direct naar inhoud van 4.1. Verkeersontsluiting
Plan: Uitbreiding J.G. van der Mey Group Vleeswarenbedrijven e.o.
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201

4.1. Verkeersontsluiting

Verkeersintensiteit

In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven die gebruikt zijn voor de het uitvoeren van de sectorale toetsen. De verkeersintensiteiten voor de Warmonderweg, Jagtlustkade, afslagen met de A44 en de Hoofdstraat zijn ontleend aan de Regionale VerkeersMilieuKaart Holland Rijnland, gemeente Teylingen1.

Verkeersaantrekkende werking

Het aantal arbeidsplaatsen aan de locatie Jagtlustkade zal door de verplaatsing van de bedrijfsonderdelen aan de Wasbeekerlaan 55 toenemen. Thans zijn er 167 arbeidsplekken, in 2010 door de verplaatsing 181 arbeidsplekken en na 2015 door de verwachte groei van het bedrijf 210 arbeidsplekken. De toename na 2015 bedraagt dus 43 arbeidsplekken ten opzichte van de huidige situatie.

Naast deze uitbreiding is ook rekening gehouden met de bouw van twee woningen. Deze nieuwe ontwikkelingen hebben een verkeersaantrekkende werking die in de gebruikte verkeersintensiteiten voor de sectorale toetsen is meegenomen. Door het beoogde programma af te zetten tegen de geldende verkeersproductie en -attractiecijfers2 is de totale verkeersaantrekkende werking bepaald.

Ten gevolge van de verplaatsing wordt aangenomen dat er 15 vrachtwagens per week extra worden verwacht. Uitgaande van 5 werkdagen per week bedraagt de toename 3 vrachtwagens per etmaal. Naast deze vrachtwagens worden er ook extra verkeersbewegingen verwacht door personenauto's. Volgens CROW publicatie 256 dient er per arbeidsplaats bij een bedrijf met het type werkmilieu "hoogwaardig bedrijvenpark" rekening gehouden te worden met 2,9 mvt/etmaal/arbeidsplaats. De totale verkeersproductie en -attractie bedraagt afgerond 130 mvt/etmaal (43 arbeidsplaatsen * 2,9 mvt/etmaal/arbeidsplaats + 3 vrachtwagens/etmaal = 127,7 mvt/etmaal).

Volgens CBS-cijfers dient voor de beoogde twee (vrijstaande) woningen rekening gehouden te worden met het woonmilieutype "centrum-dorps". De verkeersaantrekkende per vrijstaande woning bedraagt 7,0 mvt/werkdagetmaal. De totale verkeersgeneratie ten gevolge van de nieuwe woningen bedraagt 14 mvt/etmaal.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201_0005.jpg"

Verdeling van de verkeersaantrekkende werking over het omliggende wegennet

De in- en uitgang van het bedrijf en het nieuwe parkeerterrein bevindt zich aan de Jagtlustkade. Het gegenereerde verkeer ten gevolge van de uitbreiding zal hierop ook ontsluiten. De beoogde woningen zullen aansluiten op de Hoofdstraat. Uitgangspunt voor de verkeersverdeling op het omliggende wegennet is dat op de Warmonderweg de maximale toename plaatsvindt.

In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven van de relevante wegen, exclusief en inclusief ontwikkelingen en tussen haakjes de toename.

De toename van het verkeer ten gevolge van de beoogde ontwikkeling is dermate laag dat er geen extra knelpunten in de doorstroming te verwachten zijn.

Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten 2020 (etmaalintensiteit)

straatnaam   wegvak   excl.
ontwikkelingen  
incl.
ontwikkelingen  
Warmonderweg (west)   rotonde Jagtlustkade - Hoofdstraat   5.590   5.597 (+7)  
  Hoofdstraat - rotonde Jagtlustkade   6.120   6.127 (+7)  
Warmonderweg (oost)   Warmond - rotonde Jagtlustkade   2.600   2.672 (+72)  
  rotonde Jagtlustkade - Warmond   6.510   6.582 (+72)  
Jagtlustkade   rotonde Jagtlustkade - Wasbeekerlaan   2.260   2.325 (+65)  
  Wasbeekerlaan - rotonde Jagtlustkade   2.160   2.225 (+65)  
afslag A44   Warmonderweg - A44   4.000   4.072 (+72)  
  A44 - Warmonderweg   7.480   7.552 (+72)  
Hoofdstraat   Warmonderweg - Wasbeekerlaan   5.800   5.807 (+7)  
  Wasbeekerlaan - Warmonderweg   5.480   5.487 (+7)  

Bereikbaarheid openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde openbaarvervoer(bus)halte is aanwezig op minimaal 100 en maximaal 300 m loopafstand en is gelegen aan de Hoofdstraat. De bereikbaarheid van de halte wordt bij loopafstand die minder bedraagt dan 400 m als goed gekwalificeerd. Het plangebied bevindt zich derhalve in een met het openbaarvervoer goed bereikbaar gebied. Er zijn vier verschillende lijnbussen die de bushalte aan de Hoofdstraat aandoen. Een frequentie van de busdiensten is minimaal 4 keer per uur per richting. Dit wordt gekwalificeerd als goed.

Fietsverkeer

In de huidige situatie zijn er fietspaden aanwezig langs de gebiedsontsluitingsweg Hoofdstraat en Warmonderweg. Via deze wegen zijn de kernen Sassenheim, Warmond en Voorhout te bereiken. De Jagtlustkade is een 30 km/h-weg die behoort tot een verblijfsgebied. Volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig kan en mag langzaam en snel verkeer op erftoegangswegen gemengd zijn. De beoogde ontwikkelingen zijn goed bereikbaar per fiets.

Parkeerberekening

Het uitgangspunt van de parkeerberekening is dat in de parkeerbehoefte onderscheid is te maken tussen de intensievere te gebruiken ruimten (zoals kantoren en productieruimte) en arbeidsextensieve ruimten (opslag ruimte). Door de parkeernormen per gebruiksfunctie te hanteren is de parkeerbehoefte en -aanbod bepaald. Hierbij zijn de begane grond en de eerste verdieping inbegrepen.

Het Vleeswarenbedrijf Van der Mey is volgens het CBS gelegen in een "matig stedelijk" gebied en ligt in de rest van de bebouwde kom van de gemeente Teylingen. Parkeernormen uit de CROW publicatie 182 zijn gegeven per eenheid 100 m² bvo. De parkeerbehoefte is weergegeven in tabel 4.2.

Tabel 4.2 Parkeerberekening

bedrijfsruimte   oppervlakte per m²   normtype   eenheid   min. norm   max. norm   min. parkeer-plekken   max. parkeer-plekken  
kantoren   1.959   kantoor zonder baliefunctie   100 m²   1,5   2   29,4   39,2  
productieruimte   4.488   arbeidsextensieve bedrijven   100 m²   0,8   0,9   35,9   40,4  
verkeers en kleedruimte   2.824   arbeidsextensieve bedrijven   100 m²   0,8   0,9   22,6   25,4  
techniek   873   n.v.t.   100 m²   0   0   0   0  
opslag en vriesruimte   7.224   n.v.t.   100 m²   0   0   0   0  
totalen   17.368                 88   105  

Omdat er nog steeds sprake is van een groeiende trend in het autobezit is er voor gekozen aan te sluiten bij de maximale parkeernorm. De parkeerbehoefte bedraagt daarom in de toekomstige situatie 105 parkeerplaatsen. In de toekomstige situatie zullen 123 parkeerplaatsen bij Van der Mey aanwezig zijn. Dit is ruim voldoende.

Woningen Hoofdstraat

Voor een nieuwe vrijstaande woning (woning duur) dient in een "matig stedelijk" gebied in de rest van de bebouwde kom volgens CROW publicatie 182 rekening gehouden te worden met een parkeerbehoefte van afgerond 2 parkeerplaatsen per woning. De beoogde woningen zijn voorzien van een oprit voor twee parkeerplaatsen zodat de parkeercapaciteit voldoet aan de parkeervraag.