Plan: | Wandelbos 2007, 1e herziening (Magentahof) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2010021-e001 |
Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.
Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zones van wegen, zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Het betreft 1 woning. Voor deze geluidsgevoelige bestemming zijn akoestische berekeningen uitgevoerd en heeft een toetsing plaatsgevonden aan de normen uit de Wet geluidhinder. Om de toetsing uit te kunnen voeren is er een berekening uitgevoerd met standaardrekenmethode II conform het reken- en meetvoorschrift 2006.
In de berekening is uitgegaan voor de Baden Powelllaan van een verkeersintensiteit van 13.000 mvt/etmaal. Dit is de prognose voor het jaar 2020.
Waarneempunt ( hoogte 1,5 m) | Rekenresultaat (dB) |
Magentahof (2285) | 59 |
Uit de berekening blijkt dat de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai ter hoogte van het dichtstbijzijnde perceel wordt overschreden. Het betreft hier het perceel met nummer 2285. Vanwege de geringe omvang van het bouwplan zijn maatregelen aan de bron (vervanging asfalt) en in de overdracht (schermen) niet doeltreffend. Het verlenen van een hogere waarde wegverkeerslawaai is om deze redenen mogelijk.
Aangezien het betreffende perceel (nr. 2285) in onderhavig bestemmingsplan is voorzien van de gebiedsaanduiding '', zal de procedure tot het verlenen van een hogere waarde wegverkeerslawaai pas aan de orde komen op het moment dat invulling wordt gegeven aan de procedure tot wijziging van het bestemmingsplan, zoals omschreven in artikel 7(wro-zone - wijzigingsgebied) van de regels.
Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda. Het betreffen 3 woningen. Deze woningen liggen echter dusdanig aan de buitenzijde van deze zone en tussen de woningen en de spoorlijn is voldoende afscherming. Derhalve zal de voorkeursgrenswaarde naar verwachting niet worden overschreden.
In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.
Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.