direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Lageweg 6 Burgh-Haamstede
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00349BpwBH497867-VA01

Toelichting

1 Inleiding

1.1 Inleiding

De gemeente heeft het verzoek ontvangen voor het wijzigen van 9 niet-permanente standplaatsen naar 7 permanente standplaatsen op het adres Lageweg 6 te Burgh-Haamstede. Het bestemmingsplan bevat een wijzigingsbevoegdheid voor het wijzigen van het aantal permanente standplaatsen als bedoeld in lid 15.4 te vergroten en/of het totaal aantal standplaatsen te verkleinen en de gronden ten behoeve van de landschappelijke inpassing wijzigen naar de bestemming Groen – Landschappelijk. Door gebruik te maken van deze bevoegdheid (artikel 15.7.1 van het bestemmingsplan 'Kop van Schouwen') kunnen de niet-permanente standplaatsen omgezet worden naar permanente standplaatsen. Voor het effectueren van de wijzigingsbevoegdheid is het noodzakelijk een wijzigingsplan op te stellen. Voorliggende rapportage betreft het wijzigingsplan voor het wijzigen van niet-permanente standsplaatsen naar permanente standplaatsen.

1.2 Ligging en plangrenzen

Het plangebied omvat het perceel aan de Lageweg 6 te Burgh-Haamstede. Kadastraal bekend als Westenschouwen sectie E percelen 159 en 606.

1.3 Geldende bestemmingsregeling

Voor de gronden die binnen het bestemmingsplangebied Lageweg 6 Burgh-Haamstede vallen, wordt de bestaande bestemmingsregeling zoals opgenomen in het 'bestemmingsplan' 'Kop van Schouwen' herzien. In de bestaande situatie zijn er 97 standplaatsen, waarvan 87 permanente standplaatsen toegestaan.

Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland vastgesteld op 27 juni 2013. Binnen dit bestemmingsplan heeft het plangebied de bestemmingen 'Recreatie - Kampeerterrein' en 'Groen - Landschappelijk' en de dubbelbestemming Waarde – Archeologie 6. Conform het bestemmingsplan is het permanent gebruiken van een niet-permanente standplaats niet toegestaan.

2 Planbeschrijving

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt de toekomstige situatie beschreven en zijn de voorwaarden voor de wijzigingsbevoegdheid opgenomen evenals de mogelijkheid voor een kleinschalige omvorming.

2.2 Toekomstige situatie

Het onderhavige wijzigingsplan behelst een wijziging van 9 niet-permanente naar 7 permanente standplaatsen, hierdoor wordt het aantal toegestane permanente standplaatsen vergroot en het totaal aantal standplaatsen verminderd. In de nieuwe situatie is er sprake van 95 standplaatsen, waarvan 94 permanente standplaatsen.

2.3 Wijzigingsbevoegdheid

Het bevoegd gezag kan het plan wijzigen door het aantal permanente standplaatsen als bedoeld in lid 15.4 van het moederplan Kop van Schouwen te vergroten en/of het totaal aantal standplaatsen te verkleinen en de gronden ten behoeve van de landschappelijke inpassing wijzigen naar de bestemming Groen - Landschappelijk, met inachtneming van het volgende:

  • a. het totaal aantal standplaatsen mag niet worden vergroot;
  • b. alle standplaatsen mogen worden ingericht als permanente standplaats, waarbij een maximale dichtheid geldt van 33 standplaatsen per hectare;
  • c. toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is noodzakelijk in verband met kwaliteitsverbetering en/of productdifferentiatie of in het kader van wettelijke eisen omtrent veiligheid;
  • d. de gemiddelde netto-oppervlakte van de standplaatsen voor kampeermiddelen wordt niet verkleind;
  • e. het aantal parkeerplaatsen bedraagt ten minste 120% van het aantal standplaatsen, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein;
  • f. van het totale oppervlak van een kampeerterrein wordt ten minste 2% benut ten behoeve van sport- en spelvoorzieningen;
  • g. rondom het kampeerterrein wordt voorzien in een afschermende landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een afschermende struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een breedte van gemiddeld 10 meter of van ten minste 5 meter plus een met streekeigen beplanting beplante aarden wal van ten minste 2 meter hoog, gemeten vanaf het maaiveld;
  • h. wijziging vindt slechts plaats als:
      • 1. voor de landschappelijke inpassing een beheersplan is opgesteld en goedgekeurd door het bevoegd gezag;
      • 2. als realisatie, beheer en onderhoud van de landschappelijke inpassing zijn verzekerd;
  • i. de lichtuitstraling naar de omgeving dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk, hiertoe wordt een door het bevoegd gezag goedgekeurd lichtplan overlegd;
  • j. wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer;
  • k. indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1.000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen.

Het plan voldoet aan de bovenstaand genoemde voorwaarden.

2.4 Evaluatie en gedeeltelijke aanpassing Nota Kamperen

Op 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad besloten de Nota Kamperen en de Agenda Toerisme te evalueren en gedeeltelijk aan te passen. Met de aanpassing van het beleid komt de eis dat bij elke planologische procedure het volledige terrein voldoet aan het maximale percentage van 13% voor verblijfsrecreatie te vervallen. Kampeerterreinen mogen éénmalig maximaal 10% van het aantal standplaatsen met een maximum van 25 eenheden omvormen naar een permanente standplaats of een kampeerhuisje. De 13% regeling voor invulling van verblijfsrecreatie geldt voor deze eenmalige aanpassing niet voor het totale terrein, maar slechts voor het gedeelte waar planologisch de eenmalige aanpassing van toepassing is.

3 Juridische aspecten

3.1 Inleiding

Dit bestemmingsplan is een zogenaamd wijzigingsplan. In het bestemmingsplan Kop van Schouwen is de bevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om het plan te wijzigen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

3.2 Plansystematiek

Het bestemmingsplan bestaat uit (bestemmings)planregels, een verbeelding en een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. Hierna volgt een toelichting op de afzonderlijke onderdelen. De verbeelding is een kaart van het plangebied waarop onder andere te zien is waar, welke bestemming geldt en waar bouwvlakken liggen waarbinnen gebouwen opgericht dienen te worden. De bestemmingsplanregels bestaan altijd uit de volgende vier hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels;
  • 2. Bestemmingsregels;
  • 3. Algemene regels;
  • 4. Overgangs- en slotregels.

De opzet van de verbeelding en regels sluit aan op de wettelijk vastgelegde Standaard Vergelijkbare bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Verder zijn de bestemmingen zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gronden.

In de toelichting wordt gemotiveerd waarom er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Ondanks het feit dat de toelichting geen onderdeel uitmaakt van het juridische plangedeelte, dient het wel als interpretatiekader voor de uitleg van de regels.

In de regels wordt voornamelijk verwezen naar de relevante regels van het 'moederplan' Kop van Schouwen en 1e herziening Kop van Schouwen. Voor een toelichting op de regels van het 'moederplan' wordt verwezen naar de toelichting van datzelfde plan.

4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Alvorens het wijzigingsplan wordt vastgesteld, wordt het plan ter inzage gelegd. Tijdens de periode van ter inzage legging kan iedereen een zienswijze geven op het ontwerp bestemmingsplan. De resultaten van de ter inzage legging kunnen leiden tot aanpassingen, verbeteringen of wijzigingen van het plan. In dit hoofdstuk wordt beschreven van de resultaten zijn van deze maatschappelijke consultaties.

4.1 Resultaten ter inzage legging ontwerpbestemmingsplan

Tijdens de ter inzage legging zijn geen zienswijzen naar voren gebracht.