5.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro
In het kader van het wettelijk vooroverleg ex artikel 3.1.1 is het voorontwerpbestemmingsplan toegezonden aan de overlegpartners van de gemeente Teylingen. Deze zijn in deze paragraaf samengevat en van beantwoording voorzien. De integrale reacties zijn opgenomen in Bijlage 7.
1. VROM-Inspectie
Samenvatting
Het plan geeft de betrokken rijksdiensten geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
Beoordeling
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
2. Provincie Zuid-Holland
Samenvatting
-
1. De molenbiotoop is in strijd met artikel 13 van de Verordening Ruimte omdat alleen gesproken wordt over bebouwing. Het moet gaan over bebouwing en beplanting.
-
2. Met betrekking tot archeologie wordt opgemerkt dat in het plan in artikel 14.2 een regeling voor archeologie is opgenomen, terwijl geen archeologische waarden aanwezig zijn.
Beantwoording
-
1. De reactie leidt tot aanpassing van artikel 12 overeenkomstig de Verordening Ruimte.
-
2. De reactie leidt tot aanpassing van het bestemmingsplan. Artikel 14.2 wordt uit de planregels verwijderd.
3. Brandweer
Samenvatting
-
1. Het eiland is niet bereikbaar met hulpverleningsvoertuigen. De brandweerzorg kan niet worden gegarandeerd. De brug zal aangepast moeten worden om het geschikt te maken voor het dragen van hulpverleningsvoertuigen.
-
2. Op het eiland zijn de verkeersroutes niet geschikt voor hulpverleningsvoertuigen omdat deze alleen lopend of per fiets toegankelijk is. De verkeersroutes op het eiland zullen geschikt gemaakt moeten worden voor de hulpverleningsvoertuigen.
-
3. Op het eiland zijn geen primaire bluswatervoorzieningen (brandkranen) aanwezig.
-
4. Er zijn mogelijkheden op brandpreventieve voorschriften op te nemen voor de bebouwing op het eiland, zoals sprinkleren van gebouwen, afstand tussen bebouwing.
Beantwoording
Naar aanleiding van de reactie is door de gemeente Teylingen overleg gevoerd over het advies van de brandweer. Hierdoor is inmiddels overeenstemming bereikt over passende maatregelen op Koudenhoorn ten aanzien van de brandveiligheid.
Het verbeteren van de bereikbaarheid door de brug aan te passen kan niet worden overgenomen. Wel worden er in het kader van de brandveiligheid de nodige maatregelen genomen, gelet op de eisen uit het Bouwbesluit. Deze eisen werken door naar de uiteindelijke omgevingsvergunning. De gebouwen op het eiland worden voorzien van automatische sprinklerinstallaties. Daarnaast wordt niet grootschalig geclusterd gebouwd. De toelichting wordt dit punt verduidelijkt.
4. Milieudienst West-Holland
Samenvatting
-
1. De genoemde bedrijven vallen onder het Activiteitenbesluit. Het is noodzakelijk dat de bedrijven een melding doen.
-
2. Het plan voldoet vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen. Verzocht wordt de tekst aan te passen.
-
3. Met betrekking tot duurzaamheid wordt geadviseerd de DuBo Plus Richtlijn te hanteren.
Beantwoording
-
1. De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
-
2. Het tekstvoorstel wordt overgenomen in het bestemmingsplan.
-
3. In het bestemmingsplan wordt een paragraaf over duurzaam bouwen opgenomen.
5. Hoogheemraadschap van Rijnland
Samenvatting
-
1. In de omgeving van het huidige paviljoen zullen diverse veranderingen plaatsvinden (nieuw paviljoen, terras, uitbreiding kinderboerderij, historische werf); Verzocht wordt aan te geven (liefst in de vorm van een tabel) hoeveel verharding er aanwezig is in de huidige situatie en in de toekomstige situatie. Indien de toename aan verharding meer dan 500 m² bedraagt zal 15% daarvan gecompenseerd moeten worden in de vorm van nieuw open water. Verzocht wordt aan te geven waar deze compensatie zal plaatsvinden.
-
2. Een drijvend jongeren speelponton moet voldoen aan het beleid voor overkluizingen. Mogelijk is voor de werk een watervergunning van Rijnland nodig.
-
3. Verbreding van het strand is een vorm van demping. Verzocht wordt om in de toelichting op te nemen dat deze demping 100% gecompenseerd zal moeten worden in de vorm van open water.
-
4. Verlenging van de vlonder aan ’t Joppe is inmiddels al geregeld in de vorm van watervergunning V52982. Dit is mogelijk omdat de passantensteiger een publieke functie heeft, waardoor kon worden afgeweken van de normaal gesproken geldende maximale maatvoeringen voor steigers.
-
5. Verzocht wordt om in de toelichting op te nemen dat het gehele plangebied onderdeel uitmaakt van de zogenaamde boezem van Rijnland met een gemiddeld peil van NAP (2005) min 0,62 m.
-
6. Gezien het feit dat de aangrenzende Kagerplassen een (niet-prioritair) KRW waterlichaam is, verdient het aanbeveling te bekijken in hoeverre de aanleg van natuurvriendelijke oevers tot de mogelijkheden behoort met het oog op het verbeteren van de ecologische waarden en de waterkwaliteit van het waterlichaam.
-
7. Geconstateerd wordt dat er enkele verschillen lijken te bestaan tussen het inrichtingsplan 1+ en het voorontwerpbestemmingsplan. Zo lijken enkele watergangen uit het inrichtingsplan verdwenen te zijn in het bestemmingsplan. Indien dit juist is dan wordt verzocht dit in de toelichting op het bestemmingsplan duidelijk te maken.
Beantwoording
-
1. De toelichting wordt aangepast.
-
2. Deze opmerking wordt opgenomen in de toelichting.
-
3. De verbreding van het strand vind ter plaatse van de bestaande ligweide plaats. Er vindt dan ook geen demping plaats. Watercompensatie is derhalve ook niet aan de orde.
-
4. De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
-
5. Deze opmerking wordt opgenomen in de toelichting.
-
6. In het kader van het ontwerp zijn deze zaken onderzocht en waar mogelijk toegepast.
-
7. De reactie is niet juist. Alle bestaande en nieuw te graven watergangen zijn bestemd als 'Water'. De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.
6. Regionaal archeoloog
Samenvatting
Het plan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
Beoordeling
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
7. Afdeling MO
Samenvatting
Het plan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
Beoordeling
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.