direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Groenewoud 2008, 3e herziening (Vogeltjesbuurt)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2012013-e001

5.4 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

5.4.1 Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied worden nieuwe woningen gerealiseerd welke gelegen zijn binnen de zones van wegen zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Voor nieuwe woningen geldt ingevolge artikel 82 Wet geluidhinder een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Voor deze geluidgevoelige bestemmingen is een akoestisch onderzoek (Bijlage 2 Akoestisch onderzoek rapport Puuumpe/14 juni 2012) uitgevoerd en heeft toetsing plaatsgevonden aan de normen uit de Wet geluidhinder. Uit het akoestisch rapport blijkt dat de geluidbelasting op een deel van de nieuw te bouwen woningen hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit betreft de bouwblokken direct gelegen aan de Broekhovenseweg. De maximaal te verlenen grenswaarde van 63 dB voor een binnenstedelijke situatie wordt niet overschreden.

Maatregelen om de geluidbelasting te reduceren (b.v. toepassen stiller asfalt, beperken verkeersintensiteit, verlagen rijsnelheid, toepassen schermen) ontmoeten overwegende bezwaren van verkeerskundige, financiële en stedenbouwkundige aard. Om (de geplande) woningbouw in het plangebied mogelijk te maken is door het college een besluit hogere waarde genomen.

Dit besluit is bij de regels van dit bestemmingsplan gevoegd (Besluit hogere waarden). In het Besluit hogere waarde zijn de volgende voorwaarden gesteld:

  • per woning minimaal 1 geluidluwe gevel;
  • aan de geluidluwe gevel dient minimaal 1 verblijfsruimte, bij voorkeur de hoofdslaapkamer gesitueerd te zijn;
  • de buitenruimte dient geluidluw te zijn;
  • bij de aanvraag om vergunning ingevolge de Wabo moet middels een akoestisch rapport aangetoond worden dat aan afdeling 3.1 van het Bouwbesluit 2012 voldaan wordt.
5.4.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

5.4.3 Industrielawaai

In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.1 lid 3 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.

5.4.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.