Plan: | Efteling parkeerterrein K+ |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0809.EftelingParkerenK-OW01 |
De laatste jaren nemen de bezoekersaantallen toe waardoor op piekmomenten de faciliteiten voor het parkeren niet meer toereikend zijn. In goed overleg met de gemeente Loon op Zand is besloten om het overloopparkeerterrein, genaamd Vak K+ en gelegen ten westen van het bestaande Vak K, uit te breiden. Het college van burgemeester en wethouders heeft in 2009 en in 2010 een gedoogbesluit genomen om de uitbreiding van het parkeerterrein als noodmaatregel toe te staan. De gemeente Loon op Zand heeft in 1998 wel al een vrijstelling verleend voor een overloopparkeerterrein met een net wat andere begrenzing. Het vigerende bestemmingsplan staat verdere uitbreiding van dit terrein niet toe.
Nut en noodzaak ontwikkeling
Op basis van bestuurlijke afspraken mocht de Efteling de bermen van de Horst (tussen Europalaan en Loon op Zand) op maximaal 3 à 4 dagen per jaar benutten voor parkeren op extreem drukke dagen. In 2009 is de omvang van het Eftelingbezoek aanzienlijk gegroeid. Ten gevolge daarvan moest in september 2009 voor de 13e keer gebruik worden gemaakt van het parkeren in de bermen van de Horst. Gezien de hiermee gepaard gaande overlast en het hierbij optredende potentiële verkeersonveiligheid, is in overleg met de gemeente Loon op Zand besloten het (overloop)parkeerterrein langs de Kinkenpolder - aangeduid als Vak K - uit te breiden. Tevens is afgesproken dat vanaf dan niet langer langs de Horst zal worden geparkeerd.
Met voorliggend bestemmingsplan wordt het gebruik van het gehele parkeerterrein, vooruitlopend op het beoogde bestemmingsplan voor de gehele Wereld van de Efteling, juridisch-planologisch mogelijk gemaakt. Hierin zijn ook extra gronden meegenomen om een betere landschappelijke inpassing van het parkeerterrein te waarborgen.