Plan: | Koudenhoorn, Warmond |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2012WAR10004-0501 |
Het eiland Koudenhoorn is niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. De bezoekers parkeren op het parkeerterrein de gemeentehaven en lopen over een brug naar het eiland toe. Op het eiland zelf zijn diverse fiets- en wandelpaden gelegen. De gemeentehaven is een groot parkeerterrein voor de opvang van toeristen en recreanten met een capaciteit van ca. 66 parkeerplaatsen.
In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) Teylingen 2010 - 2020 (december 2009) wordt het parkeerterrein de gemeentehaven genoemd als locatie waar tijdens de zomerperiode een parkeertekort optreedt door de geparkeerde voertuigen van waterrecreanten en bezoekers van Koudenhoorn.
In het kader van het GVVP is een parkeeronderzoek gehouden. Ten tijde van dit onderzoek was dit terrein maar voor 15% bezet. De parkeerdruk op topdagen kan echter oplopen tot 100% of zelfs meer in de zomerperioden. Indien het terrein vol staat moet worden uitgeweken naar parkeerruimte in de omgeving. Er is echter weinig parkeerruimte in de omgeving aanwezig vanwege de aangrenzende woonwijken met een hoge parkeerbehoefte en de aanwezige blauwe zone met parkeerduurbeperking.
De behoefte aan parkeerplaatsen in de directe omgeving van de recreatievoorziening in Warmond nabij Koudenhoorn neemt de komende jaren naar verwachting nog verder toe. Op topdagen is behoefte aan een overloopterrein voor parkerende recreanten op loopafstand van de kern en Koudenhoorn. Als oplossingsrichting is in het GVVP het realiseren van een dergelijk overloopterrein genoemd. Hierbij is gesteld dat door de gemeente een afweging moet worden gemaakt over een mogelijke locatie voor een overloopparkeerterrein. Met een dergelijk terrein zal er voor het groeiend aantal recreanten dat naar Warmond komt op topdagen een parkeerplek zijn.
Op het eiland zelf zal een nieuwe horecagelegenheid gerealiseerd worden. In de huidige situatie is al een klein paviljoen aanwezig. Voor het berekenen van de parkeerbehoefte is uitgegaan van de parkeernormering uit de Parkeernota Teylingen. Voor de functies en de toe te kennen oppervlakten binnen het paviljoen is uitgegaan van een gemiddelde oppervlakteverdeling van 200 m² (horeca) en 200 m² (educatieruimte), omdat de exacte verdeling nog niet bekend is.
Voor de ontwikkelingen op het eiland is de volgende parkeerbalans opgesteld:
Functie |
Norm | Aantal parkeerplaatsen |
Lichte horeca (200 m²) | 5 p.p. per 100 m² bvo | 10,0 p.p. |
Educatieve voorziening (200 m²) | 0,8 p.p. per 100 m² bvo | 1,6 p.p. |
Historische werf (100 m²) | 0,7 p.p. per 100 m² bvo | 0,7 p.p. |
Aan de Balgerij (50 m²) | 2 p.p. per 100 m² bvo | 1,0 p.p. |
Parkeerbehoefte |
13,3 p.p. |
Op basis van de bestaande bebouwing op Koudenhoorn (de kiosk à 175 m²) bedraagt de al bestaande parkeerbehoefte al 1,75 x 5 = 8,75. De nieuwe totale aanvullende parkeerbehoefte bedraagt daarom 13,3 - 8,75 = 4,55 of terwijl 5.
In 2013 zal de gemeentehaven worden heringericht. De 5 extra parkeerplaatsen zullen hierin worden meegenomen. De overige ontwikkelingen op het eiland hebben geen extra verkeersaantrekkende werking.