Plan: | Groenewoud 2008, 3e herziening (Vogeltjesbuurt) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2012013-e001 |
Leefbaarheid en bereikbaarheid staan voorop in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP). Om zich verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn per auto, fiets en openbaar vervoer. De planhorizon van het TVVP is 2015. De kern van de visie is dat de gemeente Tilburg als volgt wil omgaan met de mobiliteit:
Algemeen
Autoverkeer
Parkeren
Goederenvervoer
Mobiliteitsmanagement
De provincie Noord Brabant is opdrachtgever van het openbaar vervoer in Tilburg. De lijnvoering en de inrichting van de belangrijkste haltes zijn gebaseerd op het Tilburgs Openbaar vervoer Plan (TOP) uit 2000. De aansturing door de provincie gebeurt op basis van de provinciale OV-Visie: OV in Brabant: Snel - Schoon - Sociaal. Over de dagelijkse uitvoering van het openbaar vervoer zijn door de provincie afspraken vastgelegd in de concessie met vervoerder Veolia, die loopt tot 2013. Jaarlijks worden de plannen voor wijziging van het openbaar vervoer vastgelegd in een exploitatieplan.
Wegen
Het plangebied ligt in Tilburg Zuid in de wijk Groenewoud en wordt omsloten door de Broekhovenseweg aan de westzijde en de Korhoenstraat aan de oostzijde. Vanaf de westzijde (Broekhovenseweg) is het plangebied bereikbaar via de Nachtegaalstraat, de Putterstraat. de Meesstraat en de Zwaluwstraat. Met uitzondering van de Nachtegaalstraat gaat het hier om straten die zijn ingericht voor tweerichtingsverkeer. Via de Prof. van Buchemlaan en de Leijparkweg (oostzijde) is het gebied bereikbaar via de aangrenzende wijk en de Korhoenstraat. Met uitzondering van de Leijparkweg zijn deze straten ook ingericht voor tweerichtingsverkeer.
Gelet op de breedte van de straten in het plangebied is het wenselijk dat gekeken wordt naar de inrichting hiervan. De breedte van de straten laat tweerichtingsverkeer eigenlijk niet toe. Daarom wordt een verkeerscirculatieplan gemaakt voor het gebied. Het merendeel van de straten zal in de toekomst wellicht ingericht worden voor éénrichtingsverkeer. De inrichting van de straten zal dan volgens Tilburgse standaard gebeuren. Het gebied ligt in een 30 km/h gebied; de inrichting moet dus voldoen aan de 30 km/h normen.
Er wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in het plangebied en direct aangrenzend. Deze ingreep is op verzoek van en in overleg met de bewoners uitgewerkt. Het profiel van de woonstraten wordt daardoor beter geschikt voor gebruik door zowel auto's, vuilniswagens, bezorgdiensten etc, als fietsers en voetgangers. Zie bijgaand kaartje.
Parkeren
De nieuwe stedenbouwkundige opzet gaat uit van parkeren op straat. Er zijn twee dwarsstraten aangewezen die een grote parkeercapaciteit hebben (Putterstraat en Leeuwerikstraat). Door het brede straatprofiel kan er in deze straten haaks geparkeerd worden. Deze straten fungeren ook als nieuwe entrees tot de wijk. De parkeerbalans gaat in het nieuwe plan van de (bij benadering) huidige 0,9 naar circa 1,3 pp/woning. De norm conform het TVVP wordt niet gehaald. Dat is hier echter wel acceptabel. Daaraan liggen de volgende motieven ten grondslag:
- de grote verbetering ten opzichte van de huidige situatie;
- de buurt grenst aan andere buurten waar de parkeerbalans vooralsnog te laag is en blijft; grotere verschillen zijn niet wenselijk;
- de wens om het gebruik van de openbare ruimte voor verblijven en spelen te verbeteren;
- de wens om de openbare ruimte te vergroenen.
Openbare Ruimte en Groen
Het nieuwe stedenbouwkundig plan creëert meer ruimte in de wijk. Een centraal plein (Meesstraat) en brede stoepen bieden de mogelijkheid voor extra speelvoorzieningen en groen.
Daarnaast wordt het Vogelplein verbeterd. De nadere inrichting van de openbare ruimte zal samen met de bewoners worden bepaald.
Naast het centrale plein zijn er diverse oplossingen voor de overgangsgebieden tussen de woningen en de openbare weg bedacht.
Hierdoor wordt de buitenruimte van de woningen niet alleen beperkt tot een achtertuin, maar kan de plek aan de voorkant van de woning ook gebruikt worden om te zitten en te spelen.
De verkaveling en situering van de woningen is getoetst aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen 2011. In het definitieve stedenbouwkundig plan wordt in alle gevallen aan de eisen voldaan en waar mogelijk ook aan de aanbevelingen.