direct naar inhoud van 2.7 Huidige milieuzones
Plan: Lelystad - Luchthaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00030-VG02

2.7 Huidige milieuzones

De huidige milieuzones van de luchthaven zijn vastgelegd in het aanwijzingsbesluit 1991. Daarnaast is in dit aanwijzingsbesluit onder andere de afmeting van de (verharde) start- en landingsbaan, de vliegtijden en het maximum aantal vliegtuigbewegingen opgenomen.

In de wijzigingen van het aanwijzingsbesluit, waarvan de meest recente in 2001, zijn aanvullend kaarten opgenomen met de geluidbelastingcontouren. Daarbij gaat het om de contouren van de Belastingseenheid Kleine Luchtvaart (BKL-contouren) en de Kosteneenheden (Ke-contouren). Deze contouren zijn, tot het moment van het nieuwe luchthavenbesluit van kracht.

Naast luchtvaartlawaai is rond de luchthaven sprake van industrielawaai, bijvoorbeeld door het proefdraaien van motoren. De geluidcontour van industrielawaai waar rekening mee gehouden moet worden is de 50 dB(A)-contour.

 

Deze contour is vastgelegd in een zonebeheersplan volgens de Wet geluidhinder. De bestaande geluidcontour (50 dB(A)) is op figuur 6 weergegeven.

Met de bedrijvigheid op het luchtvaartterrein is in het zonebeheersplan ook al rekening gehouden. De geluidcontour van de huidige situatie is daarvoor verruimd door middel van een partiële herziening van het bestemmingsplan Landelijk gebied Lelystad, gedeelte Oostelijk Flevoland. Ook in het bestemmingsplan Larserknoop is de geluidcontour meegenomen. Deze contour is aangegeven in onderstaande figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00030-VG02_0010.png"

Vastgestelde verruimde geluidzone

Naast het aspect geluid zijn voor de luchthaven geen andere milieuzones meegenomen in het eerdere aanwijzingsbesluit en de wijzigingen daarop.