direct naar inhoud van 4.9 Verkeer en parkeren
Plan: Bestemmingsplan Recreatiepark d'Olde Kamp te Ansen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1690.BP00248-0405

4.9 Verkeer en parkeren

Verkeer

De uitbreiding d'Olde Kamp vindt plaats aan de overzijde (westkant) van de Dwingelerweg, waardoor deze weg in de toekomstige situatie het park doorsnijdt. Dit vraagt om een verkeersveilige vormgeving van de aansluiting van beide delen van het park op de Dwingelerweg en de oversteekvoorziening voor fietsers en voetgangers. In het rapport van Ingenieursbureau Oranjewoud 'Recreatiepark d'Olde Kamp Ansen, advies oversteek en uitrit Dwingelerweg' (projectnummer 169666, revisie 04, 20 december 2010) is advies gegeven over de vormgeving van de in- en uitgang van het toekomstige recreatiepark en de oversteeksituatie op de Dwingelerweg nabij deze in- en uitgang.

De Dwingelerweg kent momenteel een intensiteit van ongeveer 1.000 motorvoertuigen per etmaal op werkdagen en 1.600 motorvoertuigen per etmaal op weekenddagen. Als gevolg van de uitbreiding van het park wordt verwacht dat in het hoogseizoen (zomervakantie) de verkeersintensiteit op werkdagen met ongeveer 10% toeneemt. Op weekenddagen is de toename ongeveer 6%. De verkeersintensiteit die dan ontstaat, is verkeerskundig gezien acceptabel, gelet op de functie van de Dwingelerweg en de wegen in de directe omgeving.

Er zijn diverse oplossingsrichtingen voor de vormgeving van de verkeerssituatie rond d'Olde Kamp bekeken. Geconcludeerd kan worden dat wegomlegging, ongelijkvloerse oplossingen en een rotonde te zware middelen zijn voor het probleem dat moet worden opgelost.

Aanbevolen is de aansluiting van de uitritten van d'Olde Kamp uit te voeren als een kruispuntplateau, waarbij het verkeer vanuit d'Olde Kamp voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Dwingelerweg. Een omschrijving en schets van de gekozen verkeersoplossing is opgenomen in paragraaf 2.3.7.

Parkeren

Voor parkeren is geen wettelijk kader aanwezig. De gemeente De Wolden heeft geen parkeernormen in parkeerbeleid vastgelegd. Het ASVV 2004 van het CROW geeft evenmin parkeerkencijfers voor recreatiewoningen. Voor recreatiewoningen wordt door veel gemeenten op dit moment en parkeernorm van 1,1 gehanteerd.

De omvang van recreatiewoningen loopt in de praktijk sterk uiteen qua aantal te huisvesten personen (van 2-12 personen). Het aantal benodigde parkeerplaatsen voor recreatiewoningen is afhankelijk van het aantal personen waarop de recreatiewoning is ingericht. Bij bijvoorbeeld 2 persoonsrecreatiewoningen zullen minder parkeerplaatsen nodig zijn dan bij 12 persoonsrecreatiewoningen.

De beddencapaciteit van een 6 of 8 persoonswoning wordt maar weinig verhuurd aan evenzoveel mensen: gemiddeld ligt die bezetting een stuk lager. Een situatie dat alle recreatiewoningen verhuurd worden, komt naar verwachting zelden voor. Gebaseerd op ervaringscijfers ligt de gemiddelde woningbezetting in de topmaand augustus op 85 tot 95%.

Bij de onderhavige ontwikkeling worden de volgende parkeernormen voorgesteld:

  • 1 parkeerplaats voor een 4 persoonswoning;
  • 1,5 parkeerplaatsen voor een 6 persoonswoning;
  • 2 parkeerplaatsen voor een 8 persoonswoning.

Waarvan er minimaal 1 parkeerplaats op het terrein bij de 4 en 6-persoons recreatiewoningen wordt gerealiseerd en minimaal 2 bij de 8-persoons woningen. Naast parkeergelegenheid voor de woningen, zal er direct achter de entree van het recreatiepark bij de centrale voorzieningen parkeergelegenheid geboden moeten worden voor aankomst en vertrek van gasten op wisseldagen en voor personeel. Er is ingeschat dat er 10 fulltime en 10 parttime (50%) personeelsleden nodig zijn. Gezien de ligging van het park ten opzichte van de omliggende dorpen is het aannemelijk dat 70% van de medewerkers zich met de auto verplaatst. De centrale voorzieningen zijn op de verblijvende gasten van het recreatiepark gericht, maar kunnen ook worden gebruikt door gasten van buiten het park (inwoners van Ansen).

In tabel 7 is een overzicht te vinden van de berekening van het aantal parkeerplaatsen.

    factor   p-plaatsen  
80   4-persoonswoningen   1   80    
30   6-persoonswoningen   1,5   45    
15   8-persoonswoningen   2   30    
         
10   fulltime personeel   70%   7    
10   fulltime personeel   70%   4    
         
Totaal parkeerplaatsen nodig     166    
         
Ter plaatse vanwoningen (80+30+15)     140   -/-  
         
Min. aantal parkeerplaatsen bij de voorzieningen   26   2   

Tabel 7: berekening benodigde parkeerplaatsen

Zodra de plannen voor de uitbreiding van d'Olde Kamp nader uitgewerkt zijn, moet het definitief aantal parkeerplaatsen bij de voorzieningen nader worden uitgewerkt.