direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Weelweg 12a Ellemeet
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00286BpwEM-VA01

Toelichting

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 28 november 2015 is een verzoek om wijziging van het bestemmingsplan “Camping De Fazant Ellemeet” ingediend bij de gemeente Schouwen-Duiveland om alle 89 standplaatsen permanent te maken en 27 kampeerhuisjes te realiseren op het perceel Weelweg 12a te Ellemeet. Om dit planologisch mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden gewijzigd.

De aanleiding voor dit initiatief is een recreatieve kwaliteitsverbetering doorvoeren op het perceel. De locatie Weelweg 12a te Ellemeet is op onderstaande figuur weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00286BpwEM-VA01_0001.png"

Figuur 1: locatie Weelweg 12a te Ellemeet

1.2 Doel

Dit wijzigingsplan op grond van het bestemmingsplan Camping De Fazant Ellemeet maakt de realisatie van 89 permanente standplaatsen en 27 kampeerhuisjes mogelijk.

1.3 Geldende bestemmingsregeling

De gronden waarop het wijzigingsplan ziet, vallen in het geldende bestemmingsplan “Camping De Fazant Ellemeet”. De gronden liggen op de bestemming 'Recreatie – Verblijfsrecreatie'.

In de onderstaande figuur is een uitsnede weergegeven van het perceel uit het geldende bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00286BpwEM-VA01_0002.png"

Figuur 2: Uitsnede perceel Weelweg 12a Ellemeet uit bestemmingsplan Camping De Fazant Ellemeet

Binnen de bestemming 'Recreatie – Verblijfsrecreatie' zijn maximaal 19 kampeerhuisjes toegestaan. Het aantal permanente standplaatsen mag op grond van de planregels maximaal 62 bedragen. Het bestemmingsplan biedt twee wijzigingsbevoegdheden in artikel 5.5 van de planregels, voor het vergroten van het aantal permanente standplaatsen en voor het vergroten van het totaal aantal toegestane kampeerhuisjes.

2 Beleidskader

2.1 Hoofdlijnen

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft te maken met geldende beleidskaders van diverse overheden. Deze kaders zijn van invloed op de inhoud van een wijzigingsplan. Het gemeentelijke ruimtelijke beleid, zoals vastgelegd in dit wijzigingsplan, dient zich te bewegen binnen de marges van deze beleidskaders. In dit hoofdstuk worden de voor dit plan relevante beleidskaders en de wijze waarop deze in dit plan hun grondslag vinden, beschreven.

De ontwikkeling voldoet aan de geldende beleidskaders van de Provincie Zeeland en de Gemeente Schouwen-Duiveland. De belangrijkste beleidskaders voor deze ontwikkeling zijn:

Omgevingsplan Zeeland 2012-2018

Het Omgevingsplan Zeeland 2012-2018 prioriteert een vernieuwing in de recreatie. Kampeerhuisjes dienen ook op recreatieterreinen mogelijk te worden gemaakt.

Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040'

De Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040' beschrijft de visie hoe de gemeente Schouwen-Duiveland er in 2040 er uit zou moeten zien. Recreatieve ontwikkelingen vallen onder het strategische doel 'verblijven'. Voor wat betreft verblijven maken de bijzondere kwaliteiten (water, natuur en cultuur) tot een aantrekkelijk vakantie-eiland.

Bestemmingsplan Camping De Fazant Ellemeet

Het bestemmingsplan Camping De Fazant Ellemeet is het gemeentelijk beleidskader. De voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheid voor wat betreft de kampeerhuisjes vinden hun grondslag in de Nota Kamperen.

Beleidsmodules Milieu

Voor wat betreft de omzetting van een permanente standplaats naar een kampeerhuisje moet worden voldaan aan de gemeentelijke beleidsmodules Milieu.

Geconcludeerd kan worden dat het onderhavig plan aansluit bij alle geldende beleidskaders.

2.2 Uitwerking

Provinciaal beleid

Omgevingsplan Zeeland 2012-2018

In het Omgevingsplan wordt een nieuwe taakverdeling geïntroduceerd tussen Rijk, provincie, waterschap en gemeenten. In de nieuwe verdeling, gebaseerd op de beginselen van de Wet ruimtelijke ordening en het meest recente Rijksbeleid, beperkt de Provincie zich tot de kerntaken. De Provincie schept de kaders, gemeenten maken met elkaar afspraken over hoe deze kaders regionaal kunnen worden ingevuld.

In het Omgevingsplan komt naar voren dat Zeeland als 'Land in Zee' een onderscheidende karakteristiek heeft binnen Nederland. Zeeland is door de schaal, lage bevolkingsdichtheid en (eilanden)structuur in geografisch en bestuurlijk opzicht anders dan andere gebieden. De bijzondere positie en potentie van Zeeland, kenmerken en onderscheidende landelijke karakteristiek, geven een sterk concurrerend en aantrekkelijk vestigingsklimaat op het gebied van wonen, bedrijvigheid en recreatie. Voor een blijvend krachtig Zeeland zijn in de toekomst economische groei, ontwikkeling en innovatie nodig. Dit is uitgewerkt in drie hoofddoelstellingen van beleid:

  • Het bevorderen van een gezonde regionale economie;
  • Een goede woon- en werkomgeving;
  • Water en landelijk gebied met kwaliteit.

Het bevorderen van een gezonde regionale economie

De Provincie is samen met de gemeente verantwoordelijk voor het realiseren van Europese en nationale milieudoelstelling. Daarbij wordt toegezien op grote en risicovolle bedrijvigheid waarbij gemeenten op lichtere milieucategorieën. In het landelijk gebied en langs de hoofdwegen zorgt de Provincie voor het tegengaan van milieuhinder en veiligheidsregio's. Daarbij hebben de volgende zaken prioriteit:

  • Beter benutten van havengebieden en bedrijventerreinen;
  • Verdere ontwikkeling van de biobased economy;
  • Vernieuwing in de recreatie, visserij, schelp- en schaaldierensector en de landbouw.

Zeeuwse natuurwaarden
Bescherming, beheer en ontwikkeling van typisch Zeeuwse natuurwaarden is een belangrijke doelstelling, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het behoud van de (inter)nationale biodiversiteit en de omgevingskwaliteit.

Landschap en erfgoed
De Provincie beoogt bovendien de identiteit, diversiteit en belevingswaarde van het Zeeuwse landschap en de aanwezige cultuurhistorische waarden te behouden en te versterken. Herkenbaarheid, identiteit en regionale diversiteit zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Van gemeenten wordt verwacht dat zij het behoud en de bescherming van de kwaliteit van landschap en erfgoed opnemen in hun structuurvisies en bestemmingsplannen.

Regionaal beleid

Toetsingskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid (2009)

Het toetsingskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid is een samenvoeging van de Handleiding Bluswatervoorziening en bereikbaarheid, lokale inzichten en andere beleidsstukken uit het land. Het toetskader is bedoeld als toelichting op artikel 10 van de Regeling bluswatervoorziening en hulpverlening gemeente Schouwen-Duiveland (2010). In dit artikel is vastgelegd dat burgemeester en wethouders zorg dragen voor of toezien op de realisering van zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

Keur watersysteem Waterschap Scheldestromen (2011)

In de Keur heeft het waterschap regels opgenomen gericht op het veilig stellen van de water aan- en afvoer en de bescherming tegen wateroverlast. Het waterschap heeft de 1000 m³-norm verlaten. Sinds het bestuursakkoord Water (2011) hanteert het waterschap de beleidslijn dat voor toename van verharding compensatie nodig is in het watersysteem.

Gemeentelijk beleid

Strategische visie 'Tij van de Toekomst 2011-2040' (2011)

De gemeenteraad heeft op 3 oktober 2011 de Strategische Visie 'Tij van de Toekomst' vastgesteld. In de visie is opgenomen hoe de gemeente Schouwen-Duiveland er in 2040 uit zou moeten zien.

In de strategische visie staat de volgende ambitie centraal: 'In 2040 kent vakantie-eiland Schouwen-Duiveland een toonaangevende watereconomie die de duurzame verbinding vormt tussen wonen, werken, zorgen en genieten'.

In de visie zijn de drie strategische doelen 'werken', 'wonen' en 'verblijven' uitgewerkt. Hierna zijn de strategische doelen met bijbehorende ambities voor 2040 beschreven.

Strategische doelen: werken

  • De economie van Schouwen-Duiveland is sterk water-gerelateerd;
  • Landbouw en aquacultuur zijn geïnnoveerd en verweven met andere functies;
  • Kleinschalige bedrijvigheid floreert, optimaal gestimuleerd en gefaciliteerd;
  • Vraag en aanbod van de arbeidsmarkt zijn in balans;
  • Schouwen-Duiveland is krachtig gepositioneerd als toonaangevend in water en veelzijdig vakantie-eiland.

Strategische doelen: wonen

  • De gemeente heeft een kwalitatief goed en realistisch voorzieningenniveau;
  • In de gemeente wordt prettig en naar behoefte gewoond;
  • De leefbaarheid en sociale samenhang in de kernen is groot. Inwoners zijn actief en betrokken;
  • Er is een goed en betaalbaar aanbod van zorg en welzijn dat vraag-gestuurd tot stand komt.

Strategische doelen: verblijven

  • De bijzondere kwaliteiten (water, natuur, cultuur) maken Schouwen-Duiveland tot een aantrekkelijk vakantie-eiland;
  • Het eiland Schouwen-Duiveland heeft een krachtig en duidelijk herkenbare toeristische hoofdstructuur. We benutten de daaraan verbonden potenties;
  • De kwaliteit en diversiteit van de toeristische sector is groot. We maken gebruik van de unieke mogelijkheden die het water biedt;
  • Schouwen-Duiveland is een aantrekkelijk vakantie-eiland door de bloeiende watersport en de vele water-gerelateerde activiteiten en evenementen.

Nota Kamperen (2011)

Op 30 juni 2011 heeft de raad de (gewijzigde) Nota Kamperen vastgesteld. Het lange termijn doel van de Nota luidt: 'Schouwen-Duiveland heeft in 2018 kwalitatief hoogwaardige, innoverende en gezonde kampeerbedrijven, waar gasten zoveel mogelijk jaarrond veilig en vraaggericht in een gedifferentieerd kwaliteitsproduct kunnen recreëren'.

Om deze doelstelling in de praktijk gestalte te geven, wordt exploitanten van kampeerterreinen meer ruimte geboden om hun terrein naar eigen inzicht in te richten. In dit kader is exploitanten de mogelijkheid geboden om initiatieven in te dienen om één of meer wijzigingen door te voeren op hun terrein.

In de Nota Kamperen wordt gesproken over reguliere kampeerterreinen en niet-reguliere kampeerterreinen. Een regulier kampeerterrein is een bedrijf met recreatie als hoofdtak, waarbij intensief op het terrein wordt gerecreëerd en geen sprake is van een subbestemming. Een niet-regulier kampeerterrein wordt omschreven als een bedrijf met over het algemeen recreatie als neventak. Daarbij is naast verblijfsrecreatie sprake van een subbestemming met veelal de nadruk op landschappelijke kwaliteiten, zoals: landschapscamping, natuurcamping, kleinschalig kampeerterrein en fruitgaardbedrijf.

Beleidsplan Archeologie (2008)

In het gemeentelijke Beleidsplan Archeologie is voor het gehele eiland vastgelegd welke archeologische verwachtingswaarden er zijn. Dit archeologiebeleid is voorzien van een gedetailleerde beleidskaart, die een overzicht geeft van gekende en te onderzoeken waarden. Hieraan zijn beleidsadviezen gekoppeld die als basis dienen voor de voorwaarden bij op te stellen bestemmingsplannen. De beleidskaart is gedetailleerder dan de Indicatieve Kaart Archeologische Waarden (IKAW).Er wordt onderscheid gemaakt in verschillende gebiedstypen, van archeologische monumenten tot gebieden waar geen enkele archeologische verwachtingswaarde is. Voor ieder gebiedstype gelden eigen uitgangspunten, randvoorwaarden en drempelwaarden.

Brandbeveiligingsverordening Schouwen-Duiveland (2010)

De gemeente beschikt over een brandbeveiligingsverordening, waarin aspecten zijn vastgelegd in het kader van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt. Zo worden in de Verordening onder andere brandveiligheidsvoorschriften beschreven voor kampeerterreinen en evenementen. Daarbij gaat het onder andere om de bereikbaarheid voor de brandweer. Momenteel wordt gewerkt aan een landelijke regeling. Bij de inwerkingtreding van deze landelijke regeling zal de brandbeveiligingsverordening komen te vervallen.

2.3 Toetsing aan de voorwaarden

In het bestemmingsplan “Camping De Fazant Ellemeet” zijn de voorwaarden opgenomen wanneer het aantal permanente standplaatsen mag worden vergroot en wanneer het aantal kampeerhuisje mag worden vergroot. Hieronder worden deze voorwaarden puntsgewijs behandeld.

Standplaatsen:

  • a. Toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is noodzakelijk in verband met kwaliteitsverbetering en/of productdifferentiatie of in het kader van wettelijke eisen omtrent veiligheid. In het binnenland van Zeeland is er minder behoefte aan toeristische plaatsen. Daarom is het een logische stap om deze op te heffen en enkel volledige permanente standplaatsen te exploiteren. Dit wordt onderbouwd door het ZKA-onderzoek van 11 september 2015.
  • b. De netto-standplaatsgrootte voor een permanente standplaats bedraagt ten minste: 150 m². De standplaatsen zijn gemiddeld 250 m² groot.
  • c. De netto-standplaatsgrootte voor een niet-permanente standplaats bedraagt ten minste: 100 m². Er zijn geen niet-permanente standplaatsen meer op het terrein.
  • d. Het aantal parkeerplaatsen bedraagt ten minste 120% van het aantal standplaatsen, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein. De 107 parkeerplaatsen zijn geclusterd gelegen, deels nabij de ingang (28), deels in het midden van het terrein.
  • e. Van het totale oppervlak van een kampeerterrein wordt ten minste 2% benut ten behoeve van sport- en spelvoorzieningen. Op het terrein is meer dan 2% aan sport- en spelvoorzieningen aanwezig.
  • f. Aangetoond is dat de bodemkwaliteit geen belemmering vormt. Er zijn geen belemmeringen bekend voor de bodem.
  • g. De wijzigingsbevoegdheid wordt slechts toegepast als een privaatrechtelijke overeenkomst is gesloten. In het kader van het bestemmingsplan is al een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten; deze zal worden aangepast.
  • h. De lichtuitstraling naar de omgeving van de camping dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk. Er zijn geen wijzigingen in het huidige lichtplan.
  • i. Wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer; indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen. Waterschap Scheldestromen heeft aangegeven akkoord te zijn met het plan.
  • j. Aangetoond is dat er ruimtelijke kwaliteitswinst wordt gegenereerd. Bij het bestemmingsplan heeft voldoende verevening plaatsgevonden.

Kampeerhuisjes

  • a. Op ten hoogste 30 procent van het aantal permanente standplaatsen voor kampeermiddelen, zoals weergegeven met de aanduiding 'maximum aantal permanente standplaatsen', mag een kampeerhuisje worden gebouwd, met een maximum van 100 kampeerhuisjes per kampeerterrein. Op grond van de gelijktijdig doorgevoerde wijziging zijn er 89 permanente standplaatsen op het kampeerterrein aanwezig. Op 30% daarvan mag een kampeerhuisje worden geplaatst. Dat houdt in dat er in totaal maximaal 27 kampeerhuisjes op het kampeerterrein mogen. Dit aantal wordt vastgelegd in de regels.
  • b. Per kampeerhuisje moet minimaal 1 permanente standplaats worden ingewisseld. Bij het realiseren van de kampeerhuisjes wordt gebruik gemaakt van permanente standplaatsen.
  • c. De netto-standplaatsgrootte van een permanente standplaats bedraagt ten minste vier maal de oppervlakte van het kampeerhuisje. De kampeerhuisjes worden maximaal 75 m²; de hiervoor beschikbare plaatsen zijn minimaal 300 m². Dit zal bij de vergunningaanvraag voor het kampeerhuisje worden getoetst.
  • d. Voor de kampeerhuisjes gelden de maximale oppervlakte- en hoogtematen als genoemd in artikel 5 lid 2. Dit zal bij de vergunningaanvraag voor de kampeerhuisjes worden getoetst.
  • e. Nieuwe kampeerhuisjes zijn uitsluitend toegestaan indien sprake is van een centrale bedrijfsmatige exploitatie. Buitenplaats Oudendijke zal de verhuur van de verblijfsrecreatieve accommodaties op zich nemen.
  • f. De lichtuitstraling naar de omgeving van de camping dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk is. Er zijn geen wijzigingen in het huidige lichtplan.
  • g. Wijziging wordt toegepast met inachtneming van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ingevolge de Wet geluidhinder ten aanzien van wegverkeerslawaai.
  • h. De wijzigingsbevoegdheid wordt slechts toegepast als een privaatrechtelijke overeenkomst is gesloten over de aanleg het beheer en het onderhoud van de landschappelijke inpassing. In het kader van het bestemmingsplan is al een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten.
  • i. Wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer. Indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1.000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen. Waterschap Scheldestromen heeft aangegeven akkoord te zijn met het plan.
  • j. De wegcapaciteit, wegconstructie en verkeersveiligheid worden niet negatief beïnvloed; alvorens de wijziging toe te passen winnen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies in bij de wegbeheerder. Waterschap Scheldestromen is ook de wegbeheerder en akkoord met het plan.
  • k. Wijziging wordt niet toegepast alvorens zorg wordt gedragen voor ruimtelijke kwaliteitswinst. Bij het bestemmingsplan heeft voldoende verevening plaatsgevonden.
  • l. Tenminste 2% van de gronden met de bestemming Recreatie - Verblijfsrecreatie zijn ingericht met sport- en spelvoorzieningen. Op het terrein is meer dan 2% aan sport- en spelvoorzieningen aanwezig.
  • m. Het aantal parkeerplaatsen ten minste 120% van het aantal standplaatsen bedraagt, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein. De 107 parkeerplaatsen zijn geclusterd gelegen, deels nabij de ingang (28), deels in het midden van het terrein.
  • n. Aangetoond is dat er ruimtelijke kwaliteitswinst wordt gegenereerd. Bij het bestemmingsplan heeft voldoende verevening plaatsgevonden.

3 Milieu- en duurzaamheidskader

3.1 Milieuaspecten

Voor de vergroting van het aantal permanente standplaatsen en de realisatie van de 27 kampeerhuisjes treedt geen negatief effect op milieugebied op. Er is weinig verschil ten opzichte van de nu aanwezige toeristische dan wel permanente standplaatsen.

4 Juridische aspecten

4.1 Plansystematiek

Dit plan is een zogenaamd wijzigingsplan. In het bestemmingsplan “Camping De Fazant Ellemeet” is de bevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om het plan te wijzigen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

Het wijzigingsplan bestaat uit planregels, een verbeelding en een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het wijzigingsplan. Hierna volgt een toelichting op de afzonderlijke onderdelen. De verbeelding is een kaart van het plangebied waarop onder andere te zien is waar, welke bestemming geldt en waar bouwvlakken liggen waarbinnen gebouwen opgericht dienen te worden.

Uit de planregels blijkt hoe de betreffende gronden zijn bestemd en mogen worden gebruikt en bebouwd. De planregels bestaan altijd uit de volgende vier hoofdstukken:

  • Inleidende regels;
  • Bestemmingsregels;
  • Algemene regels;
  • Overgangs- en slotregels.

De opzet van de verbeelding en regels sluit aan op de wettelijk vastgelegde Standaard Vergelijkbare bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Verder zijn de bestemmingen zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gronden.

In de toelichting wordt gemotiveerd waarom er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Ondanks het feit dat de toelichting geen onderdeel uitmaakt van het juridische plangedeelte, dient het wel als interpretatiekader voor de uitleg van de regels.

4.2 Toelichting op de bestemmingen

In de hoofdstukken 1 en 2 van de regels wordt hoofdzakelijk verwezen naar de relevante regels van het 'moederplan' Camping De Fazant Ellemeet. In dit bestemmingsplan is reeds een toelichting gegeven op de artikelen in de regels.