direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kom Terborg 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000074-DE01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie Oude IJsselstreek 2025

De gemeente wil de Oude IJsselstreek graag verder ontwikkelen als een dynamische gemeente. Deze boodschap blijft voor de komende jaren een belangrijk uitgangspunt voor het gemeentelijke woonbeleid. Hierbij zijn het Kwalitatief Woon Programma (KWP3), de regionale woonvisie en de woonvisie Oude IJsselstreek kaders voor wonen in de gemeente. Naast het motto “de juiste woning op de juiste plaats”, spelen onder andere kwaliteit van de leefomgeving en de leefbaarheid hierbij een belangrijke rol. Achteruitgang en verloedering van de woon- en leefomgeving moet worden tegengegaan. De bijstelling van de bouwopgave voor de gemeente vraagt om aanpassing van beleid en bestaande bouwplannen. De juiste woning op de juiste plek is hierbij leidend.

Het economisch beleid is er op gericht dat de capaciteit aan bedrijventerreinen binnen de gemeente gelijk blijft. Uitbreiding van bedrijventerreinen is hiermee vooralsnog niet te verwachten.

Bedrijventerrein Akkermansweide is verouderd en vraagt daarom om vernieuwing. De eerder geplande woningbouw in dit gebied is, in verband met de demografische ontwikkelingen en de daarmee samenhangende regionale woonvisie, ondergeschikt geworden aan de functie bedrijvigheid in dit gebied. Van transformatie naar woningbouw zal hiermee op korte termijn geen sprake zijn. Voor zover wel wordt gekozen voor woningbouw op de locatie Akkermansweide, zal dit slechts aanvullend kunnen zijn op de bedrijfsactiviteiten. Te denken valt bijvoorbeeld aan de transformatie van slechts een klein gedeelte tot woningbouw.

De gemeente zet in op centrumplannen/ centrumvisies voor de kernen Ulft, Terborg, Varsseveld, Gendringen en Silvolde. De centrumplannen worden als instrument ingezet om de centra ook voor de toekomst aantrekkelijk te houden voor de bewoners, het winkelend publiek en de mensen die er werken. De plannen zullen moeten leiden tot een versterking van de detailhandelsfunctie, in combinatie met het verhogen van de levendigheid van de centra.

Het bestemmingsplan "Kom Terborg 2011" is conserverend van aard, hetgeen betekent dat er geen nieuwe ontwikkelingen bij rechte mogelijk worden gemaakt. Hiermee is er geen strijd met de structuurvisie Oude Ijsselstreek 2025.

Voor wat betreft het uitbreidingsplan voor Lovink kan gesteld worden dat de capaciteit aan bedrijventerrein weliswaar gelijk moet blijven, maar hiermee worden juist nieuwe bedrijventerreinen voor nieuwvestiging van bedrijven bedoeld. Het feit dat Lovink Industries een gedeelte van het bestaande bedrijf wil uitbreiden (op eigen terrein en voor eigen bedrijfsdoeleinden) is hiermee duidelijk niet in strijd.

3.4.2 OWN 2020

De toekomstplannen van de gemeente Oude IJsselstreek zijn vastgelegd in het ontwikkelingsprogramma “Op weg naar 2020” (OWN 2020). Belangrijke thema's hierin zijn leefbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling, economische ontwikkeling, recreatie en toerisme en plattelandsontwikkeling. Binnen dit programma zijn acties ingezet om Oude IJsselstreek als een vitale plattelandsgemeente op de kaart te zetten, waarin het prettig wonen, werken en recreëren is.

In de visie zijn de volgende uitgangspunten voor de gemeente opgesteld:

  • het in stand houden van goede voorzieningen op het gebied van welzijn, wonen en werken;
  • het, samen met andere partijen, ontwikkelen van sociaal-maatschappelijke servicesteunpunten, waar inwoners terecht kunnen voor allerlei zaken, zoals een consultatiebureau, een zorgloket en de stadsbank Oost-Nederland;
  • het stimuleren van de economische bedrijvigheid en een impuls geven aan recreatie en toerisme;
  • het uitvoeren van de plannen voor de natuurclusters Engbergen in Gendringen en 't Venne/ Zwarte Veen bij Varsseveld en het realiseren van de verschillende Ecologische Verbindingszones in de gemeente;
  • aansluiting zoeken op de as Montferland – Haaksbergen en Isselburg – Doesburg en inzetten op het verstevigen van de recreatief-toeristische infrastructuur;
  • het locale bedrijfsleven krijgt een plek in Varsseveld en Ulft;
  • het vervullen van een faciliterende en voorwaardenscheppende rol voor de landbouw;
  • uitvoering geven aan een gedifferentieerd woningbouwprogramma dat ruimte geeft aan groei van het aantal woningen.

In termen van ruimtelijke ontwikkeling wordt de gemeente geclusterd naar woongebieden die ieder hun eigen ontwikkelingsmogelijkheden kennen. Zo wordt het cluster Gendringen-Ulft-Silvolde-Terborg-Etten gezien als het wooncentrum van de gemeente.

Een deelscenario van de visie is het Centrumplan Terborg, waarin wordt getracht een leefbaar, vitaal en economisch sterk centrum te ontwikkelen.

In het bestemmingsplan "Kom Terborg 2011" wordt invulling gegeven aan de visie OWN 2020 door het opnemen van flexibele bestemmingen. Hierdoor wordt ruimte gegeven aan bestaande en nieuwe functies, zodat ingespeeld kan worden op demografische en maatschappelijke ontwikkelingen. Ook wordt een extra impuls aan het centrum van Terborg gegeven door de uitvoering van het Centrumplan, dat zal zorgen voor een leefbaar en vitaal Terborg. Een dorp waar het goed wonen, werken en vertoeven is. De uitbreiding van Lovink Industries leidt tot een versterking van de economische bedrijvigheid.

3.4.3 Structuurvisie centrumplan Terborg

In het structuurplan Centrumplan Terborg heeft de gemeente Oude IJsselstreek haar overall-visie voor het centrum van Terborg vastgelegd. Het masterplan geeft een integrale toekomstvisie voor het centrum. Uitgangspunt is een optimale concentratie van detailhandel, horeca, diensten en wonen, zodat een compact en levendig centrum ontstaat, ook na winkelsluitingstijd.

In het centrumplan is een winkelconcentratiegebied aangewezen. Bestaande en nieuwe centrumvoorzieningen worden in dit gebied geconcentreerd, zodat er een compact winkelcentrum ontstaat zonder lege plekken.

In het centrumplan Terborg zijn de volgende functionele uitgangspunten geformuleerd:

  • Versterken van het winkelconcentratiegebied;
  • Nieuwvestiging van commerciële functies dient alleen nog maar plaats te vinden in het winkelconcentratiegebied (bestemming 'Centrum').
  • Bevorderen van het wonen in het centrum.

Wonen levert een bijdrage aan de levendigheid van het centrum en vergroot het draagvlak van voorzieningen. Aandachtspunten hierbij zijn de maat en schaal van de historische dorpskern en de aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid.

Als onderdeel van het centrumplan zijn een aantal bouwprojecten ofwel op basis van de bouwverordening (in combinatie met een bouwvergunning) of door middel van een zogenaamde vrijstellingsprocedure gerealiseerd. Ook krijgt de openbare ruimte een facelift. Deze plannen, welke reeds zijn vergund, worden in dit komplan positief bestemd.

Het centrumgedeelte rondom de Hoofdstraat is geen onderdeel van onderhavig bestemmingsplan. Voor het overige gedeelte van het centrum kan worden gesteld dat in dit bestemmingsplan invulling wordt gegeven aan het masterplan doordat het winkelconcentratiegebied zeer flexibel wordt bestemd (bestemming centrum waar mogelijk), zodat er een compact winkelcentrum ontstaat met voldoende flexibiliteit om in te springen op de vragen uit de markt. Verschillende commerciële functies worden hiermee mogelijk gemaakt. Het centrumplan heeft ook voor een 'sneeuwbal-effect' gezorgd, doordat in en rond het centrum vele particuliere initiatieven zijn ontstaan.

Voor wat betreft het uitbreidingsplan voor Lovink Industries geldt dat dit masterplan niet relevant is, nu de uitbreiding niet in of rondom het centrum is geprojecteerd.

3.4.4 Woonvisie Oude IJsselstreek 2008-2015

De woonvisie van de gemeente Oude IJsselstreek speelt onder meer in op de Provinciale Woonvisie en de gemeentelijke ontwikkelingsvisie OWN 2020. De woonvisie biedt een integrale visie op het gebied van wonen. De visie biedt ook een goed kader voor de uitwerking van concrete projecten die meer omvatten dan uitsluitend woningbouw.

In de woonvisie worden doelstellingen geformuleerd op het gebied van wonen én aangrenzende beleidsterreinen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn. De hoofdlijnen uit de woonvisie zijn:

  • vertrek voorkomen en nieuwe vestigers vinden;
  • werken aan aantrekkelijke en vitale kernen;
  • met onderscheidende en gevarieerde nieuwbouw.

Wonen in Oude IJsselstreek

De gemeente wil het inwoneraantal verhogen. Een verhoging van de nieuwbouwproductie zal nieuwe inwoners aan moeten trekken. Wijzigingen in de bevolkingsopbouw hebben gevolgen voor de woningvraag. In de komende jaren zal de vergrijzing toenemen. De vergrijzing laat de groep mensen toenemen die liever niet verhuizen maar, als dat moet, behoefte hebben aan voorzieningen in de woonomgeving. De groep tussen 30 en 45 is nu nog de grootste maar zal worden opgevolgd door de huishoudens in de leeftijd 45-64. Dit zijn zeer kritische woonconsumenten, die niet snel verhuizen en veel belang hechten aan een karakteristiek woonmilieu.

Aantrekkelijke en vitale kernen

De gemeente heeft kernen voor ogen die kwaliteit bieden aan oude én nieuwe inwoners. Kwaliteit heeft onder meer te maken met een gevarieerd woonaanbod, met moderne voorzieningen en een aantrekkelijke omgeving. Samen met corporaties en andere partijen wil de gemeente investeren in aantrekkelijke en vitale kernen. De gemeente zal zichtbaar investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte en de groenvoorzieningen.

Meer onderscheid in de nieuwbouw

De gemeente Oude IJsselstreek voert de regie over een ambitieus nieuwbouwprogramma. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de nieuwbouw die nodig is om aan de reguliere woningvraag te voldoen en nieuwbouw die bedoeld is om nieuwe inwoners naar de gemeente te trekken. Speciaal voor dat laatste doel worden vernieuwende woonconcepten benoemd. Kwantitatief kan hier invulling aan worden gegeven door jaarlijks 50 à 75 woningen extra te bouwen boven de productie om te voorzien in de reguliere vraag.

In het bestemmingsplan "Kom Terborg 2011" worden planologisch gezien geen nieuwe woningen bij rechte toegevoegd aan de woningvoorraad. Bij nieuwe ontwikkelingen wordt gestreefd naar woningen voor verschillende doelgroepen, waardoor wordt tegemoet gekomen aan de Woonvisie Oude IJsselstreek.

Voor wat betreft het uitbreidingsplan voor Lovink Industries geldt dat de gemeentelijke woonvisie niet relevant is, nu het plan niet voorziet in woningbouw.

3.4.5 Ongebruikte directe bouwmogelijkheden

Op 20 januari 2011 is de regionale woonvisie Achterhoek 2010-2020 vastgesteld. De regionale woonvisie anticipeert op de komende krimp in de Achterhoekse gemeenten. De behoefte aan woningbouw loopt verder terug. De regio heeft een overschot aan plancapaciteit voor woningbouw. De Achterhoekse gemeenten hebben met elkaar afgesproken de plancapaciteit terug te brengen. Het overschot aan plancapaciteit is onder andere te wijten aan de zogenaamde latente capaciteit. Dit zijn rechtstreekse bouwmogelijkheden voor woningbouw die al vele jaren in bestemmingsplannen zijn opgenomen.

Ook in binnen het vigerende bestemmingsplan Kom Terborg zitten een aantal ongebruikte bouwmogelijkheden (zie paragraaf 1.3). Deze bouwmogelijkheden bestaan meestal al meer dan 30 jaar en zijn nooit ingevuld. De gemeente Oude IJsselstreek wil alleen die capaciteit nog overnemen in bestemmingsplannen welke dan ook echt actueel zijn en waar behoefte aan is. Voor onderstaande percelen willen we de eigenaren dan ook een jaar de mogelijkheid geven om de bouwmogelijkheid alsnog in te vullen. Dit betekent dat voor genoemde situaties binnen een jaar een volledige omgevingsvergunning voor de bouw van een woning moet zijn ingediend.

Om bovengenoemde redenen worden de betreffende percelen dan ook niet meegenomen in het nieuwe bestemmingsplan. Voor deze locaties blijft het vigerende bestemmingsplan van kracht. Indien voor deze locaties geen volledige omgevingsvergunning wordt aangevraagd binnen de gestelde termijn zal middels een partieel plan de bestaande bouwmogelijkheden worden geschrapt.

3.4.6 GVVP 2010-2020

In 2010 heeft de gemeente Oude IJsselstreek het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan 2010 - 2020 vastgesteld. In het GVVP worden keuzes gemaakt die aan de ene kant de (lokale) verkeersproblemen oplossen en aan de andere kant de ongewenste (neven)effecten beperken. Het GVVP geeft beleidskaders waarbinnen probleemaanpak kan plaatsvinden. Daarnaast is in het GVVP een concreet voorstel opgenomen voor een generieke aanpak om wijken en buurten leefbaar te houden. Tenslotte zijn in een bijlage van het GVVP de parkeernormen opgenomen waaraan bouwplannen moeten voldoen.

Het bestemmingsplan "Kom Terborg 2011" is in overeenstemming gebracht met het GVVP doordat aansluiting is gezocht bij de wegencategorisering in dit beleidsplan. Daarnaast zijn flexibele bestemmingen opgenomen met ruime mogelijkheden, zodat de indeling van wegen en het verblijfsgebied waar nodig kan worden aangepast.

3.4.7 Gemeentelijk Waterplan 2010-2020

De gemeente Oude IJsselstreek en het Waterschap Rijn en IJssel hebben een gemeentelijk waterplan opgesteld. In dit waterplan wordt een integrale visie gegeven op water in Oude IJsselstreek. Deze visie geeft een doorkijk naar de middellange termijn (circa 10 jaar) en de lange termijn (2030). Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld voor de korte termijn (5 jaar). Het waterplan biedt handvatten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, voor de afstemming met rioolbeheer en geeft zo inzicht in de mogelijkheden om te komen tot een duurzaam watersysteem binnen de gemeente.

Er wordt gestreefd naar een gezond, veerkrachtig, kwalitatief goed, aantrekkelijk en op de toekomst berekend watersysteem en waterketen. De toekomstvisie is gericht op vier aspecten:

  • Water is een drager voor een gezonde economie;
  • Water is een drager voor de sociale aspecten en beleving;
  • Water is een drager voor ecologische ontwikkeling;
  • Water is een drager voor volksgezondheid en veiligheid.

De volgende maatschappelijke streefeffecten verwoorden de waterambitie van de gemeente:

  • 1. Een juiste hoeveelheid water van een goede kwaliteit ten behoeve van de landbouwproductie;
  • 2. Meer recreanten in de gemeente op het gebied van waterrecreatie;
  • 3. Afname van grondwateronttrekkingen schaadt het industriële proces niet;
  • 4. Aangenaam woonklimaat waarin water een ontmoetingsplaats is;
  • 5. Balans tussen rode, groene en blauwe functies;
  • 6. Bewustwording verantwoord watergebruik en duurzaam waterbeheer;
  • 7. Het watersyteem maakt deel uit van een gezond ecosysteem;
  • 8. Verminderen areaal verdroogde gebieden in overeenstemming met het vastgestelde beleid;
  • 9. Een gezond en veilig watersyteem;
  • 10. Een gezonde en veilige waterketen.

In het bestemmingsplan "Kom Terborg 2011" speelt water geen doorslaggevende rol. In hoofdstuk 6 van deze toelichting wordt uiteengezet op welke wijze rekening is gehouden met de in het plan voorkomende waterbelangen.

3.4.8 Beleidskader "Groen groeien naar 2020"

De gemeente maakt een omslag in het denken over groen. Groen zal een kernkwaliteit van de gemeente in de regio zijn. Groen is behalve voor de ecologie, ook belangrijk voor economische en sociale ontwikkeling. Groen en natuur benaderen we dus niet als iets wat op zichzelf staat, maar vanuit zijn betekening voor maatschappij, mens en milieu.

Een duurzame groenstructuur is kwalitatief hoogwaardig en zorgt voor een aantrekkelijke groene woon- en werkomgeving. De Oude IJsselstreek wil een gemeente zijn met levenskrachtige groene aders. Dit is het perspectief: wie over tien jaar de naam Oude IJsselstreek hoort, denkt direct aan de groenste hoek van Gelderland. Het mag ook eerder, maar groen moet groeien.

In 2020 moet er ecologische, recreatieve, cultuurhistorische en ruimtelijke samenhang zijn in het gemeentelijk groen in en om de gemeente Oude IJsselstreek. Juist daardoor kunnen groen en natuur meerdere functies hebben, houden en krijgen - soms ook tegelijk. Het beleidskader groen moet nog nader worden uitgewerkt in een groenstructuurplan en een groenbeheersplan.

In het bestemmingsplan "Kom Terborg 2011" is rekening gehouden met dit beleidskader, doordat structureel groen binnen het plangebied specifiek als zodanig is bestemd.

3.4.9 Welstandsnota

In de Welstandsnota van de gemeente Oude IJsselstreek zijn de welstandsnota's van de voormalige gemeenten Wisch en Gendringen samengebracht en geactualiseerd. Toekomstige bouwplannen moeten wat betreft het uiterlijk en de plaatsing van het bouwwerk getoetst worden aan het welstandsbeleid. In de nota worden algemene criteria gegeven waar bouwwerken aan moeten voldoen. Per gebied is specifiek welstandsbeleid opgesteld.

De historische kern en de bebouwingslinten vormen de hoofdstructuur van Terborg. Hier is welstandsniveau 1 van toepassing. De kern en de linten stralen nameljk een hoge ruimtelijke kwaliteit uit, er komen relatief veel oude/ historische gebouwen voor en er wordt een hoog ambitieniveau nagestreefd.

Het merendeel van de woongebieden in de gemeente en de bedrijventerreinen vallen onder welstandsniveau 3: soepel. Zo ook in Terborg. Het welstandsbeleid is hier gericht op het handhaven van de basiskwaliteit van het gebied. De basiskwaliteiten worden per type gebied benoemd en vertaald in welstandscriteria. Bij de welstandstoets wordt voornamelijk gekeken of het bouwplan zijn omgeving niet verstoort.