direct naar inhoud van 3.2. Beoogde situatie
Plan: Uitbreiding J.G. van der Mey Group Vleeswarenbedrijven e.o.
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201

3.2. Beoogde situatie

Uitbreiding bedrijf

De bestaande gevestigde bedrijfsonderdelen aan de Wasbeekerlaan 55 zullen verplaatst worden naar de bedrijfsvestiging aan de Jagtlustkade. De uitbreiding van het bedrijf Van der Mey bestaat uit een gebouw van circa 3.000 m² aan de Jagtlustkade ten behoeve van een optimale productielijn en een klein kantoor. De gebouwdelen J, K en L betreffen de geplande nieuwbouw. De begane grond zal dienen als de aanvoerruimte waar de braderij en de uitsnijderij zijn gevestigd. Op de eerste verdieping zal ruimte zijn voor de wasserij en opslag van kratten.

Het kantoor is gelegen aan de entreezijde van de rotonde Jagtlustkade/Warmonderweg. De kantoorruimte is gelegen op de 1e verdieping.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201_0004.jpg" Bedrijfslogistiek in het bedrijfscomplex

Het op de Wasbeekerlaan gevestigde bedrijfsonderdeel (de baconproductie en een kleine braderij) zullen hun huisvesting vinden in gebouw H (de baconproductie) en in gebouwdeel K (de braderij). Na realisatie van de nieuwbouw zullen het grootste deel van de nu in gebouw H gehuisveste activiteiten (de uitsnijderij) naar gebouwdeel J verhuizen, waarna het pand met een geringe verbouwing aangepast zal worden voor de baconproductie.

Door deze interne verhuizingen sluit de uitsnijderij in de eindsituatie direct aan op de ham- en worstproductie in de gebouwdeel A, waardoor er nu van een interne aanvoer binnen het gebouw zelf sprake is. Dit was destijds (in 2001) bij de planvorming voor dat gebouwdeel reeds voorzien; om die reden liep de corridor in gebouwdeel A namelijk al door tot aan de buitengevel.

Tot slot komt er in gebouwdeel K op de verdieping een grote volautomatische fustwasserij waar alle productkratten van het hele bedrijf gewassen zullen gaan worden. Dit omdat er in toenemende mate productfust gewassen dient te worden en om alle op verschillende plaatsen in het bedrijfscomplex gevestigde bestaande wasserijen alleen nog de wasfunctie ten dienste van de direct omliggende productieruimtes te laten behouden.

Door de realisatie van de nieuwbouw en na alle verhuizingen (zowel binnen het bedrijfscomplex als vanaf de Wasbeekerlaan) sluiten de bedrijfsprocessen veel beter op elkaar aan hetgeen een aanzienlijke hoeveelheid transportbewegingen scheelt. De hoeveelheid in- en uitgaande vrachtwagens zal hierbij drastisch afnemen; de activiteiten aan de Wasbeekerlaan verdwijnen immers. Daarnaast wordt momenteel ook gewerkt aan een optimalisering van het interne transport middels de ontwikkeling van een nieuw intern transportmiddel voor het interne transport op het eigen bedrijfsterrein. In plaats van de nu nog gebruikte eigen bakwagens zal het transport gaan geschieden met afzetbare gekoelde laadruimtes die van deur naar deur verhuisd kunnen worden. Op die wijze kunnen de te laden en lossen goederen (met name halfproducten en productiefust) steeds op vloerniveau blijven hetgeen veel efficiënter werkt (het is sneller en veiliger en het kan met minder bufferruimte).

Woningen

Ten behoeve van de twee woningen en het parkeerterrein wordt een deel van de bedrijfsbebouwing van het naastgelegen bedrijf Van Egmond gesloopt. Langs de Hoofdstraat zullen twee vrijstaande woningen worden gebouwd die passen binnen het gevarieerde beeld van de lintbebouwing. De rooilijn van de woningen aan de Hoofdstraat is bepalend voor de positie van de woning op het kavel. Op eigen terrein zijn twee parkeerplekken beschikbaar. De achtererfscheiding die de afscherming vormt tussen het parkeerterrein en de tuinen bij de woningen zal robuust worden uitgevoerd.

Parkeerterrein

De belangrijkste wijziging in de parkeersituatie is het verplaatsen van het grote parkeerterrein van de bouwlocatie van bouwfase J, K en L naar het terrein achter de woningen.

Hier zal een nieuw parkeerterrein en een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd worden, waarbij aan de zijde van de bestaande en de nieuw te bouwen woningen een geluidswerende en -absorberende erfafscheiding van circa 2,5 m hoogte geplaatst zal worden.

De ontsluiting van het parkeerterrein voor personenauto's zal daarbij volledig vanaf de Jagtlustkade plaatsvinden met een nieuwe uitrijmogelijkheid achter gebouw H om, teneinde bij vertrek de auto's uit het manoeuvreergebied van de vrachtwagens te houden. 's Morgens vroeg, ten tijde van de collectieve aankomst, is er vrijwel nog geen vrachtwagenverkeer waardoor dan wel veilig gebruikgemaakt kan worden van de hoofdinrit op het bedrijfsterrein. Middels eenrichtingverkeer op het parkeerterrein ontstaat een wachtplek voor de incidentele situatie dat er tegelijkertijd in- en uitkomend verkeer voorkomt. De relatief smalle ontsluitingsweg langs gebouw G naar het parkeerterrein wordt zodoende niet als probleem gezien.