direct naar inhoud van 4.1 Milieu
Plan: Rotonde Ulft Oude IJsselweg - Berghseweg
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000039-DE01

4.1 Milieu

Er bestaat een duidelijke relatie tussen milieubeleid en ruimtelijke ordening. De laatste decennia groeien de beleidsvelden naar elkaar toe. De milieukwaliteit vormt een belangrijke afweging bij de ontwikkelingsmogelijkheden van ruimtelijke functies. Bij de besluitvorming over het al dan niet toelaten van een bepaalde ruimtelijke ontwikkeling dient onderzocht te worden welke milieuaspecten daarbij een rol kunnen spelen. Het is daarnaast van belang om milieubelastende functies (zoals bepaalde bedrijfsactiviteiten) ruimtelijk te scheiden ten opzichte van milieugevoelige functies zoals wonen. Andersom moet in de ruimtelijke ordening nadrukkelijk rekening gehouden worden met de gevolgen van ruimtelijke ingrepen voor het milieu. Milieubelastende situaties moeten voorkomen worden.

4.1.1 Bodem

Algemeen
Voordat een bestemmingsplan wordt vastgesteld, moet aangetoond zijn dat de bodem en het grondwater geschikt zijn voor het beoogde gebruik. De bodemkwaliteit is van belang indien er sprake is van functieveranderingen of een ander gebruik.

Lokatie
Uit historisch dossier onderzoek is gebleken dat de bodem niet verdacht is op het voorkomen van bodemverontreiniging en een verkennend bodemonderzoek is hierdoor niet noodzakelijk. Vrijkomende grond kan in het kader van de bodemkwaliteitskaart eventueel elders hergebruikt worden.

4.1.2 Geluid

De bestaande rotonde ter plaatse van de kruising van de Oude IJsselweg (N817) en de Berghseweg (N816) wordt gewijzigd. De wijziging houdt in dat de rotonde groter wordt en dat het hart van de rotonde in westelijke richting wordt verplaatst. In het kader van de Wet geluidhinder dient onderzocht te worden wat de gevolgen voor de geluidbelasting zijn van de bestaande woningen in de nabijheid van de rotonde (een zogeheten reconstructie onderzoek). In opdracht van de provincie Gelderland heeft Schoonderbeek en Partners Advies BV een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar het effect van de wijzigingen op de geluidsbelasting op de gevels van de bestaande woningen. De resultaten en de conclusie van het onderzoek zijn verwoord in het rapport 'Wijziging rotonde N817/N816 in Ulft - Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai' (nr. 10148.R01) d.d. 31 mei 2010.(dit rapport maakt onderdeel uit van deze toelichting:Bijlage 5 Rapportage geluidsonderzoek). In het rapport wordt gesproken over Berghseweg 14., dit moet echter nummer 16 zijn. Voor een nadere toelichting op het onderzoek en de resultaten wordt hier kortheidshalve verwezen naar genoemd rapport.

Uit dit onderzoek blijkt dat er ten gevolge van de wijziging van de rotonde in Ulft geen sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Nadere onderzoeken of procedures op grond van de Wet geluidhinder zijn daarom niet nodig.

4.1.3 Lucht

In opdracht van de provincie Gelderland heeft Schoonderbeek en Partners Advies BV ook een onderzoek luchtkwaliteit uitgevoerd voor de voorgenomen aanleg van de grotere rotonde. Het doel van het onderzoek was na te gaan of er enerzijds ter plaatse van het plangebied en anderzijds ten gevolge van de ontwikkeling van het plan, sprake is van overschrijdingen van de normen uit de Wet luchtkwaliteit (de wijziging van de Wet milieubeheer op het gebied van luchtkwaliteitseisen (hoofdstuk 5 titel 2, Stb 2007, 414)).

De resultaten en de conclusie van het onderzoek zijn verwoord in het rapport 'Luchtkwaliteitsonderzoek rotonde N817/N816 in Ulft - Provincie Gelderland' (nr. 10148.R02) d.d. 24 juni 2010.(dit rapport maakt onderdeel uit van deze toelichting:Bijlage 6 Rapportage luchtkwaliteitsonderzoek) Voor een nadere toelichting op het onderzoek en de resultaten wordt hier kortheidshalve verwezen naar genoemd rapport.

Uit het onderzoek volgt dat ruim voldaan wordt aan de grenswaarden luchtkwaliteit. Dit geldt zowel voor de korte als de langere termijn. Het aspect luchtkwaliteit vormt daarmee geen belemmering voor de voorgenomen aanpassing van de rotonde.