direct naar inhoud van Regels

Tilburg, Parkeerregeling 2017

Status: vastgesteld
Identificatie: NL.IMRO.0855.BSP2017032-e001
Plantype: bestemmingsplan

Toelichting

 

 

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Plan en plangebied

1.1 Aanleiding tot planontwikkeling

1.2 Het plangebied

1.3 Voorgaande plannen

Hoofdstuk 2 Ruimtelijk beleidskader

2.1 Inleiding

2.2 Rijk en provincie

2.3 Gemeente

Hoofdstuk 3 Thematische beleidskaders

3.1 Verkeer en parkeren

Hoofdstuk 4 Opzet planregels

4.1 Begrippen

4.2 Bestemmingen

4.3 Algemene regels

4.4 Overgangs- en slotregels

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

Hoofdstuk 6 Omgevingsdialoog en overleg

6.1 Kennisgeving ex artikel 1.3.1 Bro

6.2 Voorontwerp

6.3 Zienswijzen

 

Hoofdstuk 1 Plan en plangebied

 

1.1 Aanleiding tot planontwikkeling

Op 29 november 2014 is de Reparatiewet BZK in werking getreden. Die wetswijziging heeft ervoor gezorgd dat artikel 8, vijfde lid van de Woningwet is vervallen. Dat artikel maakte het mogelijk dat stedenbouwkundige voorschriften, zoals parkeernormen, in een gemeentelijke bouwverordening werden opgenomen. Daarom moet uiterlijk voor 1 juli 2018 een parkeerregeling in het bestemmingsplan zijn opgenomen.

 

In veel bestemmingsplannen van voor 2015 van de gemeente Tilburg werd verwezen naar de bouwverordening (al dan niet met een verwijziging in de regels) om bouwplannen te kunnen toetsen aan de geldende parkeernormen. Na 2014 is gekozen voor een parkeerregeling in het bestemmingsplan, waarbij het op dat moment geldende parkeerbeleid als bijlage bij het bestemmingsplan werd gevoegd.

 

In een bestemmingsplan kan een dynamische verwijzing worden opgenomen met daarin de volgende regeling:

 

In dit bestemmingsplan 'Tilburg parkeerregeling 2017' worden nieuwe parkeerregels openomen. Hiermee wordt rekening gehouden met het meest recent vastgestelde parkeerbeleid (zie paragraaf 3.1 Verkeer en parkeren).

 

Dit bestemmingsplan is een zogenaamd 'parapluplan' en treedt voor wat het parkeerregeling in de plaats van de nu vigerende bestemmingsplannen. Dat wil zeggen dat de parkeerregeling die in de vigerende plannen is opgenomen, wordt vervangen door deze parkeerregeling. De overige regels uit de vigerende bestemmingsplannen blijven wel van toepassing.

1.2 Het plangebied

Het plangebied omvat het gehele grondgebied van de gemeente Tilburg.

1.3 Voorgaande plannen

Het overgrote deel van de nu geldende bestemmingsplannen in de gemeente Tilburg is van toepassing op dit bestemmingsplan (zie bijlage 1en 2).

 

Hoofdstuk 2 Ruimtelijk beleidskader

 

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk volgt een korte weergave van het bij het opstellen van dit bestemmingsplan van kracht zijnde ruimtelijke beleidskader.

2.2 Rijk en provincie

Er spelen met betrekking tot dit plan geen provinciale of rijksbelangen. Derhalve wordt het ruimtelijk beleidskader op provinciaal en rijksniveau (provinciale Verordening Ruimte en de AMvB Ruimte) niet besproken.

2.3 Gemeente

 

2.3.1 Omgevingsvisie Tilburg 2040

Op 21 september 2015 heeft de Raad de Omgevingsvisie Tilburg 2040 vastgesteld.

De Omgevingsvisie richt zich op Tilburg als vitale, duurzame stad in een moderne netwerksamenleving. De ontwikkelingen in de economie, de maatschappij en de leefomgeving gaan niet ten koste van elkaar, maar sluiten op elkaar aan en versterken elkaar. People, planet en profit zijn in balans.

People: Het is prettig wonen en werken in Tilburg, een stad met veel verschillende woonbuurten en verschillende soorten werklocaties. De woonmilieus passen bij de leefstijl van de mensen.

Planet: We gaan voor een gezonde en leefbare stad, anticiperen op de effecten van klimaatverandering, zoals hitte, droogte en hogere temperaturen. In het economisch systeem wordt herbruikbaarheid van producten en grondstoffen steeds belangrijker. Verder krijgen groen en water een steeds prominentere rol in de stad. De grote natuurgebieden om de stad zijn met elkaar verbonden. Dat versterkt het ecologisch systeem en de veerkracht van de natuur.

Profit: Om ook in de toekomst sterk genoeg te zijn, wil Tilburg de kracht van BrabantStad benutten. Tilburg is een stad die mensen kansen biedt: op aangenaam werk en op een fijne woon- en leefomgeving.

 

Functie van de Omgevingsvisie

De Omgevingsvisie Tilburg 2040 is een koers- en inspiratiedocument. Het is een kompas voor investeringen in

het fysieke domein. Een uitnodiging aan de stad om samen te werken aan de ontwikkeling van een stad waar het fijn wonen, werken, leven en recreëren is. De visie biedt burgers en bedrijven ruimte om initiatief te ontplooien en reikt de gemeente handvatten aan om haar strategie af te stemmen op het geschetste toekomstperspectief. De Omgevingsvisie Tilburg 2040 geeft ook richting aan de inzet van de gemeente; in welke onderdelen de gemeente haar geld, tijd en bestuurskracht investeert. En welke prioriteiten daarbij gelden.

 

Hoofdstuk 3 Thematische beleidskaders

 

3.1 Verkeer en parkeren

 

3.1.1 Mobiliteitsaanpak Tilburg

De 'Mobiliteitsaanpak Tilburg, Samen op weg naar 2040' schetst een toekomst waarin slim en duurzaam vervoer centraal staat. Dat betekent: nieuwe technologieën toepassen, maar ook de gebruiker centraal stellen. Niet als doel op zich, maar om bij te dragen aan een leefbare stad. Daarnaast zetten we in op duurzaamheid: we houden nadrukkelijk rekening met toekomstige generaties.

 

Onze gemeentelijke mobiliteitsaanpak is het vervolg op het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP). Dat ging vooral over verkeersstromen en vervoermiddelen. In onze nieuwe werkwijze vormt de mens het uitgangspunt: wat hebben onze inwoners, bezoekers en bedrijven nodig om van A naar B te komen? Met onze aanpak willen we meer dan alleen verkeersstromen in goede banen leiden. We willen de kwaliteit van leven in de stad behouden en verbeteren.

 

Mobiliteitsagenda 013

De hoofdlijnen uit de mobiliteitsaanpak zijn nu uitgewerkt in een agenda met concrete maatregelen en opgaven voor de korte, middellange en lange termijn. In een aantal Tilburgse proeftuinen wordt samen met onderwijs, bedrijfsleven en uiteraard de gebruikers gewerkt aan innovaties op het gebied van slimme mobiliteit. Deze MobiliteitsAgenda013 wordt jaarlijks geactualiseerd in september.

3.1.2 Hoofdlijnennotitie Parkeren 2016

Het gemeentelijk parkeerbeleid is vastgelegd in de Hoofdlijnennotitie Parkeren. Deze is april 2016 door de gemeenteraad vastgesteld. Wij richten ons als stad op gastvrijheid voor de bezoeker, een betere leefkwaliteit voor bewoners en economische vitaliteit van de binnenstad. Wij willen de beschikbare parkeercapaciteit optimaal benutten. Daar hoort bij dat wij parkeerders op de juiste plek faciliteren, ook voor specifieke voorzieningen zoals deelauto’s, elektrische auto’s en andere doelgroepen. Het beter benutten van bestaande parkeercapaciteit van garages en terreinen leidt tot minder zoekverkeer en blik in de woonstraten en biedt kansen voor versterking van ruimtelijke kwaliteit en nieuw groen. De vastgestelde kaders voor het parkeervraagstuk bij bouwontwikkelingen zijn:

3.1.3 nota 'Parkeernormen Tilburg 2017'

In de nota 'Parkeernormen Tilburg 2017' zijn de parkeernormen en berekeningsmethode vastgelegd.

Bij het hanteren van de parkeernormen wordt uitgegaan van een minimaal te realiseren aantal parkeerplaatsen. Deze parkeereis dient bij een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning vereist is, minimaal te worden gerealiseerd. De hoofdfunctie is bepalend voor de toe te passen parkeernorm. Het CROW kent voor een range aan functies een parkeernormen. Om de parkeernormen overzichtelijk te houden, is er voor gekozen om de belangrijkste functies die in gemeente voor komen, op te nemen.

 

Bij de berekening van de parkeerbehoefte wordt rekening gehouden met zaken als dubbelgebruik, regeling 'oud voor nieuw', rekenregels parkeervoorzieningen bij woningen en het beïnvloeden van de parkeerbehoefte door maatregelen als regulering en mobiliteitsplannen bij bedrijven.

 

Voor kleine bouwontwikkelingen wordt geen parkeereis gesteld. Kleine ontwikkelingen (ontwikkelingen met een (toename van de) parkeerbehoefte van maximaal 3 parkeerplaatsen) hebben in de regel een marginaal effect op een toename van de parkeerdruk in de omgeving. Dit geldt ongeacht de locatie van de ontwikkeling.

 

Hoofdstuk 4 Opzet planregels

 

4.1 Begrippen

De nota parkeernormen Tilbiurg 2017 is als bijlage opgenomen bij de regels. In de begrippen wordt verwezen naar deze bijlage.

4.2 Bestemmingen

In dit bestemmingsplan zijn geen afzonderlijke bestemmingen opgenomen. In artikel 2 en 3 staat een opsomming van de bestemmingsplannen die van toepassing zijn. In de plannen genoemd in artikel 2 wordt de parkeerregeling vervangen door de nieuwe regels. In de plannen genoemd in artikel 3 worden de regels toegevoegd. Dit bestemmingsplan geldt naast de genoemde bestemmingsplannen. De bestemmingen in deze bestemmingsplannen blijven, naast dit plan, gelden.

4.3 Algemene regels

In de algemene regels is de parkeerregeling opgenomen. Deze regeling bestaat uit regels ten aanzien van het parkeren, het laden en lossen en mogelijkheden tot afwijken. In de regels is een dynamische verwijzing naar het beleid opgenomen. Momenteel betreft dit de nota 'Parkeernormen Tilburg 2017'. Indien deze nota wordt gewijzigd dient te worden voldaan aan de gewijzigde nota.

4.4 Overgangs- en slotregels

Het vierde en laatste hoofdstuk heet ´Overgangs- en slotregels´. Hier is het overgangsrecht te vinden met betrekking tot het bouwen van bouwwerken en het gebruik van gronden en opstallen. In de slotbepaling wordt de exacte naam van het bestemmingsplan gegeven.

 

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

Artikel 3.1.6. van het Bro verplicht de bestemmingsplanwetgever een vast te stellen bestemmingsplan te doen

vergezellen door een toelichting, waarin (o.a.) zijn neergelegd de inzichten over de uitvoerbaarheid van het

plan. Het onderhavige plan bevat enkel een parkeerregeling en daarmee geen bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. De grondexploitatiewet (afdeling 6.4 van de Wro) is derhalve niet van toepassing. Er hoeft geen exploitatieplan te worden opgesteld.

 

Gelet op het vorenstaande is het plan economisch uitvoerbaar.

 

Hoofdstuk 6 Omgevingsdialoog en overleg

 

6.1 Kennisgeving ex artikel 1.3.1 Bro

Artikel 1.3.1 van het Bro verplicht bestuursorganen, die een structuurvisie of een bestemmingsplan voorbereiden, waarbij sprake is van een ruimtelijke ontwikkeling en waarbij geen milieu-effectrapport wordt opgesteld, kennis te geven van het voornemen te komen tot vaststelling van die structuurvisie of dat bestemmingsplan. In casu is het voornemen te komen tot vaststelling van het voorliggende bestemmingsplan 'Tilburg parkeerregeling 2017' op 29 september 2017 gepubliceerd in het Gemeenteblad.

6.2 Voorontwerp

In het kader van de omgevingsdialoog is van dit bestemmingsplan een concept ter inzage gelegd. Het voorontwerp bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van maandag 11 december 2017 tot en met maandag 8 januari 2018. Het concept plan en de mogelijkheid tot reageren is gepubliceerd in het gemeenteblad. Daarnaast heeft er een artikel gestaan in de Tilburgse koerier en zijn via www.tilburg.nl en Facebook burgers uitgenodigd te reageren op het concept bestemmingsplan. Er zijn geen reacties gekomen.

6.3 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan heeft van maandag 19 februari 2018 tot en met 3 april 2018 ter inzage gelegen. Tijdens de termijn van terinzagelegging is 1 zienswijze ingediend. Deze zienswijze is tijdig ingekomen en derhalve ontvankelijk. Deze zienswijze gaat echter niet inhoudelijk over dit bestemmingsplan en is daarom ongegrond. Met reclamanten is hierover telefonisch contact opgenomen om een en ander te verduidelijken.