveld' en 'Geluidzone – Vliegveld', 'Geluidzone – Luchtvaart', 'Luchtvaartverkeerzone', 'Veiligheidszone – Luchtvaart'; deze algemene aanduidingsregels worden ingetrokken.

Aan de algemene regels van de 'onderliggende bestemmingsplannen' worden, voor zover van toepassing, de volgende algemene aanduidingsregels toegevoegd:

Artikel 3 Algemene aanduidingsregels

3.1 Geluidzone - Luchthaven Budel 1
3.1.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Geluidzone – Luchthaven Budel 1' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor de bescherming van het woon- en leefklimaat in verband met een geluidsbelasting van 70 dB(A) Lden of hoger, van Luchthaven Budel.

3.1.2 Bouwregels

In afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen mogen geen nieuwe geluidsgevoelige gebouwen worden gebouwd.

3.2 Geluidzone - Luchthaven Budel 2
3.2.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Geluidzone – Luchthaven Budel 2' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor de bescherming van het woon- en leefklimaat in verband met een geluidsbelasting van tussen de 70 dB(A) Lden en 56 dB(A) Lden, van Luchthaven Budel.

3.2.2 Bouwregels

In afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen mogen geen nieuwe geluidsgevoelige gebouwen worden gebouwd.

3.2.3 Afwijken van de bouwregels

Het bevoegd gezag kan afwijken van het bepaalde in 3.2.2 voor het bouwen van een woning of een geluidsgevoelig gebouw, met dien verstande dat het gebouw:

  • a. een open plek in de bestaande bebouwing opvult;
  • b. zal dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing, of;
  • c. binnen het desbetreffende gebied wordt verplaatst naar een locatie waar de geluidbelasting ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer minder is.

3.2.4 Voorwaarde voor afwijken

Van het bepaalde in 3.2.2 kan slechts worden afgeweken indien:

  • a. het bevoegd gezag een verklaring van geen bezwaar heeft afgegeven;
  • b. de oude woning of het oude geluidgevoelige gebouw aan de bestemming is onttrokken, voor zover de verklaring van geen bezwaar toeziet op het bepaalde in 3.2.3 onder c.

3.3 Geluidzone - Luchthaven Budel 3
3.3.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Geluidzone – Luchthaven Budel 3' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor de bescherming van het woon- en leefklimaat in verband met een geluidsbelasting van tussen de 56 dB(A) Lden en 48 dB(A) Lden, van Luchthaven Budel.

3.3.2 Bouwregels

In afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen mogen geen nieuwe geluidsgevoelige gebouwen worden gebouwd.

3.3.3 Afwijken van de bouwregels

Het bevoegd gezag kan afwijken van het bepaalde in 3.3.2 voor het bouwen van een geluidgevoelig gebouw, met dien verstande dat het gebouw:

  • a. een open plek in de bestaande bebouwing opvult;
  • b. ter plaatse dringend noodzakelijk is om redenen van grond- of bedrijfsgebondenheid;
  • c. zal dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing, mits de vervanging niet leidt tot:
    • 1. een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige functie of structuur;
    • 2. een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderden;
    • 3. een wezenlijke toename van de aan de uitwendige scheidingsconstructie optredende geluidsbelasting.

3.4 Veiligheidszone - externe veiligheid Luchthaven Budel 1
3.4.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Veiligheidszone – externe veiligheid Luchthaven Budel 1' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor de bescherming van het woon- en leefklimaat binnen de 10-5 risicocontour van het plaatsgebonden risico, als gevolg van de luchtvaartactiviteiten van Luchthaven Budel.

3.4.2 Bouwregels
  • a. in afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen mogen geen nieuwe gebouwen worden gebouwd;
  • b. in afwijking van het bepaalde onder a. is vervangende nieuwbouw van bestaande bedrijfswoningen toegestaan;
  • c. in afwijking van het bepaalde onder a. kan voor vervangende nieuwbouw van een beperkt kwetsbaar gebouw en voor nieuwbouw van een overig gebouw, te weten een gebouw niet zijnde een woning, een beperkt kwetsbaar gebouw of een kwetsbaar gebouw, een verklaring van geen bezwaar worden afgegeven door het bevoegd gezag.

3.5 Veiligheidszone - externe veiligheid Luchthaven Budel 2
3.5.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Veiligheidszone – externe veiligheid Luchthaven Budel 2' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor de bescherming van het woon- en leefklimaat tussen de 10-6 risicocontour en 10-5 risicocontour van het plaatsgebonden risico, als gevolg van de luchtvaartactiviteiten van Luchthaven Budel.

3.5.2 Bouwregels

In afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen mogen geen nieuwe gebouwen, niet zijnde bedrijfswoningen, worden gebouwd.

3.5.3 Afwijken van de bouwregels

Het bevoegd gezag kan afwijken van het bepaalde in 3.5.2 voor het bouwen van een woning of een kwetsbaar gebouw, met dien verstande dat het gebouw:

  • a. een open plek in de bestaande bebouwing opvult;
  • b. van bestemming veranderd, of;
  • c. binnen het desbetreffende gebied wordt verplaatst naar een minder risicodragende locatie ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer.

3.5.4 Voorwaarde voor afwijken

Van het bepaalde in 3.5.3 kan slechts worden afgeweken indien:

  • a. het bevoegd gezag een verklaring van geen bezwaar heeft afgegeven;
  • b. de oude woning of het oude kwetsbare gebouw aan de bestemming is onttrokken, voor zover de verklaring van geen bezwaar toeziet op het bepaalde in 3.5.3 onder c.

3.6 Veiligheidszone - veiligheidsgebied Luchthaven Budel
3.6.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Veiligheidszone – veiligheidsgebied Luchthaven Budel' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor het voorkomen van hinder en / of gevaar voor de luchtvaart in het veiligheidsgebied van Luchthaven Budel.

3.6.2 Bouwregels
  • a. in afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen mogen geen obstakels worden gebouwd, met dien verstande dat obstakels zijn toegestaan indien deze breekbaar en licht van constructie zijn en niet leiden tot een onevenredige aantasting van de vlakheid van het terrein;
  • b. in afwijking van het bepaalde onder a. geldt dat obstakels zijn toegestaan, indien:
    • 1. het obstakel of de helling is opgericht, geplaatst of aangelegd overeenkomstig een omgevingsvergunning voor het bouwen of een omgevingsvergunning voor het aanleggen, of;
    • 2. voor het obstakel of de helling vóór de inwerkingtreding van het luchthavenbesluit een omgevingsvergunning voor het bouwen of omgevingsvergunning voor het aanleggen is verleend.

3.6.3 Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden

In het belang van het voorkomen van hinder en / of gevaar voor de luchtvaart op de in 3.6.1 bedoelde gronden is het verboden de volgende werken, geen bouwwerk zijnde, en werkzaamheden uit te (laten) voeren, voor zover dit werk of deze werkzaamheid niet voldoet aan de regels met betrekking tot de vlakheid van het terrein. Onder deze regels wordt in ieder geval verstaan:

  • a. bij het verlagen of verhogen van het maaiveld, waarbij een helling ontstaat, geldt dat:
    • 1. de helling niet groter mag zijn dan 5%;
    • 2. de hellingovergangen zo geleidelijk mogelijk zijn; en
    • 3. zijn abrupte overgangen en plotseling tegengestelde hellingen niet toegestaan;
  • b. bij het oprichten van een breekbaar obstakel van lichte constructie, geldt dat deze dient te voldoen aan de voorschriften als bedoeld in artikel 7 van de Regeling burgerluchthavens.

3.7 Luchtvaartverkeerszone
3.7.1 Aanduidingsomschrijving

De gronden ter plaatse van de aanduiding 'Luchtvaartverkeerszone (met nummer)' zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, tevens bestemd voor een obstakelvrij (start- en landings)vlak met zijkanten voor luchtvaartuigen die gebruik maken van Luchthaven Budel.

3.7.2 Bouwregels

In afwijking van het bepaalde bij de andere voorkomende bestemmingen geldt ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerszone' (met nummer) dat de bouwhoogte van een bouwwerk in geen enkel opzicht meer mag bedragen dan de hoogte:

  • a. ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerszone – 1', van 44,75 meter ten opzichte van NAP;
  • b. ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerszone – 2', van 54,75 meter ten opzichte van NAP;
  • c. ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerszone – 3', van 64,75 meter ten opzichte van NAP;
  • d. ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerszone – 4', van 74,75 meter ten opzichte van NAP;
  • e. ter plaatse van de aanduiding 'luchtvaartverkeerszone – 5', van 79,75 meter ten opzichte van NAP.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels

Artikel 4 Overgangsrecht

4.1 Overgangsrecht bouwwerken
  • a. Een bouwwerk dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan aanwezig of in uitvoering is, dan wel gebouwd kan worden krachtens een omgevingsvergunning voor het bouwen, en afwijkt van het plan, mag, mits deze afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot:
    • 1. gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd;
    • 2. na het teniet gaan ten gevolge van een calamiteit geheel worden vernieuwd of veranderd, mits de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bouwen wordt gedaan binnen twee jaar na de dag waarop het bouwwerk is teniet gegaan;
  • b. het bevoegd gezag kan eenmalig in afwijking van het bepaalde onder a. een omgevingsvergunning verlenen van het bepaalde onder a. voor het vergroten van de inhoud van een bouwwerk als bedoeld onder a. met maximaal 10%;
  • c. het bepaalde onder a. is niet van toepassing op bouwwerken die weliswaar bestaan op het tijdstip van inwerkingtreding van het plan, maar zijn gebouwd zonder vergunning en in strijd met het daarvoor geldende plan, daaronder begrepen de overgangsbepaling van dat plan.

4.2 Overgangsrecht gebruik
  • a. Het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet;
  • b. het is verboden het met het bestemmingsplan strijdige gebruik, bedoeld onder a. te veranderen of te laten veranderen in een ander met dat plan strijdig gebruik, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind;
  • c. indien het gebruik, bedoeld onder a., na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten;
  • d. het bepaalde onder a. is niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan.

Artikel 5 Slotregel

Deze regels worden aangehaald als:
 

Regels van het bestemmingsplan “Zoneringen Luchthaven Budel (digitaal)”.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van …………
 
de griffier,   de voorzitter,  
................................   ................................