direct naar inhoud van 6.5 Geluid
Plan: Piushavengebied 2009, 1e wijziging (Galjoenstraat noord deel 1)
Status: onherroepelijk
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2011021-e001

6.5 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidhinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

6.5.1 Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geluidgevoelige bestemmingen gelegen. Het betreffen 26 woningen. Er is één weg die over een zone beschikt zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Het betreft hier de Havendijk, een 50km/uur weg. De normen uit de Wet geluidhinder zijn hierdoor voor deze weg van toepassing. De gemeente Tilburg heeft akoestische berekeningen gemaakt om een beeld te krijgen van de akoestische situatie. Hieruit blijkt dat de geluidbelasting op het bouwplan maximaal 43 dB bedraagt inclusief aftrek art. 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, en daarmee wordt aan de Wet geluidhinder voldaan.

Daarnaast is de geluidbelasting doormiddel van akoestische berekeningen bepaald en beoordeeld van een tweetal wegen zonder zone zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"), maar in het kader van een goede ruimtelijke ordening. Het betreffen hier de Galjoenstraat en de Gondelstraat.

Uit de berekeningen volgt dat het gecumuleerde equivalente geluidniveau ten gevolge van deze 30km/uur wegen 57 dB bedraagt. Gezien de omgeving waarin de woning wordt gesitueerd (stedelijke omgeving, gemengd gebied) wordt deze geluidbelasting op de woningen acceptabel geacht. Wat betreft de binnenwaarde in de woning mag worden uitgegaan bij nieuwe woningen van minimaal 25 dB isolatiewaarde. Hieruit kan geconcludeerd worden dat een binnenwaarde van 32 dB in de woningen wordt verkregen. Hiermee wordt voldaan aan de eisen uit het Bouwbesluit en kan worden gesproken van een goede ruimtelijke ordening waarin een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd is.

6.5.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geen geluidgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

6.5.3 Industrielawaai

In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.

6.5.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.