direct naar inhoud van 4.2 Uitgangspunten verkeer en vervoer
Plan: Enschot 2008 1e herz. (Bosscheweg 11)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2009028-e001

4.2 Uitgangspunten verkeer en vervoer

Het gemeentelijke beleid op het gebied van verkeer is vastgesteld in het nieuwe Tilburgse Verkeers- en Vervoersplan (TVVP).

Om parkeerproblemen in de wijk te voorkomen, dienen nieuwe bouwinitiatieven aan de gemeentelijke parkeernormering te voldoen. Artikel 6.2 uit de Algemene regels is in deze een belangrijk artikel.

Op basis van het initiatief is een parkeerbalans opgesteld voor de nieuwe situatie met bijbehorende oppervlaktes van de nieuwe functies (zie bijlage 2). Vanwege spreiding en variatie in de functies kan zogenaamd dubbelgebruik worden toegepast en is de piekbelasting bepaald. Het initiatief voldoet hiermee aan de parkeernormen van de Gemeente Tilburg. Met het realiseren van 348 parkeerplekken wordt voldaan aan de parkeervraag voor het nieuwe complex. Deze parkeerplaatsen worden gerealiseerd in een te bouwen parkeergarage op het terrein (282 parkeerplaatsen) en op maaiveld (66 parkeerplaatsen).

De ontsluiting van het parkeerterrein van de Druiventros vindt plaats via de onlangs gerealiseerde rotondes. Door de initiatiefnemer is een overzicht gegeven van de activiteiten met bijbehorende aankomst- en vertrektijden (zie bijlage 2). Hiermee is de extra verkeersbelasting in de spitsperioden bepaald. Op basis van deze cijfers kan geconcludeerd worden dat de rotondes voldoende restcapaciteit bevatten om de extra verkeersbewegingen te verwerken.