direct naar inhoud van 4.7 Wegverkeerslawaai
Plan: Recreatieterreinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00007BpArg-vast

4.7 Wegverkeerslawaai

4.7.1 Beleid en normstelling

Geluidszones langs wegen

In de Wet geluidhinder (Wgh) is een rechtstreeks (inhoudelijk en procedureel) verband gelegd tussen geluidhinderproblematiek en ruimtelijke ordening door middel van de in de Wgh geïntroduceerde geluidszones langs wegen. Akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai is nodig wanneer binnen de geluidszone van een weg sprake is van projectie van geluidsgevoelige bebouwing, zoals woningen (nieuwe situatie). Op basis van de Wet geluidhinder hebben alle wegen een geluidszone. Uitzondering op deze algemene regel is gemaakt voor woonerven en 30 km / uur-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen.

Normstelling

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe woningen binnen de wettelijke geluidszone van bestaande wegen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot een hogere grenswaarde worden ingediend. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor nieuwe binnenstedelijk gelegen woningen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB, voor buitenstedelijk gelegen woningen 53 dB en buitenstedelijk gelegen (agrarische) bedrijfswoningen 58 dB.

4.7.2 Toetsing

In het bestemmingsplan worden geen (nieuwe) woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen en geluidsgevoelige terreinen, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet geluidhinder, mogelijk gemaakt. Akoestisch onderzoek naar het wegverkeerslawaai is op grond van de Wet geluidhinder dan ook niet noodzakelijk. Onderhavig bestemmingsplan maakt Nieuwe Economische Dragers (NED's) met wijzigingsbevoegdheden mogelijk op de agrarische bedrijven binnen de begrenzing van dit bestemmingsplangebied. Indien de NED een geluidgevoelige functie bevat, dient in het kader van de wijzigingsprocedure een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd om de ontwikkeling aan de Wet geluidhinder te toetsen.

4.7.3 Conclusie

In het algemeen kan worden geconcludeerd dat de Wet geluidhinder de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan niet in de weg staat.