Plan: | Spoorzone, uitwerkingsplan deelgebied Hart van Brabantlaan (TTS) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011022-e001 |
Er is een parkeervoorziening voor auto's voorzien onder een gedeelte van het plan. Deze biedt plaats aan ongeveer 210 auto's. Er is een ingang voorzien vanaf de St. Ceciliastraat. De gehele parkeervoorziening bevindt zich 1m1 onder het huidige maaiveld. Daarnaast is er op het pleinniveau maaiveld +2m1 een fietsenstalling voor 700 fietsen. Deze is bereikbaar vanaf de Gasthuisring via een hellingbaan.
De realisatie van studentenwoningen en commerciële ruimte binnen het plangebied heeft verkeersbewegingen tot gevolg. De vraag is of de verkeersbewegingen effecten hebben op het geheel van verkeersbewegingen in de omgeving van de locatie.
De bebouwing binnen het plangebied wordt gesaneerd en op de locatie worden nieuwe panden gebouwd. Het beoogde complex bestaat uit een woongebouw en een kantoorgebouw. Het woongebouw wordt gevormd door 700 studentenwoningen en 1.200 m² bvo aan ruimte in een commerciële plint. Het kantoorgebouw heeft een omvang van circa 7.700 m² bvo. De uitgangspunten en de berekeningen zijn opgenomen in een separate bijlage.
Tabel 6.1 Verkeersgeneratie toekomstige situatie plangebied
Weekdag (mvtgbew/etm) |
Werkdag (mvtgbew/etm) |
||
Woongebouw | |||
- Studentenkamers | 210 | 210 | |
- Commerciële ruimte | 265 | 278 | |
Kantoorgebouw | |||
- Kantoren (zakelijk, zonder baliefunctie) | 208 | 277 | |
Totaal | 210+265+208 = 683 | 210+278+277 = 975 |
De voorgenomen ontwikkeling genereert op een gemiddelde werkdag een toename van ongeveer 975 motorvoertuigen ten opzichte van de huidige situatie. De planlocatie wordt ontsloten op de St. Ceciliastraat, welke aan de zuidzijde ontsluit op de Hart van Brabantlaan en aan de noordzijde vloeit deze straat over in de Jan Heijnsstraat. Verkeersbewegingen van en naar de locatie zullen zich verdelen over omliggende wegen in verschillende richtingen. In een worst-case scenario concentreert verkeer van en naar de planlocatie zich op één route, het meest aannemelijk is de route via de Hart van Brabantlaan. De St. Ceciliastraat en de Hart van Brabantlaan hebben de functionele kenmerken van een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom: de weg is voorzien van twee rijstroken per rijrichting, opstelstroken voor afslaande richtingen en de maximum snelheid is 50 km/h. Het gemeentelijk verkeersmodel toont een intensiteit van circa 25.000 motorvoertuigen per etmaal in het jaar 2021 op de Hart van Brabantlaan (wegvak ten oosten van de kruising Hart van Brabantlaan – St. Ceciliastraat) en een intensiteit van ongeveer 16.000 motorvoertuigen per etmaal in het jaar 2021 op de St. Ceciliastraat.
Het is complex om een duidelijke richtlijn of criterium te hanteren voor de maximale verkeersintensiteit op wegen, omdat juist de inrichting van de weg bepalend moet zijn voor het verkeersgedrag. In de CROW-publicatie ASVV 2004 wordt het volgende geschreven over intensiteiten in verblijfsgebieden: "Er is geen norm waaraan de intensiteit op wegen binnen een verblijfsgebied getoetst kan worden. De wetgeving gaat uit van een zodanige inrichting en beeld van de weg en omgeving dat de maximum snelheid redelijkerwijze voorvloeit uit die inrichting. Strikt genomen is er geen sprake meer van een intensiteitscriterium. Van belang zijn meer de stedenbouwkundige opzet, de uitstraling en vormgeving van het gebied en de wegen." Dit geldt eveneens voor gebiedsontsluitingswegen.
De invloed van de berekende extra 975 motorvoertuigbewegingen op een werkdag is beperkt. De voorgenomen ontwikkeling zorgt voor een toename van circa 4% van de etmaalintensiteit op de Hart van Brabantlaan en een toename van ongeveer 6% op de St. Ceciliastraat. Deze invloed is beperkt merkbaar. Problemen met de verkeersafwikkeling als gevolg van de beoogde ontwikkeling worden niet verwacht.
Bij toekomstige ontwikkelingen moet voorzien worden in voldoende parkeercapaciteit. Binnen het TVVP zijn daarvoor vastgestelde parkeernormen opgenomen. Deze zijn van toepassing voor het gebied van de Spoorzone. Het is van belang dat bij nieuwe ontwikkelingen rekening gehouden wordt met de behoefte vanuit het centrum.
Naast parkeren voor personenauto's bestaat ook behoefte aan fietsparkeerplaatsen. In het plan wordt een voorziening opgenomen voor fietsparkeren met circa 1.050 plaatsen. De gemeente Tilburg heeft haar beleid omtrent fietsparkeren opgenomen in het Fietsparkeerplan2. Een van de kwaliteitsambities die in het Fietsparkeerplan is neergelegd is: voor het parkeren van fietsen op eigen terrein, zowel bij belangrijke herkomstlocaties (woningen) als bestemmingslocaties (zoals scholen, bedrijven) geldt eveneens dat voldoende en kwalitatief goede fietsparkeervoorzieningen aanwezig moeten zijn. Dat betekent dat onderhavig plan aan deze ambitie getoetst is.
De parkeervoorziening voor motorvoertuigen is opgesplitst in twee delen. De ontsluiting van beide parkeervoorzieningen is ontworpen aan de St. Ceaciliastraat. Via deze ontsluitingen kan het terrein zowel worden opgereden, als ook verlaten.
Voor fietsers is het terrein bereikbaar via een hellingbaan die aansluit op de Gasthuisring. Hiermee takt het plangebied direct aan op het hoofdfietsroutenetwerk van Tilburg, namelijk op de hoofdfietsroute Noordhoekroute. Deze route loopt van noord naar zuid via de, via de Gasthuisring.