Plan: | Lelystad - Luchthaven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00030-VG02 |
In deze paragraaf wordt een toelichting gegeven op de gebruik- en bebouwingsmogelijkheden van de bestemmingen die in dit plan voorkomen. Bij de bestemmingen wordt beschreven hoe de uitgangspunten zijn vertaald.
De bestemming "Bos" is gelegd op de bebossing in het plangebied. Daarbij gaat het om bebossing die ruimtelijk van belang is, bijvoorbeeld in verband met een afschermende functie. De bestemming is naast bebossing bedoeld voor groenvoorzieningen, voet- en fietspaden en waterlopen.
Binnen de bestemming mogen geen gebouwen worden gebouwd, er zijn dan ook geen bouwvlakken binnen deze bestemming aangeduid. Het is enkel mogelijk om bouwwerken, geen gebouwen zijnde, met een maximale bouwhoogte van 2,00 meter te realiseren.
De groenstroken (zonder bebossing) langs de Larserweg en Eendenweg zijn in dit bestemmingsplan opgenomen in de bestemming "Groen". De bestemming beslaat - naast groenvoorzieningen - ook een regeling voor bermen en beplanting, voet- en fietspaden, speelvoorzieningen, parkeervoorzieningen en waterlopen en -partijen. Ondergeschikt zijn in deze bestemming (erf)ontsluitingswegen toegestaan. Bouwen van gebouwen is binnen deze bestemming in zijn geheel niet toegestaan.
Voor het bouwen van bouwwerken (geen gebouwen) zijn ook regels gesteld. Er mogen reclamemasten met een hoogte van maximaal 20,00 meter worden gebouwd. Andere bouwwerken, geen gebouwen zijnde, hebben een maximale bouwhoogte van 10,00 meter.
Daar waar een aanduiding 'luchtvaartverkeerzone' is aangegeven binnen deze bestemming, worden te hoge bouwwerken en beplanting tegen gegaan.
Deze bestemming komt alleen voor op een klein deel van het plangebied, namelijk rond het tankstation aan de Eendenweg. Dit tankstation met daar bijhorend terrein heeft geen functionele relatie met de luchthaven en is daarom onder de bestemming "Verkeer" gebracht. Binnen de bestemming mag de verkoop (detailhandel) van motorbrandstoffen alleen worden uitgeoefend ter plaatse van de aanduiding 'verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg'. In verband met externe veiligheidseisen is de verkoop van lpg niet zonder meer toegestaan. Alleen via een afwijking van het bestemmingsplan (via een omgevingsvergunning) is het mogelijk om ook lpg te gaan verkopen, mits voldaan wordt aan de randvoorwaarden vanuit het Bevi. Dit is opgenomen in de gebruiksregels.
Vanwege het tankstation is het mogelijk een gebouw voor de verkoop van motorbrandstoffen te bouwen. Dit gebouw mag maximaal 3,50 meter hoog zijn en een oppervlakte van 25 m2 hebben.
De overkapping boven de afleverzuilen valt onder bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Hiervoor geldt, met uitzondering van erf- en terreinafscheidingen en palen en (reclame)masten, een maximale bouwhoogte van 10,00 meter. Erf- en terreinafscheidingen mogen maximaal 2,00 meter hoog worden, voor palen en masten (inclusief reclamemasten) is dit maximaal 20,00 meter.
In verband met de verkeersfunctie van de luchthaven en de daarbij horende bebouwing heeft het grootste deel van het plangebied de bestemming "Verkeer - Luchthaven". De bestemming is bedoeld voor verkeersdoeleinden voor het luchtvaartverkeer.
Maar ook de volgende aan de luchthaven gerelateerde functies zijn mogelijk:
De Airport Academy en bijbehorende campus mogen (via afwijking van het bestemmingsplan) geplaatst worden in het plangebied. Het gaat daarbij om klassikaal theorieonderwijs, wat een nadrukkelijke relatie heeft met de lucht- en ruimtevaart. Klassikaal onderwijs is een traditionele manier van lesgeven (frontaal onderwijs) waarbij een docent een groep leerlingen als geheel (in een klaslokaal) uitleg en instructie geeft.
Ook via een afwijking van het bestemmingsplan wordt studentenhuisvesting mogelijk gemaakt. Deze studentenhuisvesting is gerelateerd aan het lucht- en ruimtevaartonderwijs. Daarbij gaat het dus om zowel theorie als praktijkonderwijs.
Het Aviodrome (luchtvaartmuseum) met de daarbij horende horeca (cafés en restaurants), detailhandel en kantoren zijn door middel van deze aanduiding mogelijk gemaakt.
Het hotel langs de Eendenweg is mogelijk gemaakt binnen deze aanduiding. Het gaat daarbij nadrukkelijk om voorzieningen (een hotel) voor overnachtingen.
Expliciet uitgezonderde functies zijn risicovolle inrichtingen en/of vuurwerkbedrijven.
Binnen de bestemming zijn, naast hiervoor genoemde functies ondergeschikt nog meer functies mogelijk. Deze overige functies zijn specifiek aangeduid in het bestemmingsplan. Daarbij gaat het achtereenvolgens om de aanduidingen:
Binnen het gebied met deze aanduiding ligt de bestaande start- en landingsbaan. Dit is de baan zoals deze ook in het aanwijzingsbesluit 2001 genoemd is.
De bestaande terminal en verkeerstoren blijven mogelijk. Door de specifieke mogelijkheden (functies en bouwen) zijn de bestaande terminal en verkeerstoren aangeduid, deze blijven dus mogelijk. De maximale bouwhoogte (15,00 meter) is hoger dan de omgeving, in verband met het benodigde uitzicht vanaf de verkeerstoren over de start- en landingsbaan.
In de bebouwingsstrips langs de start- en landingsbaan wordt, door middel van deze aanduiding, platformgebonden bedrijvigheid mogelijk gemaakt. De bestaande bedrijven en gewenste uitbreidingsmogelijkheden van het bedrijventerrein worden mogelijk gemaakt in het gebied met deze aanduiding.
Daarbij is vermeld dat uitsluitend die bedrijven zijn toegestaan, die genoemd zijn in bijlage 1 bij de regels. Het gaat daarbij om bedrijven onder de categorieën 1 tot en met 4.1 en 4.2. De milieuzonering is op de verbeelding aangeduid. In de bedrijvenlijst (bijlage 1 bij regels) zijn nieuwe geluidproducerende functies uitgesloten.
Alle overige bedrijven die aan de luchthavengebonden zijn en bedrijfsmatig zijn, mogen gerealiseerd worden binnen deze aanduiding. Voor de toegestane bedrijven geldt hetzelfde als bij de platformgebonden bedrijvigheid.
Bij alle genoemde functies (ook de specifiek aangeduide) die in deze bestemming mogelijk zijn, worden de daarbij horende functies en bouwwerken mogelijk gemaakt. Onder andere vallen hieronder de gebouwen, platforms, wegen, (gebouwde) parkeervoorzieningen, een brandweeroefenplaats en nutsvoorzieningen.
Voor de toegestane functies mogen gebouwen worden gebouwd. Voor alle gebouwen geldt dat het bebouwingspercentage maximaal 60% van het bouwperceel mag bedragen. Daarbij moet een afstand van ten hoogste 3,00 meter tot de zijdelingse perceelsgrens aangehouden moet worden. De bouwhoogte bedraagt maximaal 15,00 meter. Bij deze bouwhoogte moet rekening worden gehouden met de belemmerende werking vanuit de vliegfunnel.
Ook in deze bestemming is het mogelijk bouwwerken, geen gebouwen zijnde, te bouwen. Daarbij geldt voor alle bouwwerken een maximale bouwhoogte van 10,00 meter. Uitgezonderd hiervan zijn de erf- en terreinafscheidingen (max. 5,00 meter), de lichtmasten (max. 15,00 meter) en een reclamemast (max. 20,00 meter). Bij alle bebouwing moet voldaan worden aan de op de verbeelding aangeduide vliegfunnel. Aanvliegverlichting (lichtmasten) voor de start- en landingsbaan heeft een eigen regeling, deze mogen maximaal 15,00 meter hoog zijn. Hierbij is ingespeeld op de gewenste verlenging van de start- en landingsbaan.
In de toekomst kan het nodig zijn de verkeerstoren te verhogen, in verband met de gewenste verlenging van de start- en landingsbaan. Hiervoor is in de regels een afwijking van de bouwregels opgenomen. Omdat de verkeerstoren hoger wordt dan de maximale hoogte vanuit de vliegfunnel, is in de regels bepaald dat afwijking alleen mogelijk is wanneer de constructie licht van gewicht en breekbaar is. Bovendien moet aangetoond zijn dat de verhoging noodzakelijk is vanuit luchtvaartnavigatiedoeleinden.
Flexibiliteitsbepalingen
Binnen deze bestemming is het mogelijk met een omgevingsvergunning af te wijken van de bouw- en gebruiksregels. Een voorbeeld hiervan is de afwijking van de bouwhoogte voor gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, tot een hoogte van 20,00 meter. Voor de bouwwerken voor luchtverkeersleiding (nieuwe verkeerstoren) is een afwijking opgenomen tot een hoogte van maximaal 25,00 meter. Deze laatste afwijkingsmogelijkheid is gebaseerd op de benodigde verhoging van de verkeerstoren, bij een verlenging van de start- en landingsbaan.
Binnen de bestemming zijn meerdere wijzigingsbevoegdheden opgenomen. Namelijk:
De wijzigingsbevoegdheden onder 2 en 3 of 3 en 4 moeten gelijktijdig worden doorgevoerd.
De bestemming "Water" ligt op de vijver aan de Eendenweg, in verband met de waterhuishoudkundige functie ervan. De bestemming is bedoeld voor waterlopen, oevers en beplanting. Daarbij horende bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn ook mogelijk, echter tot een hoogte van maximaal 3,00 meter.