direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Sibculoseweg 97 Westerhaar
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1700.BPWH2009PH0019-vas1

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 De woonvisie

Inleiding

De woonvisie voor de gemeente Twenterand (februari 2003) is het beleidsdocument van de gemeente op het gebied van wonen. De gemeente heeft hierin de visie vastgelegd op het gebied van wonen op de korte en middellange termijn. Het streven hierbij is dat Twenterand een prettige woongemeente is voor alle doelgroepen die gebonden zijn aan de gemeente, met behoud van de identiteit van de gemeente en de individuele kernen daarbinnen. Het specifieke dorpse woonmilieu moet behouden blijven. Ook moet de kwaliteit van woningen en woonomgeving aansluiten bij de wensen van de bewoners. Tenslotte wil de gemeente in het belang van de leefbaarheid, het draagvlak voor voorzieningen en woonmilieudifferentiatie meer hogere inkomensgroepen aantrekken.

Marktanalyse en opgave

De opgaven op de woningmarkt in Twenterand zijn groot. De belangrijkste opgave is het kunnen voldoen aan de woonwensen van de huishoudens die in Twenterand willen (blijven) wonen. De grootste problemen liggen onder meer bij huishoudens die een kwalitatieve verbetering van hun woonsituatie willen (doorstromen naar koop en aantrekkelijke, duurdere koopwoningen). Oplossingen moeten worden daarom gezocht in het bevorderen van de doorstroming door middel van het uitbreiden van de woningvoorraad en het transformeren van minder gewilde naar gewilde woningtypen.

Bouwprogramma

De gemeente streeft ernaar een aantrekkelijke woongemeente te zijn voor alle doelgroepen die om economische of maatschappelijke redenen aan de gemeente zijn gebonden. Het nieuwbouwbeleid is erop gericht strategische aanvullingen op de woningmarkt te doen. In de periode 2007-2015 wordt er gemeentebreed uitgegaan van 590 nieuwe woningen. Het gewenste bouwprogramma 2003-2007 voor de gemeente Twenterand geeft aan duurdere eengezinswoningen met name moeten worden geprojecteerd in Vriezenveen en Westerhaar - Vriezenveensewijk.

Toetsing

Het onderhavige bestemmingsplan betreft de realisatie van een vrije-sector-bouwkavel. Het plan past binnen het gewenste bouwprogramma, aangezien voor Westerhaar - Vriezenveensewijk met name moet worden voorzien in duurdere eengezinswoningen.

Woningmarktanalyse 2007

De gemeenten en woningcorporaties in Twente hebben besloten om een integraal onderzoek uit te voeren naar het functioneren van de woningmarkt. Een actueel inzicht is belangrijk voor het bepalen van de gewenste samenstelling van het nieuwbouwprogramma. De woonwensen zijn in beeld gebracht op basis van een schriftelijke enquête die in het laatste kwartaal van 2006 is uitgezet. De voor het voorliggende plan belangrijkste conclusies zijn hieronder opgenomen:

  • het tekort aan koopwoningen manifesteert zich in belangrijke mate in de sfeer van eengezinswoningen vanaf € 225.000; die vraag doet zich in alle prijsklassen voor, ook in aanzienlijke mate nog boven de € 400.000;
  • een belangrijk aandachtspunt vloeit voort uit het theoretische overschot aan eengezinswoningen in de prijsklasse tussen de € 150.000 en € 225.000; deze categorie betreft rijwoningen waarvan er ruim voldoende in de voorraad aanwezig zijn; uit oogpunt van een woningvoorraad die optimaal aansluit op de vraag, is het raadzaam om niet veel rijwoningen in de nieuwbouw te realiseren; beter is het in te zetten op de realisatie van luxere koopwoningen die de doorstroming bevorderen.

Op basis van de verzamelde onderzoeksgegevens is de gewenste samenstelling van het bouwprogramma per kern bepaald. Dit gewenste woningbouwprogramma is uitsluitend gebaseerd op volkshuisvestelijke overwegingen; overwegingen op het vlak van stedenbouw, financiën etc. zijn buiten beschouwing gebleven.

De gewenste samenstelling van het nieuwbouwprogramma biedt voor de gemeente Twenterand een houvast om het huidige bouwprogramma te toetsen en zodanig te besluiten tot het aanbrengen aan aanpassingen in dat programma.

Toetsing

Uit het onderzoek blijkt dat er een aanzienlijk tekort is aan eengezinswoningen in de prijsklasse boven de € 400.000. Met het voorliggende bestemmingsplan wordt een (bescheiden) bijdrage geleverd het wegwerken van dit tekort.

3.3.2 Beleidsnotitie "Bouwen op open groene plekken"

Algemeen

De beleidsnotitie "Bouwen op open groene plekken" is bij besluit van 11 november 2008 door de raad van de gemeente Twenterand vastgesteld. De beleidsnota beschrijft het beleid inzake het bouwen van woningen op groene plekken. De strekking van het beleid is om sturend te kunnen reageren op regelmatig inkomende verzoeken om medewerking aan het bouwen van woningen op onbebouwde percelen.

Randvoorwaarden

Het beleid is van toepassing op geschikte gebieden, waar de gemeente nieuwe woonbebouwing op open groene plekken wil toestaan. Er worden in de beleidsnota voorwaarden genoemd waaraan de ontwikkeling dient te voldoen:

  • De open groene plekken moeten zijn gelegen binnen de bebouwde kommen, maar buiten de planmatig ontwikkelde woongebieden.
  • Ook moet de open groene plek een fysiek onbebouwd terrein zijn, dat is gelegen aan de openbare weg, tussen bestaande bebouwing binnen de op historische grondslag gegroeide bebouwde kom, waarop uit stedenbouwkundig oogpunt bezien de bouw van 2 woningen toegestaan kan worden.
  • Een open groene plek komt voor aanvullende woningbouw in aanmerking mits voldaan wordt aan de bebouwingsregels, zoals die in het ter plaatse geldende bestemmingsplan zijn vastgelegd en de uitkomsten van alle noodzakelijk uit te voeren onderzoeken geen belemmeringen opwerpen.
  • Een open groene plek komt in principe niet voor bebouwing in aanmerking indien het terrein een onderdeel uitmaakt van de voor die kern kenmerkende ruimtelijke structuur, zoals die nader benoemd zijn in ruimtelijke plannen (structuurplan of bestemmingsplan).
  • Bij onder meer de kern Westerhaar - Vriezenveensewijk is geen sprake van een kenmerkende ruimtelijke structuur, omdat de structuur van deze dorpen niet gerelateerd is aan een specifieke nederzettingsvorm.
  • De uitgangspunten ten aanzien van doelgroepen, zoals genoemd in de Woonvisie zijn leidend voor aanvullende woningbouw op open groene plekken.
  • Het bouwen op een open groene plek is uitsluitend voorbehouden aan personen die een duidelijke aantoonbare danwel economische binding hebben aan de gemeente Twenterand.
  • Door de verzoeker dient een planschadeovereenkomst te worden ondertekend op grond waarvan de gemeente gevrijwaard is van mogelijke financiële gevolgen van aanvullende woningbouw. Ook moet de verzoeken een samenwerkingsovereenkomst tekenen met de gemeente en wordt er van de verzoeker een exploitatiebijdrage gevraagd.
  • Het jaarlijks binnen de gemeente te bouwen aantal woningen op de open groene plekken bedraagt ten hoogste 8. Bijzondere omstandigheden kunnen aanleiding geven om van dit aantal af te wijken. Bij de uitvoering van het genoemde beleid bepaalt het college van B&W de volgorde van uitgifte van de voor bebouwing in aanmerking komende kavels. Bij de afhandeling van de verzoeken geldt als uitgangspunt dat de aanvrager slecht één kavel per keer mag aanvragen en dat de verzoeken op volgorde van binnenkomst afgehandeld worden. Als eis wordt ten slotte gesteld dat de aanvrager binnen zes maanden een voorontwerp tot wijziging van het bestemmingsplan, inclusief de nodige onderzoeksrapporten, bij de gemeente indient.

Conclusie van de toetsing aan gemeentelijk beleid.

Gesteld kan worden dat onderhavig plan binnen de randvoorwaarden van het beleid passend is. Het betreft een open locatie binnen de bebouwde kom, niet gelegen in planmatig ontwikkelde woongebieden. Het is gelegen aan de openbare weg, tussen bestaande (lint-)bebouwing. Westerhaar - Vriezenveensewijk is geen kern met een kenmerkende structuur, onderhavig plan zal dus geen waardevolle structuren aantasten. Gesteld kan worden dat hiernaast aan de andere voorwaarden voldaan zal worden. Gebouwd zal worden conform de bebouwingsregels van het 'moederplan', bestemmingsplan Westerhaar - Vriezenveensewijk 2. De woning is bedoeld voor personen die sociaal of economisch aan de gemeente gebonden zijn en er zal een planschadeovereenkomst en een samenwerkingsovereenkomst worden afgesloten.