Plan: | Noordoosttangent 2009 I |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2009016-e001 |
De huidige Burgemeester Bechtweg is in de jaren ´90 van de vorige eeuw planologisch voorbereid en in 2003 gereed gekomen. De weg maakt, samen met de nieuwe Noordwesttangent (Tilburg-Dongen), de A58 en de A65 deel uit van het ringenstelsel om de stad Tilburg.
Bij de aanleg van de Burgemeester Bechtweg was reeds voorzien dat deze op termijn mogelijk onvoldoende capaciteit zou hebben. Zodoende zijn delen van het tracé en de knooppunten al dubbelbaans uitgevoerd. In het toemalige MER uit 1993 is tevens een alternatief met 2 x 2 rijstroken doorgerekend. De (infrastructurele) kunstwerken op het enkelbaans wegdeel tussen de Nederlandweg en de Stokhasseltlaan zijn voorbereid op een verdubbeling. Tussen de Nederlandweg en de A65 is geen rekening gehouden met de verdubbeling.
Realisatie van de verdubbeling past niet binnen de vigerende bestemmingsplannen. Zodoende bestaat de noodzaak een nieuw bestemmingsplan (gedeeltelijk een reconstructie) op te stellen.
Voor het nemen van een besluit over de verdubbeling kan geen gebruik worden gemaakt van het MER uit 1993 dat in het kader van de aanleg van de (enkelbaans) Burgemeester Bechtweg is uitgevoerd. Actueel onderzoek, op basis van de huidige wet- en regelgeving is noodzakelijk bij het nemen van een besluit over de verdubbeling. Er is dan ook een nieuw MER opgesteld.