direct naar inhoud van 5.6 Verkeer
Plan: Benderse 20 te Ruinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1690.BP00279-0401

5.6 Verkeer

Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen kunnen invloed hebben op de verkeersstructuur en de verkeersstromen. Om inzicht te krijgen in het huidige verkeersbeeld en de effecten van de realisatie van de kantoorlocatie is een verkeersonderzoek uitgevoerd. Voor het verkeersonderzoek is gebruik gemaakt van CROW- kengetallen en door Natuurmonumenten aangeleverde gegevens. Op grond van de huidige situatie is de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer (auto) in beeld gebracht. De nieuwe kantoorlocatie zal een toename van het aantal verkeersbewegingen per auto tot gevolg hebben. Om te schatten wat de effecten zijn van de realisatie van de nieuwe Kantoorlocatie van Natuurmonumenten, is op basis van het toekomstig bruto vloeroppervlak (BVO) geschat wat de toekomstige hoeveelheid gemotoriseerd verkeer om een gemiddelde weekdag zal bedragen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de parkeerbehoefte.

5.6.1 Huidige situatie

De wegvakken Benderse en Oude Benderseweg zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg (bron GVVP De Wolden). De verblijfsfunctie op de wegen is daardoor belangrijker dan de verkeersfunctie. De maximumsnelheid op beide wegvakken bedraagt 80 km/h. Langs de Benderse is een fietspad gelegen en op de Oude Benderseweg maakt het fietsverkeer gebruik van de rijbaan.

Het wegvak Benderse eindigt bij het Dwingelderveld en het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Het grootste deel van het verkeer dat hier rijdt, heeft een herkomst of bestemming langs de wegen. Er rijdt weinig tot geen doorgaand verkeer. Gegevens over intensiteiten op beide wegvakken zijn niet beschikbaar.

Aan de hand van kengetallen en schattingen is een verkeersintensiteit van 2.750 verkeersbewegingen per dag. Zie bijlage voor de verdere uitwerking.

Het merendeel van het autoverkeer naar het Dwingelderveld en het bezoekerscentrum maakt gebruik van de Benderse (95%, bron / schatting: Natuurmonumenten). Ook de aanwonenden en de bezoekers van het vakantiepark De Wiltzangh maken gebruik van het wegvak.

De Oude Benderseweg wordt door bezoekers van het Dwingelderveld en het bezoekerscentrum in mindere mate gebruikt (5%). Verkeer van en naar camping Ruinen en de aanwonenden zullen wel gebruik maken van de Oude Benderseweg. De mogelijke verdeling van het verkeer is op onderstaande kaart weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1690.BP00279-0401_0013.png"

Verkeer over de Benderse:

  • 100% van het verkeer ´woningen Benderse´ (80 mvt).
  • 95% van het verkeer ´bezoekerscentrum / wandelaars´ (2140 mvt).
  • 100% van het verkeer ´vakantiepark De Wiltzangh´(150 mvt).
  • Totaal aantal verkeersbewegingen 2.370 (ca. 2500 mvt / etmaal).

Verkeer over de Oude Benderseweg:

  • 100% van het verkeer ´woningen Oude Benderseweg´ (80 mvt).
  • 5% van het verkeer ´bezoekerscentrum / wandelaars´ (110 mvt).
  • 100% van het verkeer ´camping Ruinen´ (180 mvt).
  • Totaal aantal verkeersbewegingen 370 (ca. 500 mvt / etmaal).

In de periode 2005 t/m 2009 is op de Oude Benderseweg geen ongeval geregistreerd. Op het wegvak Benderse is in dezelfde periode één ongeval voorgevallen. Dit betrof een eenzijdig ongeval met een personenauto (botsing tegen een boom).

5.6.2 Toekomstige situatie

De nieuwe locatie voor huisvesting van de beheerders is gelegen aan de Oude Benderseweg. Deze nieuwe huisvesting heeft tot gevolg dat het verkeer van en naar deze locatie zal toenemen. Deze toename bestaat uit woon-werkverkeer, dienstverkeer en enkele bezoekers per dag.

Het aantal nieuwe personeelsleden dat met auto naar de huisvesting gaat komen, wordt geschat op tien. Dit heeft een verkeerstoename van twintig verkeersbewegingen per dag tot gevolg.

Tevens zal de verkeerstoename bestaan uit dienstverkeer van dienstauto´s van medewerkers. Dit dienstverkeer bestaat uit ca. 20 vertrekkende en aankomende auto´s (20 verkeersbewegingen per dag). In de zomerperiode rijden enkele tractoren per dag van en naar het nieuwe huisvestingskantoor (eveneens over de Benderse). Naast de medewerkers zal het kantoor bezocht worden door bezoekers / bezorgers. Dit heeft slechts enkele verkeersbewegingen per dag tot gevolg.

Extra verkeersbewegingen van/naar de nieuwe huisvesting

  • Woonwerkverkeer ca. 20 verkeersbewegingen
  • Dienstverkeer ca. 20 verkeersbewegingen
  • Bezoekers / bezorgers ca. 10 verkeersbewegingen
  • Totaal extra verkeersbewegingen ca. 50 verkeersbewegingen

Er wordt ingeschat dat het meeste verkeer van/naar de nieuwe kantoorlocatie gebruik gaat maken van de Benderse en in mindere mate van de Oude Benderseweg. Aangenomen wordt een verdeling van 70% van het extra verkeer over de Benderse en 30% over de Oude Benderseweg.

Op de Benderse ontstaan daardoor ca. 35 extra verkeersbewegingen en op de Oude Benderseweg zijn dit ca. 15 extra verkeersbewegingen. Op de Benderse neemt het aantal verkeersbewegingen door de nieuwe huisvesting toe met ca. 1% en op de Oude Benderseweg is de toename ca. 3%. De verkeersintensiteiten zijn dusdanig laag dat dit geen gevolgen heeft voor de verkeersafwikkeling op beide wegvakken.

In de huidige situatie gebeuren weinig verkeersongevallen en is de verkeersveiligheid in het gebied goed. Door de geringe toename van het verkeer, worden geen (negatieve) effecten op de verkeersveiligheid verwacht.

Het parkeren zal geschieden op eigen terrein en niet op/langs de openbare weg of op het parkeerterrein van het bezoekerscentrum. De nieuwe huisvestingslocatie heeft daardoor geen negatieve gevolgen voor het parkeren in het gebied