Plan: | Noordoosttangent 2009 II |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2009017-e001 |
De Burgemeester Bechtweg, ten noordoosten van Tilburg verbindt de A65 met de A261/N261. Tussen de aansluiting op de A65 en de Nederlandweg is de weg verhoogd om de twee spoorlijnen (Tilburg - 's-Hertogenbosch en Tilburg - Eindhoven), de A65, de Zandstraat, Bosscheweg en Enschotsebaan te kruisen. Aan deze laatste wegen liggen enkele woningen op korte afstand van de Burgemeester Bechtweg. Ook in het noordelijke deel van het tracé zijn langs kruisende wegen enkele woningen gelegen.
Ten zuiden van de Burgemeester Bechtweg is het beekdal van de Voorste Stroom. Vanaf de Nederlandweg richting het noordwesten loopt de weg langs de stadsrandzone van Tilburg. Ten noordoosten van de weg is het landschap (de Warande) open en agrarisch. Ten zuidwesten van de Burgemeester Bechtweg liggen stedelijke functies. Ten noorden van het bedrijventerrein Loven, tot aan de Stokhasseltlaan, ligt de weg verder van de stad af. Tussen de stad en de weg liggen enkele woningen en (agrarische) bedrijven. In dit deel van de Burgemeester Bechtweg vinden de meeste kruisingen met (lokale) wegen en fietspaden ongelijkvloers en zonder onderlinge aansluiting plaats. Via de Baggerweg, Nederlandweg en Stokhasseltlaan wordt Tilburg ontsloten.
Ten behoeve van de verdubbeling van de Burgemeester Bechtweg zullen twee bestemmingsplannen worden opgesteld, namelijk Noordoosttangent 2009 I en II. Het plangebied van bestemmingsplan Noordoosttangent 2009 I betreft het deel vanaf de aansluiting op de A65 tot en met de kruising Nederlandweg. Het plangebied van het bestemmingsplan Noordoosttangent 2009 II betreft het deel na de kruising Nederlandweg tot aan de aansluiting op de A261/N261. De keuze voor het maken van twee bestemmingsplannen is ingegeven vanuit het feit dat in het zuidelijke deel van het tracé (Noordoosttangent 2009 I) zienswijzen en/of beroep wordt verwacht, in verband met mogelijke onteigeningen en ligging nabij gebieden met een bepaalde natuurwaarde. Om de procedure en daarmee de uitvoering in het noordelijke deel (Noordoosttangent 2009 II) niet afhankelijk te maken van het zuidelijke deel, wordt gekozen voor het opstellen van twee bestemmingsplannen.