direct naar inhoud van 3.12 Toerisme- en recreatiebeleid
Plan: Stadsdeel Blerick
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0983.BPL2009018SDBLERCK-VA01

3.12 Toerisme- en recreatiebeleid

Venlo 2010: Groenste gemeente aan de Maas

In 2009 is de nota uitgebracht onder de titel "Venlo 2010: Groenste gemeente aan de Maas". In deze nota zijn de regelgeving en het beleid van de voormalige gemeenten geharmoniseerd. Inhoudelijk ging het vooral om het bestaande beleid op elkaar af te stemmen en lopende projecten weer effectief op te pakken. De nota geeft in algemene zin een visie op het toeristisch beleid en waarin de positionering van de gemeente in de vrijetijdseconomie helder is omschreven.

Doel van het onderzoek dat aan de nota ten grondslag heeft gelegen is geweest antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wat is de huidige markt- en economische positie van toerisme/recreatie in Venlo en Arcen/Velden?
  • Welke uitvoeringsprojecten lopen er en waar bestaat de samenwerking en samenhang, waar is versterking nodig?
  • Wat is de meest effectieve strategie en aanpak om de gezamenlijke ambitie vanuit de huidige positie en mede voortbouwend op de lopende projecten en kernthema's verder gestalte te geen?
  • Wat zijn de korte en/of middellange termijn de meest belangwekkende acties en/of investeringen voor de nieuwe gemeente en/of haar strategische partners.

Onderzoek heeft plaatsgevonden waar een analyse is gemaakt om de sterke, zwakke punten in beeld te brengen en in het verlengde daarvan de kansen en bedreigingen van de gemeente op toeristisch en recreatief oogpunt in beeld te brengen. Deze analyse heeft geleid tot een visie en een strategie.

Kijkend naar de strategie, dan kan hier het volgende worden aangegeven:

  • 1. Meer focus op identiteitsdragers
    In de gemeente zijn veel sterke identiteitsdragers aanwezig, die kunnen bijdragen aan een onderscheidend toeristisch image. Focus op de identiteitsdrager versterkt de samenhang tussen Arcen/Velden en Venlo: de Maas, Maasduinen, Maascorridor en de Limburgse cultuur.
  • 2. Prioriteer (verblijfs)recreatie
    Om meer toeristen naar de regio te trekken zijn verblijfsaccommodaties een belangrijke voorwaarde (ook met het oog op de Floriade 2012). Verblijfgasten kennen een langer verblijf en hebben doorgaans een hoger bestedingsprofiel in vergelijking met dagtoerisme.
  • 3. Stimuleren van "kruisgebruik" van voorzieningen
    Venlo als stedelijk centrum en Arcen/Velden als hoogwaardig verblijfsgebied met attracties spreken verschillende doelgroepen aan en kunnen elkaar door kruisgebruik versterken en in economische zin stimuleren.

Visie

De visie kan in een viertal punten worden samengevat, namelijk:

  • 1. Venlo: Groenste gemeente aan de Maas
    De gemeente moet kiezen voor het onderscheidend vermogen, gericht op de bestaande, unieke en oorspronkelijke kwaliteiten van het gebied. De nieuwe gemeente heeft sterke rode (stad en economie), blauwe (de Maas) en vooral groene kwaliteiten (natuurgebieden, platteland et cetera).
  • 2. Positionering: Heerlijk toeven in Limburg
    Voor de positionering kan de focus het beste gericht zijn op de relatieve rust en de groene omgeving die de regio biedt. Deze rustige plekken dienen verbonden te worden met de bruisende plekken (stedelijke omgeving), zodat een gevarieerd en afwisselend belevingsgebied ontstaat. Ook hier kan de Maas zorgen voor een gemakkelijke en aantrekkelijke verbinding tussen de verschillende plekken (hotspots), waarbij het watertoerisme ook een belangrijke rol kan spelen. De rivier de Maas als verbindende as, met aantrekkelijke recreatieve verbindingen langs de Maas, zorgt tevens voor samenhang tussen de kernen, projecten en het bestaande aanbod.
  • 3. Verbetering productmix
    Door de samenvoeging van de voormalige gemeenten is een betere productmix aan verblijfsaccommodatie en dagattracties ontstaan. Arcen en Velden hebben sterke attracties, toeristische trekkers en verblijfsvoorzieningen, die de gemeente versterken.
  • 4. Focus op betere bestedende segmenten
    Belangrijk uitgangspunt bij de doelgroepkeuze is het bestedingsprofiel. De focus zal gericht moeten zijn op de beter bestedende doelgroepen.

Om voorstaande te bereiken zal de focus moeten liggen op een viertal kernthema's, die hieronder kort zullen worden weergegeven.

Balkons aan de Maas

Bij de Maas als toeristisch –recreatieve zone horen plekken waar men de Maas kan bereiken en beleven: Balkon aan de Maas. De balkons kennen een grote differentiatie en verschillen in programma, ruimtelijke invulling, sfeer, uitstraling et cetera. Een project dat aansluit op dit kernthema is de passantenhaven van Blerick: waterrecreatie, met een verbinding met het centrum van Blerick en aansluiting op infrastructuur, in de vorm van wandel- en fietsroutes.

Verbindingen met en langs de Maas

De bestaande infrastructuur in de gemeente heeft zich in verschillende plaatsen afgewend van de Maas. Men komt in plaats daarvan door woonwijken, bedrijventerreinen en agrarisch gebied. Door het realiseren van aantrekkelijke verbindingen voor gemotoriseerd en langzaam toeristisch verkeer, kan de belevingswaarde van het gebied worden vergroot.

Leisure bij de Maas

Door projecten op het gebied van leisure te concentreren rondom de Maas kan er meer synergie ontstaan tussen de verschillende onderdelen. Accent komt te liggen bij al in gang gezette ontwikkelingen bij de Maas.

Maasregio

De promotie van Venlo dient op het niveau van Noord-Limburg te worden ingezet. Dit levert een grotere associatie op met Limburg als geheel en de positieve gevoelens en merkwaarden die daarbij horen, zodat een meer compleet toeristisch product op de markt kan worden gezet.