Plan: | Bebouwde kom Rucphen, Jan Vermeerstraat ongenummerd naast 17 |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0840.2581K0019-VO01 |
Overlast van geluid op geluidsgevoelige functies dient te worden voorkomen. In de wet Geluidhinder wordt onderscheid gemaakt tussen verkeerslawaai en industrielawaai. Daarnaast is het plangebied gelegen in de nabijheid van luchthaven Seppe.
Wegverkeerslawaai
Het bouwplan wordt gerealiseerd aan de Jan Vermeerstraat. Voor de wegen direct grenzend aan het plangebied geldt een maximumsnelheid van 30 km/per uur. Het plan is dan ook niet gelegen binnen de invloedssfeer van 50 km/uur wegen. Een nader akoestisch onderzoek is derhalve niet noodzakelijk. In het kader van het Bouwbesluit dient te worden aangetoond, dat bij de bouw van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen, voldaan wordt aan de eis van maximaal 35 dB(A) met betrekking tot de binnenwaarde van het geluidniveau.
Industrielawaai
Het geluid geproduceerd door inrichtingen op een bedrijventerrein wordt gereguleerd middels het traject van milieuvergunningen. Zie hiervoor de volgende paragraaf "Bedrijven en Milieuzonering". In het kader van industrielawaai zijn er geen verdere beperkingen.
Railverkeerslawaai
De onderzoekslocatie is niet gelegen binnen een zone van een spoorweg. Nader onderzoek hiernaar is derhalve niet noodzakelijk.
Luchtverkeerslawaai
De onderzoekslocatie is gelegen nabij luchthaven Seppe. Uit bijlage II van de omzettingsregeling luchthaven Seppe blijkt dat de onderzoekslocatie niet is gelegen binnen het beperkingengebied ten gevolge van de BKL-zone. Nader onderzoek naar dit aspect is derhalve niet noodzakelijk.