direct naar inhoud van 2.10 Externe veiligheid
Plan: Hoefweg 96 en 100
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0138-VAST

2.10 Externe veiligheid

Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:

  • bedrijven waar opslag, gebruik en/of productie van gevaarlijke stoffen plaatsvindt;
  • vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, spoor of water en door buisleidingen.

In het externe veiligheidsbeleid wordt onderscheid gemaakt tussen het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR). Het PR is de kans per jaar dat een persoon op een bepaalde plaats overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen, indien hij onafgebroken (dat wil zeggen 24 uur per dag gedurende het hele jaar) en onbeschermd op die plaats zou verblijven. Het PR wordt weergegeven met risicocontouren rondom een inrichting of langs een vervoersas. De norm voor het GR is een oriëntatiewaarde. De gemeente heeft een verantwoordingsplicht als het GR toeneemt en/of de oriëntatiewaarde overschrijdt.

Risicovolle inrichtingen

Uit de provinciale risicokaart (www.risicokaart.nl) blijkt dat in de omgeving van het plangebied één risicovolle inrichting ligt, namelijk het tankstation (zonder lpg-installatie) aan de Overbuurtseweg 26. Deze inrichting valt niet onder het Bevi. Voor het tankstation (zonder lpg-installatie) ligt de risicocontour niet buiten de inrichting. Dit tankstation vormt dan ook geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1621.BP0138-VAST_0007.png"

Figuur 2.5. Uitsnede Risicokaart

Tot slot ligt aan de Jan van der Heydenstraat de inrichting van Van der Slik BV. Het gaat hier om een garagebedrijf met tankstation (zonder lpg-installatie) waar ontvlambare stoffen worden opgeslagen. Ook deze inrichting valt niet onder het Bevi en ligt de risicocontour niet buiten de inrichting. Daarom vormt ook dit bedrijf geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.

Rotterdam-The Hague Airport

Ten zuidoosten van de gemeente Lansingerland ligt het vliegveld Rotterdam-The Hague Airport. Deze luchthaven valt niet onder het Bevi, maar kent wel PR-contouren. Het plangebied ligt buiten de PR 10-6-risicocontour. De vaststelling van het bestemmingsplan heeft geen invloed op de hoogte van het GR.

Onderstaande figuur geeft een overzicht van de hoogtebeperkingen voor bebouwing in de omgeving van Rotterdam-The Hague Airport. Ter plaatse van het plangebied gelden geen hoogteberperkingen. De ligging nabij Rotterdam-The Hague Airport vormt dan ook geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.

 afbeelding "i_NL.IMRO.1621.BP0138-VAST_0008.png"

Figuur 2.6. Hoogtebeperkingen Rotterdam The Hague Airport (bron: Inspectie Verkeer- en Waterstaat)

Vervoer van gevaarlijke stoffen

Over de N209 vindt op beperkte schaal transport van gevaarlijke stoffen plaats. Het bestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk die leiden tot een toename van de personendichtheden in binnen het invloedsgebied van de N209. De uitvoering van het plan heeft dan ook geen gevolgen voor de hoogte van het GR. Een uitgebreide verantwoording van het groepsrisico en advies door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) is om deze reden niet noodzakelijk.

In de directe omgeving van het plangebied vindt geen vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor of over het water plaats. Wel ligt er een aantal buisleidingen in de omgeving van de kern Bleiswijk. Omdat het plangebied ruimschoots buiten de invloedsgebieden van deze leidingen ligt, vormen deze geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.

Conclusie

Er wordt geconcludeerd dat het aspect externe veiligheid de uitvoering van het plan niet in de weg staat.