direct naar inhoud van 5.5 Wegverkeerslawaai
Plan: Buitengebied 1998, herziening 57, Oude Lievelderweg 2 Lievelde
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1586.BPBUI036-VG01

5.5 Wegverkeerslawaai

Voor nieuwe geluidgevoelige objecten, zoals woningen, dient op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) onderzoek te worden gedaan naar de geluidsbelasting op de gevel van het nieuwe geluidgevoelig object.

Op basis van de Wet geluidhinder hebben alle wegen een geluidzone met uitzondering van wegen waar een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. In de directe nabijheid van het plangebied zijn wegen gelegen met één en twee rijbanen. Ingevolge de Wgh hebben deze wegen, gelegen in buitenstedelijk gebied, een zone van 250 meter.

In de zone van 250 meter zijn de wegen Lievelderweg, Oude Lievelderweg, Hamalandweg, De Stegge en Kloezedijk gelegen. De verkeersbewegingen op de Oude Lievelderweg, De Stegge en Kloezedijk zijn dermate gering dat deze wegen buiten beschouwing zijn gelaten.

Met behulp van de Standaard Reken en meetvoorschrift geluidhinder 2006 is indicatief berekend wat de gevelbelasting is op de woning door het wegverkeer per weg.

Lievelderweg

Voor de Lievelderweg zijn geen verkeerstellingen beschikbaar. In 2009 heeft een akoestisch adviesbureau voor een project aan de Lievelderweg 77 te Lichtenvoorde de verkeersintensiteit bepaald door middel van spitsuurtellingen. Dit wil zeggen dat door middel van dit resultaat een etmaalwaarde is vastgesteld voor 3217 motorvoertuigen. Omdat de voorgevel van de nieuwe woning komt te liggen op 44 meter vanuit de as van de Lievelderweg, bedraagt de geluidbelasting 48,9 dB (na aftrek van wettelijke correctienorm van 2 dB). Dit is bijna 1 dB hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Opm. nu dient wel te worden opgemerkt dat de belasting van de Lievelderweg sinds enkele weken is gewijzigd. De Lievelderweg wordt niet meer gebruikt als aanvoerroute voor het vrachtverkeer voor de industrieterreinen De kamp en Lindebrook. Het aantal motorvoertuigen per etmaal zal dan ook verminderen. Ook hier is een schatting van gemaakt. Omdat veel personenauto's hierdoor ook een andere route zullen kiezen is een nieuwe berekening gemaakt met een etmaalwaarde van 2800 motorvoertuigen. De geluidbelasting bedraagt nu, bij gelijke parameters, 48 dB (na aftrek van wettelijke correctienorm van 2 dB).

Hamalandweg

Ook voor de Hamalandweg zijn geen verkeerstellingen aanwezig. Ook hiervoor is een indicatieve berekening gemaakt waarbij gebruik is gemaakt van een inschatting van het aantal motorvoertuigen van 4200 tot 4500. Voor de berekening is voor het jaar 2021 een prognose gemaakt met een autonome groei van het wegverkeer van 1,5%. Uit de berekening blijkt dat de geluidbelasting is gelegen onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Het wegverkeerslawaai is op basis van de indicatieve berekeningen geen belemmering voor de realisatie van de woning. De berekeningen zijn bijgevoegd.