direct naar inhoud van 4.6 Verkeer, infrastructuur en leidingen
Plan: Binnenstad Roermond
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0957.BP00000150-VG01

4.6 Verkeer, infrastructuur en leidingen

In het bestemmingsplan zijn parkeernormen opgenomen conform de vastgestelde Parkeernota Roermond. Uitgangspunt van deze parkeernormen is dat het parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden. Aangezien in dit bestemmingsplan geen nieuwe grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt zal dit ook niet tot veranderingen leiden van de verkeersafwikkeling en/of het wegbeheer.

De belangrijkste invalswegen voor de bezoekers van de binnenstad zijn de N280, de Bisschop Lindanussingel, de Andersonweg/Kapellerpoort, de Koninginnelaan, de Oranjelaan en de Venloseweg. De singelring zorgt voor de ontsluiting van de binnenstad. Daarnaast wordt de singelring belast met verkeer dat geen relatie heeft met de binnenstad. De verkeerscirculatie binnen de ring is verbeterd door de invoering van de compartimentering. Dit betekent dat de binnenstad is opgedeeld in deelgebieden die ieder afzonderlijk vanaf de singelring ontsloten worden en onderling niet verbonden zijn. De uitvoering van het parkeerplan en de compartimentering heeft ook gevolgen voor het laden en lossen op straat, het sluipverkeer en verkeersbewegingen als gevolg van het zoeken naar een parkeerplaats.

Er is een openbare parkeergarage achter de Oranjerie, in het Roercenter en een openbare parkeergarage onder het Kazerneplein. Openbare parkeerterreinen zijn aanwezig op het Wilhelminaplein en aan de westkant van de Roersingel en Buitenop. De parkeervoorzieningen worden door middel van aanloopstraten verbonden met het kernwinkelgebied. Hierdoor wordt het ruimtegebruik voor parkeren en de verkeerscirculatie in de binnenstad beperkt.

Voor de Singelring, de Roerkade en de N280 worden momenteel diverse studies verricht om tot een andere inrichting te komen zodat de verkeersstructuur in en om de Roermondse binnenstad kan worden verbeterd.

Studie Project Singelring en Roerkade

In het najaar van 2009 heeft de raad zowel het Mobiliteitsplan Roermond 2020 als de Visie Reconstructie Singelring vastgesteld. Om minder verkeer en meer ruimte voor toerisme en recreatie op de Roerkade te krijgen is bij het Mobiliteitsplan Roermond 2020 als aanvullende maatregel besloten tot het herinrichten van de Roerkade volgens het eenrichtingsconcept. Gezien de essentiƫle rol van de Singelring in de bereikbaarheid van Roermond, en in het bijzonder van haar economisch hart de binnenstad, is duidelijk dat bij het maken van inrichtingsontwerpen voor de Singelring ook dynamische verkeerssimulaties noodzakelijk zijn om ontwerpkeuzes voldoende goed verkeerstechnisch te kunnen onderbouwen. Het besluit tot herinrichting van de Roerkade volgens het eenrichtingsconcept is de directe aanleiding tot deze verkeerskundige studie.

Studie N280

Voor de N280 zijn enkele studies gaande. Het betreft hier de aansluitingen van de N280 op de wegen die gekruist worden nabij de binnenstad. De kruising 'Buitenop' en de kruising met de entree van het Designer Outlet worden onderzocht en inmiddels zijn hiervoor enkele varianten ontworpen. Daarnaast wordt in een groter verband ook de verbinding tussen Weert en Roermond onderzocht.

Rioolwatertransportleiding

In het plangebied is een rioolwatertransportleiding 'Oude Stad' gelegen. De rioolwatertransportleiding heeft een beschermingszone van 2,5 meter aan weerszijde van de leiding (gemeten vanuit hart leiding). De beschermingszone is dus in totaal 5 meter breed.