Plan: | Golfbaan Cromvoirt |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0865.bgBPgolfbaan-VG01 |
Voorliggend rapport betreft het bestemmingsplan “Golfbaan Cromvoirt” in de gemeente Vught.
De topografische situatie is weergegeven op afbeelding 1.1 en de luchtfoto op afbeelding 1.2.
In Cromvoirt is een 18-holes golfbaan in ontwikkeling. Het initiatief daartoe is genomen door de familie Hendriks die ter plaatse, Deutersestraat 37, een veebedrijf uitoefent. Vanwege de beperkte agrarische ontwikkelingsmogelijkheden en geen bedrijfsopvolging, is door de familie besloten tot een functieverandering van haar gronden. De PPC heeft reeds in 2005 onder een aantal voorwaarden in principe positief geadviseerd. Als vervolg daarop heeft in 2005 ook de gemeenteraad van Vught, onder een aantal randvoorwaarden, ingestemd met het opstellen van de benodigde plannen.
Planologisch is van primair belang dat het plan een goede invulling geeft aan beleidsdoelen in het reconstructieplan De Meierij, met name:
Uit het draagvlakonderzoek blijkt voorts dat in de zuidwestelijke stedelijke kwadrant ’s-Hertogenbosch-Vught de potentiële vraag naar een nieuwe golfbaan groot is. Er is derhalve een ruim draagvlak voor de golfbaan Cromvoirt.
Voor het plan van de golfbaan Cromvoirt gelden op basis van de provinciale structuurvisie relatief zware randvoorwaarden voor natuur en landschap. Het plangebied ligt geheel binnen een regionale natuur- en landschapseenheid (RNLE). Dit vereist een natuurcompensatie (in natuurdoeltypen) die qua omvang even groot is als het feitelijke golfterrein inclusief clubhuis, parkeren e.d.
Bovendien ligt de golfbaan deels in zogenaamd secundair dassengebied (actueel geen dassen) hetgeen extra inrichtingsmaatregelen vereist. Van gemeentewege is in het bijzonder ingebracht ook de cultuurhistorie in het plan te laten doorwerken. Ook vraagt de ligging in een in het reconstructieplan opgenomen inundatiegebied compensatie. Een en ander heeft een doorwerking gekregen in het gekozen ruimtelijke masterplan. Gestreefd is de natuurcompensatie zoveel mogelijk te situeren aansluitend op de bestaande natuurelementen Cromvoirtsedijk en Drongelens Kanaal.
De cultuurhistorie komt tot uiting in de lamellenstructuur in de zuidrand/dorpsrand, refererend aan het historische verkavelingspatroon met houtsingels. De lamellenstructuur vormt tevens een goede dassenbiotoop.
Aan de compensatie waterberging in het inundatiegebied kan voldaan worden door extra verlagingen, waarin fairways als opduikingen liggen, aan te brengen. Het na onderzoek resterende archeologisch onderzoeksgebied wordt niet aangetast. Ook aan de randvoorwaarden in het principebesluit van de gemeenteraad is voldaan.
Als planologisch project kan voorliggend plan gekarakteriseerd worden als de transformatie van ca 66 hectare agrarische gronden (AHS) naar een recreatief landschap met golfbaan als voorziening van de hedendaagse stedeling.
Deze 66 ha transformatie omvat ca 1/3 ha golfterrein, speelveld plus voorzieningen en ca 1/3 ha nieuwe natuur bestaande uit geformaliseerde natuurdoeltypen en ca 1/3 ha overige natuur en landschap.
De golfbaan zal deels een verenigingsbaan zijn en deels vrij toegankelijk voor greenfee spelers.
Voor de ontwikkeling en exploitatie van de baan wordt uitgegaan van een hoogwaardige baan, die meer te bieden heeft dan de gemiddelde baan. Naast de golftechnische aspecten wordt er grote aandacht gegeven aan de ontwikkeling van nieuwe natuur, waardoor er sprake is van de ontwikkeling van een landschapspark. Dit is een essentiële meerwaarde die tot uitdrukking zal komen bij de wijze van exploitatie van de baan en de beleving van de golfer. Het clubhuis zal voldoende faciliteiten bieden die horen bij een eigentijdse hoogwaardige golfbaan. De oefenfaciliteiten voor de golfschool zullen zijn toegesneden op de (jonge) beginnende golfers tot en met de meest ervaren golfers. Een en ander zal ertoe leiden dat er naar verwachting voor 40 voltijdsbanen werkgelegenheid geboden wordt.
De omvang van het verkeer zal door het jaar wisselen in relatie met de bespeelbaarheid van de baan. De raming van het jaargemiddelde van het verkeer (komen en gaan) vanwege de golfbaan bedraagt 215 mvt/etmaal. De raming van het gemiddelde in de zomermaanden bedraagt 315 mvt/etmaal.
Het grootste aantal zal via de Deutersestraat en de St. Lambertusstraat van en naar Vught rijden.
De huidige intensiteiten op deze straten bedragen respectievelijk 4400 mvt/etmaal en 2800 mvt/etmaal. De toename vanwege de golfbaan is beperkt. Als gevolg van de aanleg zuidwest tangent ’s-Hertogenbosch (ook wel de ‘gementweg’ genoemd) zullen de verkeersintensiteiten op genoemde straten dalen met respectievelijk 900 en 700 mvt/etmaal.
[Verschillende zienswijzen hebben aanleiding gegeven tot het instellen van het nadere verkeersonderzoek door Goudappel Coffeng. De conclusies van dit onderzoek zijn opgenomen in het voorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan, dat nu als bijlage in het bestemmingsplan is opgenomen, alsmede in de Nota Beoordeling van zienswijzen (bladzijde 7 en volgende). Het rapport verkeersonderzoek, het voorstel tot vaststelling en de Nota beoordeling van zienswijzen zijn als bijlagen aan het bestemmingsplan toegevoegd.]
Leeswijzer
Dit rapport bestaat uit twee delen. De toelichting en de regels.
De toelichting is verder als volgt ingedeeld: