direct naar inhoud van 2.1 Algemeen
Plan: De Landerijen 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00020-VG01

2.1 Algemeen

De ruimtelijke en functionele structuur van de deelgebieden in het plangebied verschillen erg van elkaar. In het plangebied voorkomende groen- water- en infrastructuur, behoren tot de hoofdstructuren die op stadsniveau van belang zijn. Deze worden hierna beschreven.

2.1.1 Ruimtelijke hoofdstructuur

Stedenbouwkundige structuur

De opbouw van de Landerijen wordt gekenmerkt door een aantal structuurbepalende elementen.

De in de Waterwijk aanwezige stedelijke as, de Voorstraat met de daaraan gevestigde voorzieningen, is doorgetrokken in de Landerijen langs de Pauwenburg. In de Landerijen zijn ook langs deze as de voorzieningen geconcentreerd. Ook de openbaar vervoersverbinding maakt gebruik van deze centrale as.

Een groot deel van het plangebied wordt omringd door vaarten, waardoor als het ware een wooneiland ontstaat. De oostelijke begrenzing van de woonbebouwing van de Landerijen wordt bepaald door de Lage Vaart. Deze vaart en zijn oevers vormen een ecologische verbinding als onderdeel van de ecologische hoofdstructuur. Het gebied en het water hebben een recreatieve functie, daarnaast heeft de vaart een scheepvaartfunctie. De noordelijke grens bestaat uit het Gelderse diep, de westelijke begrenzing wordt gevormd door de Larserdwarsvaart.

De ligging van het plangebied aan de zuidoostrand van Lelystad in de nabijheid van Natuurpark Lelystad, is één van de kwaliteiten van het gebied. Door de inzet van een aantal groene assen is de visuele relatie met het omliggende landschap gelegd. Op deze wijze ontstaat gebundeld openbaar groen. In de belangrijkste groene as, richting het Natuurpark Lelystad, is een langzaam verkeersroute opgenomen.

De groene as en de stedelijke as ontmoeten elkaar ter hoogte van de Oostranddreef. De karakteristieken binnen de wijk zijn door middel van verschillende woonmilieus aangescherpt. De Landerijen kan in twee verschillende woonmilieus worden onderscheiden, de Stadsvelden en het Villapark. De Stadsvelden is het woongebied tussen de Larservaart, de Gelderse dreef, Oostranddreef en de Pauwenburg. Het villapark is de overige woonbebouwing van de Landerijen.

Infrastructuur

Wegen waarop de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer de prioriteit heeft, vormen de hoofdwegenstructuur van Lelystad. De hoofdwegenstructuur wordt gevormd door de buitenring, met een rijbaan van 2x2 -rijstroken. De buitenring wordt opgedeeld in wegvakken met een snelheidsregime van 50 of 70 km/uur. De overige dreven in Lelystad zijn ondergeschikt aan de buitenring en worden de radialen genoemd. De radialen hebben een rijbaan met een profiel van 2x1 of 2x2 rijstroken. Op de radialen geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur.

De Oostranddreef is onderdeel van de hoofdwegenstructuur van Lelystad. Daarnaast heeft de Oostranddreef gedeeltelijk een functie voor het verkeer dat wordt gegenereerd tussen Dronten en de A6. De Larserdreef en de Dronterweg zijn provinciale wegen die aantakken op de buitenring van Lelystad. De ontsluiting van de Landerijen op de Oostranddreef is nu met een dubbelstrooksrotonde, dit zal in de toekomst een turborotonde worden.

Het gemotoriseerd verkeer wordt vanuit de Landerijen zo direct mogelijk op de Dronterweg, de Gelderse Dreef of de Oostranddreef ontsloten. De ontsluiting van een deel van bedrijventerrein Flevopoort en van Larserplein wordt direct ontsloten op de Larserdreef.

De Landerijen west (stadsvelden) is op een tweetal locaties op de Gelderse Dreef ontsloten. De ligging van het verkavelingsplan en de ontsluitingsdiepte van het deel van Villapark dat aan de westzijde van de Oostranddreef is gesitueerd ten opzichte van de Gelderse Dreef zijn aanleiding geweest om dit deel van Villapark op de Oostranddreef te ontsluiten. Deze ontsluiting vormt tevens het ontsluitingspunt voor de Landerijen Oost. De aansluiting op de Oostranddreef is als rotonde uitgevoerd. De ontsluitingsdiepte en de ligging van het verkavelingsplan gaven ook aanleiding om voor de Landerijen Oost een tweede ontsluitingspunt op de hoofdwegenstructuur i.c. de Dronterweg te maken in de vorm van een rotonde.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0003.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0004.png"  
Larserdreef   rotonde Oostranddreef / Dronterweg  

De Landerijen is als een 30 km-zone ingericht. Dit betekent dat door middel van de inrichting een snelheid van 30 km/u voor autoverkeer wordt afgedwongen. Doorgaand verkeer door de Landerijen Oost of West is niet gewenst en heeft een negatief effect op de leefbaarheid. Door de ligging en structuur van de Landerijen Oost is doorgaand verkeer voorkomen. De verkeerstructuur binnen de Landerijen West is er op gericht autoverkeer dat wordt gegenereerd in Villapark te ontmoedigen om door Stadsvelden naar de Gelderse dreef te rijden en omgekeerd naar de Oostranddreef. De Voorstraat in combinatie met de Pauwenburg in de Landerijen vormen een kortsluiting tussen de wijken de Landerijen en de Waterwijk. Door aanpassingen in de inrichting van de weg wordt voorkomen dat wijkvreemd verkeer gebruik maakt van deze route.

Momenteel wordt het 'knooppunt'  tussen de Landerijen en de Waterwijk onderzocht. Hier ligt een smalle brug, en door de functies, maar ook de aanwezige scholen zijn er veel verkeersbewegingen. Dit is al jaren een punt van zorg voor zowel de Landerijen als de Waterwijk.

De Landerijen is vormgegeven als een 30 km/uur-zone. Binnen het gebied is sprake van een volledige menging van het auto- en fietsverkeer. De automobilist en de fietser maken gebruik van dezelfde verkeersvoorziening. Voor de fietser is in principe geen aparte voorziening aangelegd.

De hoofdfietsroute over de Voorstraat in de Waterwijk is in de Landerijen doorgezet naar het Natuurpark. De hoofdfietsroute ligt tussen de woongebieden Stadsvelden en Villapark en kruist de Oostranddreef door middel van een fietsbrug (de Anaconda). De hoofdfietsroute vanuit het Gelderse Hout en het woongebied de Zoom heeft zijn vervolg in de Landerijen door middel van een eenzijdig gelegen tweerichtingen - fietspad dat parallel aan de Oostranddreef is gesitueerd. Net ten oosten van de turborotonde Oostranddreef-Dronterweg bevindt zich een fietsoversteek, wenselijk is dat daar (of in de directe omgeving) een ongelijkvloerse kruising wordt aangebracht. Langs de Lage Vaart is een toeristische route gelegen, deze is opgewaardeerd door er een verharding aan te brengen (betonpad). Deze route vormt een schakel met de route naar het Natuurpark en het buitengebied.

Groen en Waterstructuur

Het woongebied de Landerijen wordt aan alle kanten begrensd door brede vaarten. Het Gelderse diep aan de noordzijde, de Larserdwarsvaart aan de westzijde en de Lage Vaart aan de oost en zuidzijde. Binnen het plangebied zijn verschillende watergangen gelegen. In de Stadsvelden en het zuidelijke deel van het Villapark zijn zij voornamelijk oost-west gericht en bepalen voor een belangrijk deel (samen met het er langs gelegen groen) de structuur van de wijk. Parallel aan de Oostranddreef bevinden zich ruime groenstroken waarin voor een belangrijk deel ook water is gelegen. In het centrum van de Stadsvelden bevind zich een ruim park met daarin een waterplas.

De groenstructuur valt voor een groot deel samen met de waterstructuur in de wijk. Het groen takt aan de oostzijde aan op het bosgebied dat zich tussen het woongebied van de Landerijen en de A6 bevindt. Dit bosgebied sluit vervolgens weer aan op het Natuurpark.

De Lage Vaart en aangrenzende gronden maken als ecologische verbinding deel uit van de (provinciale) ecologische hoofdstructuur. Aan weerszijden van de Lage Vaart is een zone van 30 tot 50 meter ingericht ten behoeve van de ecologsiche verbinding. Bij de delen die 30 meter breed zijn, zijn stapstenen gerealiseerd.

De Lage Vaart is deels ingericht met natuurlijke oevers, plas-drasbermen en bosschages en deels met een smalle rietgordel met hier en daar struiken in combinatie met een plasberm. Verder zijn paai-, schuil- en overwinteringmogelijkheden voor vissen gecreëerd. Aan de oevers van de Lage Vaart zijn heggen, houtsingels en bosjes gecombineerd met natte stroken (oevers met riet, ruigten en struwelen).

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0005.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0006.png"  
De Lage Vaart   Waterplas in de Landerijen  

2.1.2 Deelgebieden

Het plangebied De Landerijen bestaat uit deelgebieden met eigen kenmerken, het gaat daarbij om Stadsvelden, Villapark, Waardenborg, en Larserplein en het groengebied langs de A6.

Stadsvelden

Deelgebied Stadsvelden wordt gekenmerkt door de hoogste woningdichtheid binnen het plangebied De Landerijen 2012. Het deelgebied bestaat uit een stelsel van kwadranten met een ruime afmeting. Binnen de kwadranten ligt een bijzonder woonmilieu rond een autoluw, groene, semi-openbare hof. Er zijn verschillende typen kwadranten te onderscheiden, die gerelateerd zijn aan de ligging van het kwadrant. De kwadranten aan de westzijde openen zich naar de Larservaart. Het groene/open karakter van de oever wordt op deze wijze in het kwadrant doorgezet.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0007.png"

figuur deelgebied Stadsvelden

In het noordoosten van het deelgebied bevinden zich kwadranten met in het midden patiowoningen.

Midden in Stadsvelden bevind zich een waterplas met ruime groenvoorzieningen daaromheen, doormiddel van een watergang is deze aangetakt op de Larservaart.

De kwadranten hebben een autoluw en groen karakter. Binnen de kwadranten liggen vooral langzaamverkeer verbindingen. Parkeren vindt grotendeels plaats op eigen erf ofwel in de nabijheid van de woningen en bovendien in het zicht van de bewoners. Parkeren in het openbaar gebied wordt met name opgelost langs de ontsluitingswegen.

Binnen de kwadranten is ruimte voor een autoluw gebied met een groen karakter. Het hierin gelegen geprivatiseerde groen wordt duidelijk gescheiden van het semi-openbaar groen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0008.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0009.png"  
Straat in Stadsvelden   Een van de groen/water assen door de Stadsvelden  

Villapark

Deelgebied Villapark wordt gekenmerkt door grote vrijstaande en half vrijstaande woningen op ruime kavels aan slingerende ontsluitingslussen. De bebouwingsdichtheid is laag. Het percentage uitgegeven grond is hoog. Het groene karakter wordt daarom met name ontleend aan privégroen. In de verschillende delen van Villapark worden de groene assen doorgevoerd in de vorm van parkachtige stroken. Deze assen accentueren de zichtrelaties met de ecologische zone en het Natuurpark Lelystad.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0010.png"

figuur deelgebied Villapark

De verschillende delen van het Villapark worden alle ontsloten door lussen die aantakken op de secundaire wegenstructuur. Deze wegen slingeren door de buurt heen. Dit remt de snelheid van het verkeer. Parkeren vindt vooral op eigen terrein plaats.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0011.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0012.png"  
Woningen in villapark    

De gebieden gelegen tussen groene assen worden gekenmerkt door veel groen, dat in de vorm van tuinen in privébezit is uitgegeven. De ruime tot zeer ruime kavels grenzen met diepe voortuinen direct aan een slingerende rijbaan. Langs de hoofdontsluitingslus zijn in het straatprofiel bomen aanwezig.

Waardenborg

Het plandeel 'Waardenborg' wordt gekenmerkt door een drietal deelgebieden. De deelgebieden kenmerken zich door het contrast tussen de randen en de binnengebieden. De randen bestaan uit geschakelde woningen. Hierdoor hebben de randen van het plangebied een eenduidige vormgeving, waardoor Waardenborg zich ruimtelijk samenhangend presenteert naar de Oostranddreef. De vrije kavels liggen in de binnengebieden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0013.png"

figuur deelgebied Waardenborg

In Waardenborg is een parallelweg gelegen langs de Oostranddreef. Via deze weg worden de drie deelgebieden ontsloten. Een lusstructuur ontsluit de woningen per deelgebied. Een langzaamverkeersroute verbindt de drie deelgebieden met elkaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0014.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0015.png"  
Parallelweg van de Oostranddreef in Waardenborg   Woningen in Waardenborg  

Larserplein

Het plandeel 'Larserplein' is gelegen direct ten noorden van de belangrijkste entree van Lelystad, namelijk de Larserweg / de af- en opritten van de A6. Het gebied wordt ingeklemd door de Larservaart, de Lage Vaart, de Larserweg en de A6.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0016.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0017.png"  
Larserplein vanaf de Larserdreef   Locatie drive inn restaurant  

Het plangebied is momenteel met name een bebost gebied, met aan de randen de ontsluitingsweg van een deel van het bedrijventerrein Flevopoort, een carpoolstrook en een drive-inn restaurant. Larserplein vormt een knooppunt van infrastructuur, bestaande uit zowel water- als wegverkeerswegen. De Lage Vaart en de Larservaart hebben daarnaast een ecologische functie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0018.png"

figuur deelgebied Larserplein

Groenzone A6

Dit deelgebied betreft een brede strook tussen de Lage Vaart en de A6, en vormt het grensvlak van land en water. De zone is tevens aangemerkt als ecologische verbindingszone behorend bij de Ecologische hoofdstructuur. Dit groengebied kan bijvoorbeeld nestgelegenheid bieden aan vogels. Doel is om door de combinatie van groen en water niet alleen een rijke verscheidenheid met ecologische kwaliteit te realiseren, maar ook een landschappelijke kwaliteit met een hoge belevingswaarde te garanderen. Het bosgebied betreft een productiebos. De groene assen vanuit Villapark zijn doorgezet in dit deelgebied. Het deelgebied wordt daarnaast doorkruist door de hoogspanningsleiding die van de Flevocentrale naar Almere en verder loopt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00020-VG01_0019.png"

figuur deelgebied Groenzone A6