direct naar inhoud van 5.2 Functionele structuur
Plan: Wolberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0858.BPwolberg-VA01

5.2 Functionele structuur

De percelen zijn in principe bestemd overeenkomstig het huidige gebruik, voor zover de functie niet illegaal is. In paragraaf 6.1 Handhaving wordt nader ingegaan hoe het beleid op dit punt is geformuleerd.

5.2.1 Wonen

Algemeen

De woonfunctie is de belangrijkste functie in het plangebied en blijft in stand. Alle woningen zijn als zodanig bestemd. Op de bedrijfsgronden is het wonen uitsluitend toegestaan in relatie tot de bedrijfsfunctie en als de bedrijfswoning al aanwezig is. Voorliggend bestemmingsplan biedt een verruiming van de bouwmogelijkheden in grote tot zeer grote achtertuinen van woningen. Was tot nu toe 75 m² oppervlakte het maximum aan toegestane bebouwing op achtererven, nu is deze limiet hoger gesteld voor niet-standaard tuingroottes. Daartoe is een categorale indeling van de zij- en achterperceeloppervlakten opgesteld. Zo mag een zij- en achterperceeloppervlak tot 190 m² voor 50% bebouwd worden tot een maximum van 75 m². Bij een zij- en achterperceeloppervlak van 190 m² tot 400 m2, bedraagt het percentage 40% tot een maximum van 100 m². Tot slot mag bij een zij- en achterperceelsoppervlakte van meer dan 400 m2 25% bebouwd worden tot een maximum van 150 m2.

Aan-huis-verbonden beroepen

Tot de woonfunctie worden ook de aan-huis-verbonden beroepen gerekend. Uitgangspunt hierbij is dat de woonfunctie primair in stand dient te blijven en dat extra bouwmogelijkheden voor deze functies in beginsel niet zijn toegestaan. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat de parkeersituatie goed is geregeld en dat het beroep uitsluitend door de hoofdbewoner(s) wordt uitgeoefend. Bij een geringe oppervlakte tot 35 m² zijn aan-huis-verbonden beroepen zonder meer mogelijk. Voor een oppervlakte tot maximaal 75 m² is een afwijking van de gebruiksregels benodigd.

Mantelzorg

Het bestemmingsplan speelt ook in op de behoefte vanuit de gezondheidszorg om tijdelijk ruimtelijke mogelijkheden te creëren op woonpercelen ten behoeve van mantelzorg. Van mantelzorg wordt gesproken als burgers in de eigen woonsituatie ondersteuning willen geven aan een hulpbehoevende. Deze hulp die als zodanig op vrijwillige basis geschiedt, kan van fysieke aard zijn, dan wel liggen op het psychisch en/of sociaal vlak.

Middels voorliggend bestemmingsplan wordt het gebruik van vrijstaande en aangebouwde bijgebouwen als afhankelijke woonruimte in het kader van mantelzorg door middel van een afwijking van de gebruiksregels toegestaan. Bij de aanvraag om afwijking van het bestemmingsplan moet informatie worden verstrekt op basis waarvan het bevoegd gezag op objectieve wijze kan vaststellen, dat sprake is van ondersteuning in het kader van mantelzorg. In de praktijk zal een medische of sociaal-maatschappelijke verklaring uitkomst bieden.

5.2.2 Bedrijvigheid

Het beleid is gericht op het behoud van de bestaande bedrijven in het plangebied. Gelet op het overwegende woonkarakter dient voorkomen te worden dat overlast veroorzaakt wordt voor de woonomgeving door de vestiging van nieuwe bedrijven. Daarom zijn uitsluitend bedrijven toegestaan die uit het oogpunt van hinder passen binnen de omgeving waar ze zich bevinden (milieucategorie 1 of 2).

Binnen onderhavig plangebied zijn er drie percelen met de bestemming 'Bedrijf'.

De andere percelen met de bestemming 'Bedrijf' zijn nader aangeduid ten behoeve van een openbare nutsvoorziening. Andere bedrijfsactiviteiten zijn op die percelen niet toegestaan.

5.2.3 Dienstverlening

Binnen het plangebied zijn geen dienstverleningsvoorzieningen gelegen. Nieuwe vestigingen worden gelet op het overwegende woonkarakter van het plangebied niet toegestaan.

5.2.4 Detailhandel

Binnen het plangebied zijn geen detailhandelsvoorzieningen gelegen. Nieuwe vestigingen worden gelet op het overwegende woonkarakter van het plangebied niet toegestaan.

5.2.5 Horeca

Binnen het plangebied zijn geen horecavoorzieningen gelegen. Nieuwe vestigingen worden gelet op het overwegende woonkarakter van het plangebied niet toegestaan.

Vestiging van coffeeshops, growshops en smartshops wordt binnen het plangebied uitgesloten. Momenteel zijn er geen coffeeshops gevestigd en deze zijn vanwege het overwegende woonkarakter ook niet gewenst.

5.2.6 Maatschappelijke voorzieningen

Binnen het plangebied zijn geen maatschappelijke voorzieningen gelegen.

5.2.7 Verkeer en parkeren

Gebieden met de bestemming Verkeer, of combinaties met de bestemming Verkeer, dienen zoveel mogelijk ingericht te zijn volgens de principes van Duurzaam Veilig. Deze principes zijn omschreven door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De CROW heeft hier richtlijnen voor opgesteld onder de naam Duurzaam Veilig Verkeer. In de gemeente Valkenswaard dienen deze richtlijnen van het CROW gevolgd te worden. Daarnaast heeft de gemeente haar eigen "Standaard detailboek" waarin een aantal specifieke verkeersvoorzieningen omschreven staan met betrekking tot vormgeving, maatvoering en materiaal gebruik. Bij verkeerskundige ontwikkelingen binnen het plangebied dient men zich hieraan te conformeren.
De bestaande verkeersstructuur is in voorliggend bestemmingsplan bestemd als Verkeer. Ook woonerven en erftoegangswegen krijgen deze bestemming. Binnen de bestemming Verkeer is herinrichting mogelijk en wordt het houden van evenementen juridisch-planologisch mogelijk gemaakt. Overigens dient voor het houden van evenementen een evenementenvergunning aangevraagd te worden.

5.2.8 Evenementen

In het kader van voorliggend plan worden jaarlijks terugkerende evenementen, die mogelijk strijdig kunnen zijn met de bestemming van de betreffende gronden, juridisch-planologisch mogelijk gemaakt. Dit heeft betrekking op de bestemmingen verkeer en groen.

5.2.9 Seksinrichtingen

Vestiging van seksinrichtingen wordt binnen het plangebied uitgesloten. Momenteel zijn er geen seksinrichtingen gevestigd en deze zijn vanwege het overwegende woonkarakter ook niet gewenst.

5.2.10 Nieuwe bouwlocaties

Het bestemmingsplan is conserverend van karakter, wat inhoudt dat de bestaande, feitelijke situatie in het plan wordt vastgelegd. Uitzondering hierop vormen illegale situaties die ruimtelijk gezien niet gewenst zijn. Stedenbouwkundige of ruimtelijke ontwikkelingen worden in beginsel niet mogelijk gemaakt.

5.2.11 Recente ontwikkelingen

Binnen het plangebied is op de hoek Ooistraat - Europalaan bouwvergunning verleend voor het bouwen van 18 appartementen en bergingen. Omdat de planologische procedure rond deze ontwikkeling is afgerond en gestart is met de bouw, wordt deze ontwikkeling meegenomen in voorliggend bestemmingsplan.