direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Bedrijventerrein Vossenberg 2008, 2e herziening (Boterberg 2)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2011019-e001

5.4 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

5.4.1 Wegverkeerslawaai

Het betreft een bouwplan voor een drive-in/afhaalcentrum voor Hornbach, een doe-het-zelf-keten. In de zin van de Wet geluidhinder is dit geen geluidgevoelige bestemming.

Vanuit de Wet geluidhinder zijn er daarom geen bezwaren tegen het voorgenomen bouwplan.

5.4.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

5.4.3 Industrielawaai

Het drive-in/afhaalcentrum wordt gerealiseerd op het gezoneerde industrieterrein Vossenberg. Het bedrijf Hornbach is gelegen buiten de grens van het gezoneerde industrieterrein Vossenberg maar binnen de geluidzone. Voor de Wet milieubeheer is er wel sprake van één inrichting. Onderzocht dient te worden of voor de uitbreiding van Hornbach op het gezoneerde industrieterrein tevens de zone van het industrieterrein moet worden aangepast. In bestaande jurisprudentie op dit punt is sprake van een zogenaamde grote lawaaimaker (voorheen categorie A-inrichting). Hornbach is echter geen grote lawaaimaker. De inrichting valt onder de werkingssfeer van het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven. De zone zal en hoeft niet te worden aangepast door de uitbreiding van Hornbach.

De geluiduitstraling van het deel van de inrichting dat op het gezoneerde deel van de inrichting ligt, past binnen de vastgestelde 50 dB(A) contour. Er zal voor de uitbreiding van de inrichting wel een maatwerkvoorschrift moeten worden opgelegd. Voor de ruimtelijke procedure is deze situatie geen belemmering.

5.4.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen over het plangebied en zijn weergegeven op de verbeelding. Binnen de contouren worden geen nieuw geluidsgevoelige bestemmingen toegestaan.