Plan: | Fatima 2007, 2e herziening (Jozefzorg) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2010002-e001 |
Inleiding
Naar aanleiding van de nieuwbouw/verbouw van het woonzorgcomplex Jozefzorg aan de Ringbaan Zuid is een geluidonderzoek uigevoerd waarbij getoetst is aan de Wet geluidhinder.
Uitgangspunt is het plan van TBV/de Wever voor het complex. Thans geldt een bestemming maatschappelijke doeleinden. Deels zal deze bestemming omgezet worden in de bestemming wonen. Het plan wordt opgedeeld in 3 fasen.
Wettelijk kader
De grenswaarde voor wonen en andere geluidgevoelige bestemmingen bedraagt 48 dB. Onder voorwaarden is een ontheffing mogelijk tot 63 dB met uitzondering van verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen, medische centra, poliklinieken en medische kleuterdagverblijven. Voor deze gezondheidszorggebouwen is de maximale ontheffingswaarde in stedelijk gebied 53 dB.
In alle gevallen dient bij een geluidbelasting hoger dan 53 dB te worden voldaan indelingseisen. Concreet is dit het situeren van een buitenruimte en minimaal één verblijfsruimte aan de geluidluwe zijde. Een geluidluwe zijde is die zijde van het gebouw waar de geluidbelasting voldoet aan de grenswaarde van 48 dB.
Plan
De bestaande aanleunwoningen grenzend aan de Ringbaan Zuid hebben momenteel een bestemming maatschappelijke doeleinden. Deze woningen worden herbestemd voor wonen. Deze woningen worden niet herbouwd alleen intern verbouwd tot eengezinswoningen.
Deze woningen zullen ook voor een belangrijk deel het achtergelegen gebied afschermen. In het achtergelegen gebied wordt onder andere wonen-gestapeld toegestaan met een maximale hoogte van 27 meter boven maaiveld. Daarnaast bestaat het plan uit de realisatie van maatschappelijke doeleinden die in het kader van de Wgh niet geluidgevoelig zijn.
Berekeningen
Met het rekenprogramma Geomilieu, versie 1.31 is een SRMII berekening uitgevoerd volgens het reken en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Om de berekeningen uit voeren is een rekenmodel met ontvangstpunten gemaakt. In het rekenmodel zijn tevens de omliggende wegen ingevoerd waaronder de nieuwe gebiedsontsluitingsweg.
De verkeersintensiteiten voor het jaar 2020 zijn afkomstig uit het verkeersmodel van de gemeente Tilburg. Er is rekening gehouden met 41.718 motorvoertuigen per etmaal op de Ringbaan Zuid ter hoogte van het plangebied.
In figuur 1 zijn de ontvangstpunten (11-19) weergegeven
Figuur 1 ontvangstpunten (11-19) St. Jozefzorg
Vervolgens zijn de geluidbelastingen berekend t.g.v. wegverkeerslawaai. Uit de berekeningen blijkt dat alleen de Ringbaan Zuid resulteert in overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. In onderstaande tabellen zijn de berekende geluidbelastingen t.g.v. de Ringbaan Zuid weergegeven.
Resultaten hofjeswoningen
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de grenswaarde van 48 dB wordt overschreden. Er kan wel voldaan worden aan de maximale ontheffingswaarde van 63 dB voor stedelijk gebied met uitzondering van de kopgevels van de hofjeswoningen (rekenpunt 17) . Dit zijn echter in de huidige situaties blinde gevels en dat zal zo moeten blijven. Er zal een procedure hogere grenswaarde gevolgd moeten worden. Zoals uit bovenstaande tabellen blijkt zal op de gevels van de hofjeswoningen de waarde van 53 dB worden overschreden. Dit houdt in dat niet bij alle woningen een geluidluwe gevel en geluidluwe buitenruimte gerealiseerd kan worden. De hoogst aan te vragen waarde voor de hofjeswoningen bedraagt 60dB (rekenpunten 18 en 19)
In dit specifieke geval is het mogelijk om af te wijken van deze voorwaarde omdat:
Ter compensatie van het ontbreken van een geluidluwe buitenruimte wordt geadviseerd om in het achterliggende gebied een deel van de openbare geluidluwe buitenruimte te reserveren voor deze bewoners.
Resultaten toekomstige bebouwing achter hofjeswoningen
Uit de berekeningsresultaten (ontvangstpunten 11-16) blijkt dat bij de toekomstige bebouwing achter de hofjeswoningen de grenswaarde van 48 dB wordt overschreden bij hoogte vanaf 10 meter. De berekende waarde bedraagt 52 tot 59dB. De bestemming van de vlekken wordt gewijzigd van maatschappelijk naar wonen-gestapeld. Bij geluidbelastingen boven de 53 dB dient elke woning de beschikking te hebben over een geluidluwe gevel en een geluidluwe buitenruimte.
Er zal een hogere waarde besluit wegverkeerslawaai gevolgd moeten worden.
Overige geluidsaspecten
Het plangebied ligt niet in de geluidzone van een industrieterrein of een spoorweg. Deze geluidsaspecten zijn dan ook niet verder onderzocht.
Conclusie