direct naar inhoud van 7.3 Geluid
Plan: Udenhoutseweg 8
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2009005-e001

7.3 Geluid

Inleiding

Voor de realisatie van een woning aan de Udenhoutseweg 8 te Berkel-Enschot dient het bestemmingsplan te worden gewijzigd. De te bouwen woning is gelegen op 13 meter van de as van de Udenhoutseweg en op ca. 400 meter van de spoorlijn Tilburg -´s-Hertogenbosch.

Wettelijk kader

De geluidbelasting vanwege de Udenhoutseweg en de spoorlijn dient getoetst te worden aan de normen uit de Wet geluidhinder.

De voorkeursgrenswaarde vanwege wegverkeerslawaai bedraagt 48 dB (artikel 82 lid 1 van de Wet geluidhinder (Wgh). Op grond van artikel 83 kan een hogere waarde worden verleend tot 63 dB (binnenstedelijke situatie).

De voorkeursgrenswaarde vanwege railverkeerslawaai bedraagt 55 dB (artikel 4.9 van het Besluit geluidhinder). De ten hoogst toelaatbare waarde bedraagt 68 dB.

Rapport/ berekeningen

Met behulp van een spreadsheet is de geluidbelasting berekend op 13 meter uit de as van de Udenhoutseweg. De berekening is uitgevoerd met behulp van de Standaard rekenmethode I uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006.

Bij de berekening is, op grond van het verkeersmodel van de gemeente Tilburg, uitgegaan van een etmaalintensiteit van 3000 mtv/etmaal op de Udenhoutseweg in 2020.

Met behulp van Aswin 2008 (´akoestisch spoorboekje´) is de geluidbelasting berekend vanwege de spoorlijn Tilburg - ´s-Hertogenbosch (traject 700).

De geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai bedraagt 53 dB Lden. De geluidbelasting vanwege railverkeerslawaai bedraagt 50 Lden voor het peiljaar 2006. De toekomstprognose voor 2020 bedraagt 52 dB Lden.

Conclusie

De voorkeursgrenswaarde van 48 dB vanwege wegverkeerslawaai wordt overschreden, de ten hoogst toelaatbare waarde wordt niet overschreden. Er dient een hogere waarde te worden verleend van 53 dB onder de volgende motivatie:

  • 1. De woning vult een open ruimte in tussen andere woningen.
  • 2. De geluidbelasting verlagen door de woning verder van de weg te realiseren is geen optie. Het perceel heeft hiervoor onvoldoende diepte.
  • 3. Bron- danwel overdrachtsmaatregelen stuiten op overwegende bezwaren van financiële- respectievelijk stedenbouwkundige aard.

De voorkeursgrenswaarde vanwege railverkeerslawaai wordt niet overschreden.