direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Donkereweg 67 Schuddebeurs
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00142BpwSB20141448-va01

Toelichting

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 11 augustus 2014 is een verzoek wijziging bestemmingsplan ingediend bij de gemeente Schouwen-Duiveland om op het perceel Donkereweg 67 Schuddebeurs een tuincentrum mogelijk te maken. Om dit planologisch mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden gewijzigd.

De aanleiding voor dit initiatief is dat in de loop der jaren bepaalde nevenactiviteiten naast het agrarisch bedrijf, zijn uitgegroeid tot activiteiten waarvoor een vergunning noodzakelijk is. Deze nevenactiviteiten vallen onder de functie tuincentrum, zoals opgenomen in de regeling Nieuwe Economische Dragers van het bestemmingsplan Schuddebeurs.

De locatie Donkereweg 67 Schuddebeurs is op onderstaande figuur weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00142BpwSB20141448-va01_0001.png"

Figuur 1: locatie Donkereweg 67 Schuddebeurs (rode cirkel) (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2014)

In onderstaande figuur is ingezoomd op de locatie Donkereweg 67 te Schuddebeurs.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00142BpwSB20141448-va01_0002.png"

Figuur 2: Perceel Donkereweg 67 Schuddebeurs (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2014)

In de onderstaande figuur is de ontwikkelingen weergegeven. In het rode vlak wordt het tuincentrum in de bestaande bedrijfsgebouwen mogelijk gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00142BpwSB20141448-va01_0003.png"

Figuur 3: Ontwikkeling Donkereweg 67 Schuddebeurs (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2014)

1.2 Doel

Dit bestemmingsplan - een wijzigingsplan op grond van het bestemmingsplan Schuddebeurs - maakt de vestiging van een tuincentrum als Nieuwe Economische Drager (NED) mogelijk.

1.3 Geldende bestemmingsregeling

De gronden waarop het wijzigingsplan ziet, vallen in het geldende bestemmingsplan Schuddebeurs. De gronden liggen op de bestemming 'Agrarisch'. De gronden liggen tevens op de dubbelbestemming 'Waarde Archeologie - 7' en 'Waarde Cultuurhistorie -1'.

In de onderstaande figuur is een uitsnede weergegeven van het perceel Donkereweg 67 Schuddebeurs uit het geldende bestemmingsplan 'Schuddebeurs'.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00142BpwSB20141448-va01_0004.png"

Figuur 4: Uitsnede perceel Donkereweg 67 Schuddebeurs uit Bestemmingsplan Schuddebeurs (Bron: ruimtelijkeplannen.nl, 2015).

Binnen de bestemming 'Agrarisch' is een tuincentrum niet toegestaan. Het bestemmingsplan biedt ook geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden. Het bestemmingsplan biedt wel een wijzigingsbevoegdheid in artikel 3.7.1. van de planregels. Deze wijzigingsbevoegdheid maakt een tuincentrum tot 1.500 m2 als nevenactiviteit mogelijk in het kader van de regeling Nieuwe Economische Dragers.

1.4 Beleidskader

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft te maken met geldende beleidskaders van diverse overheden. Deze kaders zijn van invloed op de inhoud van een bestemmingsplan. Het gemeentelijke ruimtelijke beleid, zoals vastgelegd in dit bestemmingsplan, dient zich te bewegen binnen de marges van deze beleidskaders. In dit hoofdstuk worden de voor dit plan relevante beleidskaders en de wijze waarop deze in dit plan hun grondslag vinden, beschreven.

De ontwikkeling voldoet aan de geldende beleidskaders van de Provincie Zeeland en de Gemeente Schouwen-Duiveland. De belangrijkste beleidskaders voor deze ontwikkeling zijn:

Omgevingsplan Zeeland 2012-2018

Het Omgevingsplan Zeeland 2012-2018 prioriteert een vernieuwing in de recreatie. Kampeerhuisjes dienen ook op recreatieterreinen mogelijk te worden gemaakt.

Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040'

De Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040' beschrijft de visie hoe de gemeente Schouwen-Duiveland er in 2040 er uit zou moeten zien. Recreatieve ontwikkelingen vallen onder het strategische doel 'verblijven'. Voor wat betreft verblijven maken de bijzondere kwaliteiten (water, natuur en cultuur) tot een aantrekkelijk vakantie-eiland.

Beleidsmodules Milieu

Voor wat betreft de omzetting van de dienstwoning naar burgerwoning moet worden voldaan aan een goed woon- en leefklimaat; hierbij dient aansluiting te worden gezocht aan de gemeentelijke beleidsmodules Milieu.

Een uitgebreide beschrijving van geldende beleidskaders is opgenomen in bijlage 1 Beleidskader.

Geconcludeerd kan worden dat het onderhavig plan aansluit bij alle geldende beleidskaders.

1.5 Milieuaspecten

Voor het toestaan van een tuincentrum treedt geen negatief effect op milieugebied op. Voor de ontwikkeling is een watertoets opgesteld (zie bijlage van deze toelichting). Ook is een lichtplan, een landschappelijk inpassingsplan, een vereveningsplan (ruimtelijke kwaliteitsplan) en een beheersplan opgesteld. Deze onderzoeken zijn opgenomen als bijlagen bij de regels.

2 Beleidskader

 2.1 Inleiding

Dit bestemmingsplan is een zogenaamd wijzigingsplan. In het bestemmingsplan Schuddebeurs is de bevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om het plan te wijzigen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

Deze voorwaarden zijn:

Het bevoegd gezag kan, overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6 Wro, het plan wijzigen ten behoeve van het vestigen van een NED, met in achtneming van het volgende:

  • a. wijziging kan worden toegepast voor:
    • 1. een NED die voorkomt in de positieve lijst Nieuwe Economische Dragers zoals opgenomen in Bijlage 1 Positieve lijst NED's;
    • 2. overige bedrijfsactiviteiten, die naar aard en omvang gelijk te stellen zijn met de NED's zoals vermeld in Bijlage 1 Positieve lijst NED's;
  • b. de oppervlakte van een NED bedraagt ten hoogste de in Bijlage 1 Positieve lijst NED's genoemde omvang;
  • c. tenzij toepassing wordt gegeven aan het bepaalde in lid 3.4.3. vindt de NED plaats in bestaande gebouwen in een bouwvlak;
  • d. de NED, of alle NED's tezamen, behorende bij een agrarisch bedrijf, wordt of worden uitgeoefend in een kleinschalige omvang, hetgeen blijkt uit:
    • 1. de arbeidsbehoefte;
    • 2. de ruimtelijke uitstraling;
    • 3. de verkeersaantrekkende werking, waarbij de afwijking niet tot een onevenredige toename leidt van de automobiliteit;
    • 4. de categorie uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten waartoe de activiteit behoort, waarbij geldt dat de bedrijfsactiviteit ten hoogste tot categorie 2 uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten, zoals weergegeven in Bijlage 2 Staat van Bedrijfsactiviteiten, behoort,
  • e. de wegcapaciteit, wegconstructie en verkeersveiligheid worden niet negatief beïnvloed, alvorens wijziging toe te passen winnen burgemeester en wethouders hieromtrent schriftelijk advies in bij de wegbeheerder;
  • f. het watersysteem wordt niet negatief beïnvloed, alvorens de wijziging toe te passen winnen burgemeester en wethouders hieromtrent schriftelijk advies in bij de waterbeheerder;
  • g. opslag van goederen ten behoeve van de NED buiten gebouwen is niet toegestaan;
  • h. nieuwe bouwwerken, geen gebouwen zijnde, lichtmasten en lichtbakken voor reclamedoeleinden daaronder begrepen zijn niet toegestaan;
  • i. de lichtuitstraling naar de omgeving dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk, hiertoe wordt een door het bevoegd gezag goedgekeurd lichtplan overlegd;
  • j. wijziging wordt slechts toegepast als voorzien wordt in een afschermende landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een afschermende struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een breedte van gemiddeld 10 meter;
  • k. er dient zorggedragen te worden voor ruimtelijke kwaliteitswinst of er dient sprake te zijn van ruimtelijke kwaliteitwinst;
  • l. wijziging vindt slechts plaats als:
    • 1. voor de landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteitswinst een beheersplan is opgesteld en goedgekeurd door het bevoegd gezag;
    • 2. als realisatie, beheer en onderhoud van de landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteitswinst zijn verzekerd.

2.2 Plansystematiek

Dit wijzigingsplan bestaat uit (bestemmings)planregels, een verbeelding en een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het plan. Hierna volgt een toelichting op de afzonderlijke onderdelen. De verbeelding is een kaart van het plangebied waarop onder andere te zien is waar, welke bestemming geldt en waar bouwvlakken liggen waarbinnen gebouwen opgericht mogen worden.

Uit de bestemmingsregels blijkt hoe de betreffende gronden mogen worden gebruikt en bebouwd. De bestemmingsplanregels bestaan altijd uit de volgende vier hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels;
  • 2. Bestemmingsregels;
  • 3. Algemene regels;
  • 4. Overgangs- en slotregels.

De opzet van de verbeelding en regels sluit aan op de wettelijk vastgelegde Standaard Vergelijkbare bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Verder zijn de bestemmingen zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gronden.

In de toelichting wordt gemotiveerd waarom er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Ondanks het feit dat de toelichting geen onderdeel uitmaakt van het juridische plangedeelte, dient het wel als interpretatiekader voor de uitleg van de regels.

2.3 Toelichting op de bestemmingen

In de hoofdstukken 1 en 2 van de regels wordt voornamelijk verwezen naar de relevante regels van het 'moederplan' Schuddebeurs. Op een aantal punten zijn deze regels aangevuld, gelet op de voorwaarden voor toepassing van de wijzigingsbevoegdheid.