direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Buitengebied Sint Anthonis, Hank 39
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De initiatiefnemer van voorliggend plan is voornemens om een bestaande woning met een bedrijfsbestemming te herzien naar een woning met een normale woonbestemming. De betreffende woning wordt omgeven door woonbestemmingen en is reeds in gebruik als burgerwoning. Desondanks ligt er nog steeds een bedrijfsbestemming op het perceel.

Om deze bestemming ter plaatse te wijzigen dient het vigerende bestemmingsplan gewijzigd te worden. Via voorliggend document wordt gemotiveerd waarom medewerking wordt verleend en waarom dat kan volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro).

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied is gelegen aan de Hank 39 in Wanroij, onderdeel van de gemeente Sint Anthonis. De locatie maakt onderdeel uit van het buitengebied, gelegen ten westen van de kern Wanroij. Op onderstaande afbeeldingen is een luchtfoto van het plangebied en de omgeving te zien.

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01_0002.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01_0003.jpg"

Luchtfoto plangebied (ruimtelijke plannen)

1.3 Vigerend bestemmingsplan

Het plangebied maakt onderdeel uit van het bestemmingsplan ''Buitengebied Sint Anthonis 2013”, vastgesteld op 18 juni 2013. Het plangebied heeft een bedrijfsbestemming met de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - 9', een rijschool. Binnen de bestemming bedrijf is een bedrijfswoning mogelijk. Wijziging van een bedrijfsbestemming naar een woonbestemming is mogelijk op basis van de algemene wijzigingsregels.

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01_0004.jpg"

Uitsnede bestemmingsplan "Buitengebied Sint Anthonis 2013" (ruimtelijke plannen)

1.4 Planopzet

Het wijzigingsplan is een bindend plan voor zowel overheid als burgers. In een wijzigingsplan wordt de bestemming, ofwel de functie van de grond aangewezen. Ook geeft het wijzigingsplan regels over het gebruik van de grond en wat daarop gebouwd mag worden. Omgevingsvergunningen moeten worden getoetst aan het wijzigingsplan, alvorens ze worden verleend. Dit wijzigingsplan bestaat uit een toelichting, een verbeelding en planregels. De omvang van dit plan is anders dan normaal, omdat het een eenvoudig initiatief betreft wat feitelijk al is uitgevoerd. Er veranderd niets aan de situatie ter plaatse.

Verbeelding

De verbeelding, een kaart, geeft de bestemming van de grond aan met daarbij eventuele aanduidingen zoals bouwvlakken. Door op de verbeelding te kijken is te zien welke bestemmingen en mogelijke aanduidingen er gelden. De verbeelding omvat de laatste afspraken over InformatieModel Ruimtelijke Ordening (IMRO) en Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP) 2012.

Planregels

De planregels geven de gebruiksmogelijkheden aan van de grond en vaak ook op welke wijze de gronden bebouwd mogen worden. Bij het opstellen van de planregels van dit wijzigingsplan is aangesloten bij de regels van het bestemmingsplan "Buitengebied Sint Anthonis 2013", omdat dit wijzigingsplan uit dat bestemmingsplan voortvloeit.

Hoofdstuk 2 Beleid

Bij voorliggend initiatief is sprake van een bestemmingswijziging. In het geldend bestemmingsplan is voor het perceel een bedrijfsbestemming toegekend waarbinnen een bedrijfswoning is toegestaan. Feitelijk is de bedrijfswoning al in gebruik als burgerwoning en brengt de wijziging naar een woonbestemming geen veranderingen met zich mee. De woonbestemming sluit aan op de omliggende bestemmingen. Het gemeentelijk beleid in de vorm van het bestemmingsplan is reeds beschreven in paragraaf 1.3.

Een toetsing aan het beleidskader van het rijk is niet noodzakelijk omdat het plan niet op dat schaalniveau van invloed is, en kan derhalve achterwege blijven.

Provinciaal beleid

Provincie Noord-Brabant heeft op 2 december 2015 een regeling omtrent 'Kwaliteitsverbetering van het landschap' gewijzigd vastgesteld (Verordening ruimte artikel 3.2). Onderhavige ontwikkeling valt binnen categorie 2 van het nieuwe afsprakenkader. Dit betekent dat provincie voor deze ontwikkeling een goede landschappelijke inpassing verplicht stelt. Om hieraan te voldoen is navolgend beplantingsplan opgesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01_0005.png"

De huidige perceelsinrichting past goed bij de woonstraat (Hank) waar de woning aan gelegen is. Het plan is om de bestaande inrichting te bestendigen en op enkele plaatsen te versterken. Hiermee is het initiatief in lijn met de provinciale regeling omtrent kwaliteitsverbetering.

Gemeentelijk beleid
Het bestemmingsplan "Buitengebied Sint Anthonis 2013" geeft onder artikel 41 de mogelijkheid de bestemming Bedrijf te wijzigen in Wonen. Voorliggend plan is niet strijdig met de gegeven wijzigingsregels.

  • In hoofdstuk 3 wordt beschreven waarom ter plaatse van het plangebied sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.
  • De oppervlakte van bijbehorende bouwwerken (127 m2) voldoet aan de maximaal toegestane oppervlakte in artikel 23.2.2. Voor een bestemmingsvlak met een oppervlakte van meer dan 1000 m2 is een oppervlakte van bijbehorende bouwwerken tot maximaal 150 m2 toegestaan.

De wijzigingsbevoegdheid is dusdanig beschreven dat deze bedoeld is voor een locatie waar meer ambachtelijke of agrarische bedrijvigheid aanwezig is met bijhorende bedrijfsbebouwingen en -inrichtingen. Aangezien het in dit geval een woning met een voormalige rijschool betreft, zijn de overige aspecten van de bevoegdheid voor dit plan niet van toepassing.

Hoofdstuk 3 Uitvoerbaarheid

De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan (waaronder een wijzigingsplan) moet als gevolg van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) aangetoond worden (artikel 3.1.6 van het Bro). Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, etc.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan. Onderstaande punten tonen de uitvoerbaarheid van het plan met betrekking tot de ruimtelijk relevante aspecten aan:

  • 1. Geluid (wegverkeer): Er wordt geen nieuwe geluidgevoelige functie toegevoegd, de woning is reeds aanwezig. Uit de verkeersgegevens die bij de ODBN bekend zijn (regionaal verkeersmodel uit 2013) blijkt dat er op de Hank ongeveer 500 mvt/etmaal rijden in 2030 en op de Noordstraat circa 2000 mvt/etmaal. Gezien de afstand van de woning ten opzichte van de weg en de beperkte verkeersintensiteit is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Het aspect geluid vormt derhalve geen belemmering voor dit initiatief. Bedrijfsgeluid komt aan bod onder 'Bedrijf en milieuzonering'.
  • 2. Luchtkwaliteit: Er vinden geen ruimtelijke ontwikkelingen plaats. Dit initiatief draagt 'niet in betekenende mate' bij aan verslechtering van de luchtkwaliteit.
  • 3. Externe veiligheid: De situatie in het plangebied blijft onveranderd. Het plan is uitvoerbaar met betrekking tot het aspect externe veiligheid.
  • 4. Bodem: Er vinden geen bodemingrepen in het plangebied plaats, het aspect bodem vormt geen belemmering voor het initiatief.
  • 5. Bedrijf en milieuzonering: Dat de woning de bestemming 'bedrijfswoning' heeft is in het kader van het milieuspoor niet van belang. Dat volgt ook uit de begrippen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer inzake 'gevoelige bebouwing'. Dat begrip luidt als volgt: 'woningen en gebouwen die op grond van artikel 1 van de Wet geluidhinder worden aangemerkt als andere geluidsgevoelige gebouwen, met uitzondering van die gebouwen behorende bij de betreffende inrichting'. Er wordt derhalve geen nieuwe milieugevoelige functie toegevoegd: alleen de bestemming van de bestaande gevoelige functie (de woning) wordt aangepast, maar dat heeft geen gevolgen voor de feitelijke situatie. Nabijgelegen bedrijven moeten in de bedrijfsvoering derhalve al rekening houden met deze woning als een woning van derden. In de omgeving van het plangebied is een agrarisch technisch hulpbedrijf en een grondgebonden melkrundveehouderij gelegen. Beide bedrijven kennen in het kader van de VNG een richtafstand van 50 meter (categorie 3.1). Het technisch hulpbedrijf ligt op circa 100 meter van het plangebied, de melkrundveehouderij op circa 60 meter, in beide gevallen wordt aan de richtafstand voldaan. Vanuit dit aspect zijn er geen belemmeringen.
  • 6. Water: Er wordt geen verharding in het plangebied toegevoegd, de situatie blijft onveranderd. Het plan is uitvoerbaar op het gebied van water.
  • 7. Geur: Ten zuiden van het plangebied is een grondgebonden melkrundveehouderij gevestigd. In de Verordening geurhinder en veehouderij 2007 van de gemeente Sint Anthonis is aangegeven dat buiten de bebouwde kom de afstand tussen een agrarische inrichting waar vaste afstandsdieren worden gehouden en een geurgevoelig object (zoals woningen) ten minste 50 m moet bedragen. Deze afstandsmaat is ook opgenomen in het Activiteitenbesluit milieubeheer, waar het initiatief onder valt. De afstand van de gevel van de stal tot aan de woning (Hank 39) bedraagt circa 60 m. Hiermee wordt voldaan aan de afstandsmaten uit de gemeentelijk Verordening geurhinder en veehouderij en de maatvoering uit het Activiteitenbesluit. Indien we de beoordeling van het leefklimaat op basis van de indicatieve voor- en achtergrondbelasting ten aanzien van geurhinder bekijken (zie navolgende afbeelding), kan worden geconcludeerd dat er sprake is van een goed leefklimaat. Ook aan de provinciale normen ten aanzien van geurhinder wordt voldaan (zie navolgende afbeelding). Het aspect geur vormt geen belemmering voor het initiatief.

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01_0006.jpg"

Indicatieve voor- en achtergrondbelasting 2015 (plangebied nabij pijl)

(Bron: Actualisatie gemeentelijke geurverordening gemeente Sint Anthonis 2015)

afbeelding "i_NL.IMRO.1702.8BPWhank39-VA01_0007.jpg"

Beoordeling woon- en leefklimaat (boven normen provincie rood, boven advieswaarden GGD oranje)

(Bron: Actualisatie gemeentelijke geurverordening gemeente Sint Anthonis 2015)

  • 8. Cultuurhistorie en archeologie: Er vinden geen bodemingrepen plaats die eventueel aanwezige waarden kunnen aantasten. Dit aspect vormt geen belemmering.
  • 9. Verkeer en parkeren: De woning is reeds in het plangebied aanwezig, de verkeer- en parkeer situatie blijft gelijk.
  • 10. Flora en fauna: Er vinden geen ruimtelijke ontwikkelingen plaats. Eventuele aanwezige natuurwaarden zullen niet worden aangetast.
  • 11. Economische uitvoerbaarheid: Plankosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Hiermee is de economische uitvoerbaarheid zeker gesteld.

Hoofdstuk 4 Juridische planbeschrijving

Wijze van bestemmen

Voorliggend wijzigingsplan sluit aan op de regels van het moederplan ''Buitengebied Sint Anthonis 2013”. Dit plan kent verder geen noemenswaardige bijzonderheden. Met dit hoofdstuk is voldaan aan artikel 3.1.3 van het Bro.

Hoofdstuk 5 Procedure

Algemeen

Bij de voorbereiding van een ruimtelijk plan dient overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan afgezien worden van dit overleg. Voorliggend wijzigingsplan is als zodanig te beschouwen waardoor overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro achterwege kan blijven.

Een wijzigingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken als ontwerp ter inzage gelegd te worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de College wordt het besluit bekend gemaakt. Het plan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen. Het plan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er beroep ingesteld dan treedt het plan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Inspraak

Voor dit plan is geen inspraak nodig. Het plan is van zeer beperkte omvang en reeds bekend bij de omwonenden.

Vooroverleg

Gezien de zeer beperkte omvang van voorliggend initiatief is vooroverleg niet nodig. Het plan heeft geen enkel effect op de omgeving.

Zienswijzen

Het ontwerpplan heeft van 1 februari 2016 tot 15 maart 2016 ter inzage gelegen op het gemeentehuis van Sint Anthonis. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ingediend tegen dit plan.