direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Recreatieterreinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00007BpArg-vast

2.3 Gemeentelijk beleid

De ambities op het gebied van wonen, werken en verblijven zijn vastgesteld in de Strategische Visie 'Tij van de Toekomst'. In onderhavig plan zijn de bestaande woon-, werk- en verblijfsfuncties conserverend bestemd en is ruimte gegeven aan kleine recreatieve ontwikkelingen (binnen bestaande recreatieve functies) die bijdragen aan het halen van de ambities uit de Strategische Visie.

In onderhavig plan zijn de diverse recreatieve beleidskaders doorvertaald. Het gaat daarbij onder meer om:

  • Nota Kamperen (basis voor de bestemmingsregeling voor de gebruiks- en bouwbepalingen voor de verschillende kampeerbedrijven binnen het plangebied);
  • Nota recreatiewoningen (in onderhavig bestemmingsplan wordt geen ontwikkeling van nieuwe recreatiewoningen(terreinen) toegestaan);
  • Schouwen-Duiveland kiest voor toerisme (inzet op behoud en versterking van het toeristisch-recreatief karakter).

In het Milieubeleidsplan Schouwen-Duiveland zijn de kaders vanuit de verschillende milieu-aspecten opgenomen. Het bestemmingsplan is op de relevante onderdelen getoetst aan het Milieubeleidsplan. Het plan past binnen de geldende uitgangspunten (zie ook hoofdstuk 4).

Voor de horecafunctie in het plangebied gelden diverse uitgangspunten op basis van de Ontwikkelingsvisie horeca. Deze hebben betrekking op horecaontwikkeling in het buitengebied, horeca op recreatieterreinen en terrasoverkappingen. De betreffende uitgangspunten zijn doorvertaald in onderhavig bestemmingsplan.

Conform de Beleidsregels lokaal prostitutiebeleid wordt er binnen het plangebied geen ruimte geboden voor de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie.

De voorwaarden die voortvloeien uit het Beleidsplan Archeologie zijn doorvertaald in onderhavig bestemmingsplan. Op basis van het beleidsplan is een passend archeologisch beschermingsregime opgenomen voor de gronden van het plangebied.