Plan: | Bestemmingsplan Hooghoefweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0847.BP02010010-VS01 |
Kader
Conform de Wet geluidhinder dient te worden getoetst in het tiende jaar na realisatie van de plannen. In deze situatie is het jaar 2021 als toetsjaar gekozen. In principe dient bij de toetsing van de geluidsbelasting aan de normen van de wet uitgegaan te worden van de voorkeursgrenswaarde, in dit geval 48 dB (Lden). Indien deze grenswaarde niet wordt overschreden, is geen verdere geluidprocedure noodzakelijk.
In de Wet geluidhinder wordt onderscheid gemaakt tussen nieuwe en bestaande situaties. Het onderhavige onderzoek heeft betrekking op een aan te passen weg en op het regime 'nieuwe situaties', namelijk de aanleg van een nieuwe weg bij bestaande woningen.
Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Hooghoefweg
Conform de Wet geluidhinder is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Grontmij Nederland B.V., Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Hooghoefweg, d.d. 7 februari 2011, nr 244970). De realisatie van de Hooghoefweg heeft ook consequenties voor de Loovebaan en de Kerkendijk. Er wordt een rotonde op de kruising van de Hooghoefweg, de Loovebaan en de Kerkendijk gerealiseerd. Deze verkeerskundige aanpassing wordt echter niet aangemerkt als reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Bij een drietal bestaande woningen (met de adressen Zandstraat 32, Zandstraat 31 en de Schans 2) wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden ten gevolge van verkeer over de te realiseren Hooghoefweg. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt bij geen van de woningen overschreden. De woning aan de Zandstraat 32 is door de gemeente verworven en zal worden afgebroken. In verband hiermee wordt deze woning verder buiten beschouwing gelaten. Voor de andere twee woningen zijn eventuele maatregelen onderzocht.
Om de weg te kunnen realiseren bestaan een aantal opties:
Bij een hogere waarden van meer dan 5 dB ten opzichte van de voorkeurswaarde is toetsing van de gevelwering vereist in verband met het maximale toelaatbare binnenniveau. Het hoogst toelaatbare binnenniveau in verblijfsgebieden van geluidsgevoelige bestemmingen mag niet meer bedragen dan 33 dB. In onderhavig geval wordt, gelet op de leeftijd van de woningen, aangenomen dat de isolatiewaarde van de gevels voldoende is. Toch worden hiernaar controlemetingen uitgevoerd. De uitkomst hiervan wordt betrokken bij het vaststellingsbesluit.
Conclusie: Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat het plan de maximale ontheffingswaarden niet overschrijdt. Het plan voldoet aan wettelijke eisen indien de gemeente hogere grenswaarden vaststelt.
Berekening geluidswal De Schans 2, Someren
Naar aanleiding van bovengenoemd akoestisch onderzoek hebben de bewoners van de woning aan De Schans 2 verzocht ook vast te stellen wat het effect is van een geluidswal als alternatief voor een scherm. Met de notitie "Berekening geluidswal De Schans 2, Someren" van Grontmij Nederland B.V., referentienummer 291573.ehv.341.N001, d.d. 20 april 2011 is daar invulling aan gegeven. Daarnaast blijkt dat deze woning uiteindelijk op een andere locatie binnen het perceel is gerealiseerd dan op basis van de verstrekte ondergrond werd veronderstelt. In genoemde notitie is uitgegaan van de feitelijke ligging van deze woning. Vervolgens is op basis van deze ligging bepaald wat het effect van een geluidswal is. Uit de resultaten blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ook bij de feitelijke ligging van de woning met het adres De Schans 2 wordt overschreden. Het betreft uitsluitend de westelijke zijgevel op de tweede verdieping. Uit de berekeningen blijkt dat de woning aan de achterzijde een geluidsluwe gevel heeft. De hoogte van de geluidswal dient 2,2 meter te bedragen om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen. Daarnaast heeft de gemeente verzocht om ook berekeningen uit te voeren wanneer de geluidswal verder van de Hooghoefweg is gelegen zodat de geplande watergang gehandhaafd kan blijven en niet verlegd hoeft te worden. Uit de berekeningen blijkt, dat de geluidswal in dat geval een hoogte van 3,9 meter dient te hebben. De kosten voor een geluidswal zijn onacceptabel hoog in verhouding tot de te behalen geluidsreductie en het aantal omwonenden dat direct profijt heeft (slechts 1 woning). Daarnaast kan een geluidswal of scherm leiden tot ongewenste verkeerskundige effecten zoals het verlies van overzicht bij de rotonde. Derhalve wordt een geluidswal niet gerealiseerd.