direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Herenweg 47A Breukeleveen
Status: ontwerp
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Voor de Herenweg 47A is het voornemen om een nieuw botenhuis te bouwen boven het water. Om dat te kunnen realiseren wordt de oeverlijn van de kavel aangepast. Een klein oppervlak water (21 m2) wordt gedempt en direct aansluitend gecompenseerd door het graven van nieuw water met een oppervlakte van 22 m2. Door de oeververlegging wordt optimale ruimte geboden voor de bouw van een botenhuis. Voor de bouw van het botenhuis wordt een afzonderlijke omgevingsvergunning aangevraagd. Voorliggend wijzigingsplan voorziet in de juridisch planologische regeling voor de voorgenomen oeververlegging.

1.2 Plangebied

De oeververlegging wordt gerealiseerd op het perceel Herenweg 47A te Breukeleveen, kadastraal bekend als LDT00 - I - 1648.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0001.png"

Hoofdstuk 2 Huidige en nieuwe situatie

2.1 Huidige situatie

Op het perceel Herenweg 47A is in de huidige situatie een woonhuis met bijbehorende bouwwerken een tuin en afmeervoorzieningen aan het water gerealiseerd. Voor de sloop en nieuwbouw van de woning is op 27 november 2020 een omgevingsvergunning verleend (zaaknummer Z.59709). Het achtererfgebied bestaat uit een tuin, een steiger met afmeervoorzieningen voor pleziervaartuigen en water. afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0002.png"

2.2 Nieuwe situatie

De ruimtelijke ingrepen, waar dit wijzigingsplan betrekking op heeft, betreffen:

  • a. het dempen van een gedeelte van de watergang (sloot) met een oppervlak van 21 m2 en de inrichting daarvan als tuin;
  • b. het graven van extra water direct aangrenzend met een oppervlak van 22m2. 

Zie onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0003.png"

Na voltooiing van de oeverwijziging wordt boven het water een botenhuis gebouwd. Hiervoor zal een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Daarin zal een warmtewisselaar als drijvend object in het water worden aangebracht. Ook wordt aan de westzijde van het te bouwen boothuis een drijfbalk aangebracht om het drijfvuil tegen te houden. Het voorliggende wijzigingsplan voorziet uitsluitend in de voorgenomen oeverwijziging.

Hoofdstuk 3 Vigerend bestemmingsplan

3.1 Vigerende bestemmingen

Ter plaatse van de Herenweg 47A te Breukeleveen geldt het bestemmingsplan "Plassengebied Loosdrecht 2013" dat op 7 juli 2016 door de gemeenteraad van Wijdemeren is vastgesteld. Het perceel Herenweg 47A is daarin bestemd als "Wonen" en voorzien van een dubbelbestemming "Waarde - archeologie 2", een gebiedsaanduiding "milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied 1" en gebiedsaanduiding "wetgevingszone - wijzigingsgebied 5".

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0004.png"

Het water is bestemd als "Water" en voor een deel (direct langs de oever) voorzien van de gebiedsaanduiding "milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied 1". Zie onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0005.png"

3.2 Bestemming "Wonen" (artikel 19)

Toegestane functies

Conform de planregels zijn in de bestemming "Wonen" aan de Herenweg 47A de volgende functies toegestaan:

  • wonen, al dan niet in combinatie met een aan huis verbonden beroep;
  • bestaande botenloodsen;
  • het behoud en beheer van waterhuishoudkundige waarden;
  • bij deze bestemming behorende voorzieningen, zoals groen, water, erven, parkeervoorzieningen, tuinen en erftoegangswegen.

Bouwregels

In de planregels is een aantal bouwregels opgenomen voor hoofdgebouwen en bijbehorende bouwwerken. Omdat voorliggend wijzigingsplan alleen betrekking heeft op het wijzigen van de oeverlijn zijn de bouwregels hier niet besproken.

Omgevingsvergunning dempen water

In artikel 19.7 is aangegeven dat het verboden is om zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning de volgende werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren: het dempen, afdammen, vergroten of herprofileren van oppervlaktewater waardoor de bestaande oeverlijn wordt verplaatst. Alvorens het bevoegd gezag beslist over een omgevingsvergunning, zoals in lid 19.7.1 bedoeld, wint het bevoegd gezag schriftelijk advies in bij de waterbeheerder.

Grondwaterbeschermingsgebied

Ter plaatse van de aanduiding 'milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied 1 en 2' zijn bouwwerken niet toegestaan, met uitzondering van bouwwerken, geen gebouwen of overkappingen zijn ten behoeve van het grondwaterbeschermingsgebied.

Wijzigingsbevoegdheid

In artikel 19.8.6 is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de oeverlijn te wijzigen.

Het bevoegd gezag is bevoegd overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening de bestemming 'Wonen' te wijzigen in de bestemming 'Water' ten behoeve van het verplaatsen van de oeverlijn, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a. de verplaatsing van de bestaande oeverlijn mag maximaal 5 meter bedragen;
  • b. de landaanwinning moet gecompenseerd worden door het afgraven van land elders binnen het bouwperceel;
  • c. er worden eisen gesteld ten aanzien van de ligging van de oeverlijn, indien de gebruiks- en inrichtingsmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken door de verplaatsing onevenredig worden geschaad;
  • d. er wordt geen onevenredige schade toegebracht aan de belangen van watersport en waterhuishouding;
  • e. de bepalingen van de bestemming 'Water' voor het overige van toepassing zijn.

De wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast voor het voorliggende wijzigingsplan.

  • a. de te dempen watergang heeft een breedte van circa 2,50 meter. Het toe te voegen water heeft een vergelijkbare breedte.
  • b. de landaanwinning wordt gecompenseerd worden door het afgraven van land elders binnen het bouwperceel, namelijk direct aangrenzend op hetzelfde perceel.
  • c. de gebruiks- en inrichtingsmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken worden door de verplaatsing niet geschaad. Het te dempen en te graven water ligt volledig op eigen terrein. Het te graven water gaat ten koste van een stukje tuin, het te dempen water wordt na demping ingericht als tuin. Per saldo blijft de tuin even groot.
  • d. er wordt geen onevenredige schade toegebracht aan de belangen van watersport en waterhuishouding. Het te dempen water betreft een smal doodlopend slootje op eigen terrein dat geen onderdeel is van (doorgaand) vaarwater.
  • e. De bepalingen van de bestemming 'Water' zijn voor het overige van toepassing.

3.3 Bestemming "Water" (artikel 17)

Toegestane functies

Op grond van de bestemming "Water" zijn ter plaatse van de Herenweg 47A de volgende functies toegestaan:

  • a. water;
  • b. het behoud, het herstel en de ontwikkeling van landschappelijke, natuurlijke en waterhuishoudkundige waarden;
  • c. scheepvaartverkeer en watersport;
  • d. bestaande botenloodsen;
  • e. waterhuishoudkundige voorzieningen;
  • f. boatsavers, golfbrekers, beschoeiingen en slipways;
  • g. bruggen, uitsluitend ten behoeve van een erftoegangsweg;
  • h. steigers, vlonders, of andere afmeervoorzieningen.

Bouwregels

In de planregels is een aantal bouwregels opgenomen voor hoofdgebouwen en bijbehorende bouwwerken. Omdat voorliggend wijzigingsplan alleen betrekking heeft op het wijzigen van de oeverlijn zijn de bouwregels hier niet besproken.

Na voltooiing van de gewijzigde oeverlijn wordt boven de dan geldende bestemming "Water" een botenhuis gerealiseerd. Hiervoor wordt een omgevingsvergunning aangevraagd waarbij toepassing zal worden gegeven aan artikel 17.3 (afwijken van de bouwregels).

Omgevingsvergunning dempen water

In artikel 17.5 is aangegeven dat het verboden is om zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning de volgende werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren: het dempen, graven, afdammen, vergroten of herprofileren van sloten of ander oppervlaktewater. De genoemde omgevingsvergunning kan slechts worden verleend indien - mede gelet op een door de aanvrager op te stellen (inrichtings)plan - kan worden aangetoond dat de betrokken waarden niet onevenredig worden geschaad, gelet op:

  • 1. het belang dat met de ingreep is gediend;
  • 2. de belangen van landschap, natuur en cultuurhistorie;
  • 3. het waterhuishoudkundig belang (kwantitatief en kwalitatief), met het oog op de waterhuishoudkundige doelstellingen.

Alvorens het bevoegd gezag beslist over een omgevingsvergunning wint het bevoegd gezag schriftelijk advies in bij de waterbeheerder.

Wijzigingsbevoegdheid

In lid 17.6 is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Het bevoegd gezag is bevoegd overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening de bestemming 'Water' te wijzigen in de bestemming 'Wonen' ten behoeve van het verplaatsen van de oeverlijn, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a. bij wijziging in de bestemming 'Wonen' mag de verplaatsing van de bestaande oeverlijn maximaal 5 meter bedragen;
  • b. de landaanwinning moet gecompenseerd worden door het afgraven van land elders binnen het bouwperceel;
  • c. er worden eisen gesteld ten aanzien van de ligging van de oeverlijn, indien de gebruiks- en inrichtingsmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken door de verplaatsing onevenredig worden geschaad;
  • d. er wordt geen onevenredige schade toegebracht aan de belangen van watersport en waterhuishouding;
  • e. de bepalingen van de bestemming 'Wonen' voor het overige van toepassing zijn.

De wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast voor het voorliggende wijzigingsplan.

  • a. de te dempen watergang heeft een breedte van circa 2,50 meter. Het toe te voegen water heeft een vergelijkbare breedte.
  • b. de landaanwinning wordt gecompenseerd worden door het afgraven van land elders binnen het bouwperceel, namelijk direct aangrenzend op hetzelfde perceel.
  • c. de gebruiks- en inrichtingsmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken worden door de verplaatsing niet geschaad. Het te dempen en te graven water ligt volledig op eigen terrein. Het te graven water gaat ten koste van een stukje tuin, het te dempen water wordt na demping ingericht als tuin. Per saldo blijft de tuin even groot.
  • d. er wordt geen onevenredige schade toegebracht aan de belangen van watersport en waterhuishouding. Het te dempen water betreft een smal doodlopend slootje op eigen terrein dat geen onderdeel is van (doorgaand) vaarwater.
  • e. De bepalingen van de bestemming 'Wonen' zijn voor het overige van toepassing.

3.4 Dubbelbestemming "Waarde - archeologie 2" (artikel 22)

De dubbelbestemming Waarde-archeologie 2 ligt uitsluitend op de bestaande oever, bestemd als "Wonen". De voor 'Waarde - Archeologie 2' aangewezen gronden zijn - behalve voor de andere aldaar geldende bestemming(en) - tevens bestemd voor de bescherming en veiligstelling van archeologische waarden. Voor bepaalde werkzaamheden is een omgevingsvergunning nodig. Het gaat hierbij om het uitvoeren van grondbewerkingen op een oppervlak van 100 m2 of meer en op een grotere diepte of hoogte dan 35 cm, waartoe worden gerekend afgraven, woelen, mengen, diepploegen, egaliseren, ontginnen, ophogen en aanleggen van drainage. Het dempen van het water en het graven van nieuw water heeft betrekking op een gezamenlijk oppervlak van 43 m2, zijnde 21 m2 dempen en 22 m2 graven. De ondergrens van 100 m2 wordt niet gehaald.

Hoofdstuk 4 Beleidskader

4.1 Rijksbeleid

Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012)

Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig. Daar streeft het Rijk naar met een krachtige
aanpak die gaat voor een excellent internationaal vestigingsklimaat, ruimte geeft aan regionaal maatwerk, de gebruiker voorop zet, investeringen scherp prioriteert en ruimtelijke ontwikkelingen en
infrastructuur met elkaar verbindt. Dit doet het Rijk samen met andere overheden en met een Europese en mondiale blik. Voor de middellange termijn (2028) kiest het Rijk drie doelen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig te houden:

  • 1. Het vergroten van de concurrentiekracht van Nederland door het versterken van de ruimtelijke
    economische structuur;
  • 2. Het verbeteren en ruimtelijk zekerstellen van de bereikbaarheid waarbij de gebruiker voorop staat;
  • 3. Het waarborgen van een leefbare en veilige omgeving waarin unieke natuurlijke en cultuurhistorische waarden behouden zijn.

De nationale ruimtelijke hoofdstructuur geeft de nationale belangen, waarvoor het Rijk verantwoordelijk is, geografisch weer. Op deze kaart in de structuurvisie is op hoofdlijnen aangegeven welke gebieden en structuren van nationaal belang zijn bij de geformuleerde rijksdoelen rond concurrentiekracht, bereikbaarheid en leefbaarheid en veiligheid, zodat een samenhangende ruimtelijke hoofdstructuur
zichtbaar wordt. Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is de juridische vertaling van het beleid uit de SVIR. Het besluit bevat regels die doorwerken op gemeentelijk niveau, en dus relevant zijn voor ruimtelijke plannen.

Het op zeer kleine schaal wijzigen van de oever van het bestaande perceel aan de Herenweg raakt geen nationale belangen.

4.2 Provinciaal beleid

Omgevingsverordening NH2020

Op 16 november 2020 is de Omgevingsverordening NH2020 vastgesteld. Hierin is het ruimtelijk beleid van de provincie Noord-Holland vastgesteld.

Het gedeelte van het perceel waar de oeververlegging wordt gerealiseerd is onderdeel van het "bijzonder provinciaal landschap". Uitgangspunt is dat de kernkwaliteiten zoals opgenomen in de verordening niet mogen worden aangetast. Het perceel valt onder het bijzondere provinciale landschap "Vechtstreek Zuid". De kernkwaliteiten zoals beschreven in de verordening hebben onder andere betrekking op het behoud aan openheid van het gebied alsmede behoud van de kenmerkende bebouwingslinten. Het in zeer beperkte mate verleggen van de oever op het perceel Herenweg 47A tast niet de openheid, de kenmerkende structuur noch andere kernkwaliteiten aan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0006.png"

Het perceel is onderdeel van het Natura 2000 gebied, het te dempen/graven deel valt buiten het "Natuurnetwerk Nederland". De effecten van de voorgenomen ingreep op de Natura 2000 (stikstof) is onderzocht, zie paragraaf 5.2 Ecologie.

4.3 Beleid gemeente Wijdemeren

Structuurvisie Wijdemeren - Beheerste ontwikkeling met behoud van het goede 2012

De structuurvisie is vastgesteld op 19 juli 2012. De centrale opgave is het vinden van een balans tussen het waardevolle landschap en de hedendaagse dynamiek. De structuurvisie geeft richting aan de gewenste ruimtelijke inrichting van de gemeente waardoor direct duidelijk wordt of bepaalde initiatieven daarbinnen passen.

In de Structuurvisie is het water grenzend aan de Herenweg aangewezen als "bevaarbaar water" en onderdeel van het vaarnetwerk. Zie onderstaande afbeelding. Het water heeft conform de Structuurvisie ook een belangrijke recreatieve functie voor pleziervaart/watersport.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0007.png"

Het in zeer beperkte mate wijzigen van de oever bij Herenweg, waarbij 21 m2 water wordt gedempt en direct aangrenzend 22 m2 nieuw water wordt gegraven aansluitend aan de bestaande oever, heeft geen gevolgen voor de functie die de Vierde en Vijfde plas hebben als bevaarbaar water voor ondermeer de watersport.

Hoofdstuk 5 Planologische en milieutechnische randvoorwaarden

5.1 Water

In september 2020 heeft over de voorgenomen oeverwijziging overleg plaatsgevonden met de waterbeheerder (Waternet).

Oeverlijn beschoeiing

Waternet heeft daarbij aangegeven dat in de huidige situatie de oeverlijn van het perceel verhard is met beschoeiing/damwand. Voor het vervangen van de beschoeiing is geen vergunning nodig maar dit moet worden gemeld. Deze meldplicht geldt alleen voor het vervangen (= verwijderen + nieuwe plaatsen). Voor 'normaal' onderhoud is geen melding nodig, dat valt onder de zorgplicht. Het is de bedoeling dat bij vervanging de nieuwe beschoeiing op de plek van de oude komt te staan. Zie ook bij 'wijzigen oeverlijn'.

Wijzigen oeverlijn

Wijziging van het oppervlaktewater (waterlijn) mag niet ten koste gaan van de waterberging, de doorstroming van water en de waterecologie. Dit kan van toepassing zijn op dempen/graven van water en plaatsen van de beschoeiing op een andere plek dat de oorspronkelijke.
Waternet heeft aangegeven dat in geval van de Herenweg 47A de aspecten "doorstroming" en "ecologie" geen issue zijn. Doorstroming speelt bij watergangen met een waterdoorvoerende functie (dat heeft de Vijfde Plas niet) en van schade aan de ecologie is geen sprake omdat er geen groene oeverzone is (de hele oever is verhard).

Waternet heeft aangegeven dat het dempen van het stukje doodlopend water minimaal 1-op-1 moet worden gecompenseerd. Daar wordt met het dempen van 21 m2 water en het graven van 22 m2 aan voldaan.

Drijfbalk

In de huidige situatie is er sprake van drijfvuil dat met de overwegende windrichting en stroming vastloopt in de doodlopende sloot naast het huis. Waternet heeft aangegeven dat dit op meerdere plekken in Breukeleveen voorkomt. Met het dempen van dit smalle stukje sloot wordt dit voor een deel opgelost. Waternet heeft gesuggereerd om een zogenaamde drijfbalk in het begin van de sloot te plaatsen waarmee het vuil wordt tegengehouden. In de planvorming wordt van een dergelijk "werk in het water" uitgegaan.

Conclusie

Waternet heeft aangegeven dat de impact van het voornemen om de oever te wijzigen beperkt is als het gaat om de waterhuishouding. Belangrijkste punt voor Waternet is de garantie dat de hoeveelheid oppervlaktewater per saldo minimaal gelijk blijft. Dat is met de demping van 21 m2 en het graven van 22 m2 het geval.

5.2 Ecologie

Met de Wet natuurbescherming (Wnb) zijn alle bepalingen met betrekking tot de bescherming van natuurgebieden en dier- en plantensoorten samengebracht in één wet. De Wnb implementeert diverse Europeesrechtelijke regelgeving, zoals de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn in de Nederlandse wetgeving. Door ecologisch adviesbureau Eelerwoude is een ecologisch onderzoek uitgevoerd. Daarbij zijn de effecten van de voorgenomen ontwikkeling op de Herenweg 47A onderzocht. In het ecologisch onderzoek zijn zowel de effecten van het wijzigen van de oeverlijn (waar voorliggend wijzigingsplan betrekking op heeft) als het bouwen van een botenhuis (waar een afzonderlijke omgevingsvergunning voor wordt aangevraagd) onderzocht. Er is daarbij tevens een stikstofberekening uitgevoerd. Zie Bijlage 1 Ecologisch onderzoek 23.03.2021.

In het onderzoek is vastgesteld dat negatieve niet-stikstof gerelateerde effecten op de instandhoudingsdoelstellingen van het Natura 2000-gebied Oostelijke Vechtplassen zijn uit te sluiten.

Middels een stikstofberekening is aangetoond dat de bouwwerkzaamheden een stikstofdepositie van 0,01 mol/ha/jaar veroorzaakt op niet overbelaste hexagonen van zoekgebied H3150. De stikstofdepositie is daarmee niet significant, een vergunning Wet natuurbescherming, onderdeel stikstof is niet aan de orde.

5.3 Archeologie

De gemeente Wijdemeren heeft in 2011 de Beleidskaart Archeologie opgesteld. De Herenweg ligt voor zover het betrekking op het landdeel (niet zijnde het water) in het gebied waarbij rekening moet worden gehouden met archeologie bij plannen groter dan 100 m2 en dieper dan 35 cm.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.WP21Hrnwg47a2021-on00_0008.png"

De archeologische beleidskaart is vertaald in het geldende bestemmingsplan door toekenning van de dubbelbestemming "Waarde - archeologie 2" die van toepassing is op het bestemmingsvlak "Wonen". Voor het bestaande stukje land (bestemming "Wonen") dat wordt omgezet naar water (22 m2) is de dubbelbestemming "Waarde - archeologie 2" van toepassing. Voor het te dempen water geldt deze dubbelbestemming niet. In de planregels is voor archeologie een ondergrens opgenomen voor werkzaamheden waar grondroerende werkzaamheden worden uitgevoerd van 100 m2. De ruimtelijke ingrepen hebben betrekking op 43 m2 dus ruim minder dan de 100 m2. Nader archeologisch onderzoek is niet nodig.

5.4 Bodem

In het kader van de sloop en nieuwbouw van de woning op het perceel Herenweg 47A is in 2019 een verkennend bodemonderzoek uitgevoer. Daarin is geconcludeerd dat voor het noordwestelijk deel van het perceel nader asbestonderzoek zou moeten worden gedaan. Dat onderzoek is uitgevoerd in december 2020, de conclusie is dat er geen asbest is aangetroffen. Het perceel is geschikt voor de beoogde functie wonen met tuin. De milieuhygiënische kwaliteit van de bodem is geschikt voor de beoogde functie tuin ter plaatse van het te dempen doodlopende water, alsmede de functie ter plaatse van het af te graven stukje tuin.

5.5 Overige milieuaspecten

Het wijzigen van de oeverlijn waarbij een doodlopend stukje sloot wordt gedempt en direct aansluitend wordt gecompenseerd op eigen terrein van een bestaande woning heeft geen gevolgen voor de verkeersafwikkeling en luchtkwaliteit. De Wet geluidhinder is niet van toepassing omdat er niet wordt voorzien in nieuwe geluidgevoelige functies. Het wijzigen van de oeverlijn is geen gevoelige functie waarvoor het Besluit externe veiligheid inrichtingen van toepassing is.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

De werkzaamheden worden uitgevoerd voor rekening en risico van de initatiefnemer. De kosten van de gemeente wordt gedekt uit de te heffen leges.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Overleg met omwonenden

Direct belanghebbende is de eigenaar van het naastgelegen perceel Herenweg 47. Met de eigenaar van dit perceel is sinds oktober 2020 op meerdere momenten overleg gevoerd over de voorgenomen ingrepen en de bijbehorende planning. De direct omwonende is daarmee in voldoende mate geïnformeerd.

Vooroverleg

Het wijzigingsplan is in het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1. Besluit ruimtelijke ordening (Bro) voorgelegd aan de volgende instanties:

  • 1. Waternet;
  • 2. Brandweer Gooi en Vechtstreek;
  • 3. Provincie Noord-Holland;
  • 4. Omgevingsdienst OFGV;
  • 5. Ministerie van EL&I en GAD.

Het Ministerie heeft binnen de gestelde termijn niet gereageerd. De brandweer Gooi en Vechtstreek, de provincie Noord-Holland en de Omgevingsdienst OFGV hebben aangegeven geen opmerkingen te hebben.

Waternet heeft aangegeven geen opmerkingen te hebben. Waternet heeft wel enkele aandachtspunten die eerder al zijn aangegeven bij de initiatiefnemer:

  • De bouw van het botenhuis, de demping en het graven van water zijn meldingsplichtig in het kader van de Keur van waterschap AGV. De melding van de start werkzaamheden moet een aantal weken van tevoren worden ingediend via het Omgevingsloket.
  • De demping van het stukje oppervlaktewater is akkoord, omdat deze demping direct ernaast wordt gecompenseerd met nieuw te graven oppervlaktewater. De overige werkzaamheden zijn ook akkoord.
  • Ecologische waarden zijn niet van toepassing op deze oever, want deze is geheel verhard.
  • De demping van het oppervlaktewater dient te worden uitgevoerd met grond die de waterkwaliteit niet kan verslechteren (conform Besluit Bodemkwaliteit).

Hoofdstuk 7 Juridische planbeschrijving

Het voorliggende wijzigingsplan voorziet in het verleggen van de bestaande oeverlijn. Een doodlopend stukje water van 21 m2 met de bestemming "Water" wordt gedempt. Dit stukje nieuw land wordt met dit wijzigingsplan bestemd als "Wonen". De planregels van de bestemming "Wonen" van het geldende bestemmingsplan "Plassengebied Loosdrecht 2013" zijn daarbij onverminderd van toepassing.

Direct aangrenzend wordt als compensatie voor het te dempen stukje water nieuw water gerealiseerd. Dit stukje nieuw open water wordt met dit wijzigingsplan bestemd als "Water". De planregels van de bestemming "Water" van het geldende bestemmingsplan "Plassengebied Loosdrecht 2013" zijn daarbij onverminderd van toepassing.

Voor het landdeel (huidige bestemming "Wonen" die wijzigt naar "Water") geldt een archeologische dubbelbestemming. Deze dubbelbestemming wordt overgenomen voor het te graven deel en dus van toepassing voor het nieuwe stukje water.