Plan: | Omgevingsvergunning Orthen-Links, fase Nul - 50 appartementen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002197-1401 |
De Ruimtelijke Structuurvisie (RSV) hanteert de zogenaamde lagenbenadering voor het interpreteren en lezen van de stad. Deze benadering –in lijn met nationale en provinciale planningsactualiteit– gaat uit van drie lagen: de onderlegger natuur en cultuur, de infrastructuurlaag en de occupatie- of verstedelijkingslaag. Het vormt de basis voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente 's-Hertogenbosch. Er wordt gestreefd naar een compacte, contrastrijke en complete stad. Dit streven komt tot uitdrukking in de volgende uitgangspunten:
In- en uitbreidingen van stedelijke functies dienen zoveel mogelijk binnen het bestaand stedelijk gebied plaats te vinden, met het accent op compact bouwen. Bestaande kwaliteiten en identiteiten worden gehanteerd als basis voor ruimtelijke ontwikkelingen.
Ontwikkelingen dienen bij te dragen aan een compleet 's-Hertogenbosch dat voldoet aan uiteenlopende vragen, wensen en voorkeuren.
Orthen-Links is onderdeel van de noordelijke Maasvleugel. Het huidige plangebied is aangemerkt als GSB-gebied, met de toekomstige herstructurering als gevolg. Het woonmilieu is nader gedefinieerd als buitencentrum woonmilieu, het werkmilieu wordt aangegeven als productiemilieu. In de structuurvisie worden een aantal knelpunten gedefinieerd: "De stad kent een aantal naoorlogse wijken, die gekenmerkt worden door eenvormigheid, soberheid, eenzijdigheid in woningtypen en monofunctionaliteit. Vooral de oudere wijken bezitten een overmaat aan eenvoudige huurwoningen van matige tot slechte kwaliteit." Men streeft naar "een variatie in woonkwaliteiten afgestemd op een diversiteit aan leefstijlen en menging van functies." De Zandzuigerstraat en de Orthenseweg behoren tot het stedelijke hoofdwegennet. Orthen-Links is een belangrijke schakel in het beoogde (recreatieve) fietsroute-netwerk dat onder andere de Bossche Buitens en de binnenstad met elkaar verbindt. In de directe nabijheid van het plangebied is het gebied rondom de Diezemonding aangemerkt als natuurontwikkellocatie (landschapspark).
De gemeente streeft naar een evenwichtige woningmarkt met voldoende, goede, betaalbare en passende woningen nu en in de toekomst, maar ook naar leefbare, veilige en zorgzame buurten waar mensen zich thuis voelen. Herstructurering en nieuwbouw zijn twee belangrijke instrumenten die deze brede ambitie ondersteunen. De herstructurering van Orthen-Links werd al ruim 10 jaar geleden aangekondigd in het toenmalige Grote Steden Beleid waarbij Orthen-Links als één van de te herstructureren aandachtsgebieden werd aangewezen.
Beleidsmatig is in de Nota Wonen 2012 een verschuiving in de aanpak van de herstructurering aangekondigd. De aanpak verschuift van grootschalige sloop en nieuwbouw (waarvan Orthen-Links de fakkeldrager lijkt te zijn) naar het meer chirurgisch ingrijpen in de woningvoorraad. Hierbij zal meer en meer sprake zijn van een combinatie van maatregelen zoals verkoop, samenvoegen of splitsing en renovatie van woningen, veiligheidsmaatregelen en maatregelen op het vlak van samenleven en welzijn. Ongeacht de vorm van de herstructurering blijft het doel echter gelijk, namelijk het geven van een brede impuls aan de veiligheid en leefbaarheid van de wijk, door onder meer het verbeteren en meer differentiëren van de woningvoorraad.
De kaders voor de uitwerking van het Herstructureringsplan zijn vastgelegd in de Nota van Uitgangspunten Nieuw Orthen-Links (09.1138, gewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad op 15 december 2009). De nota is samen met BrabantWonen opgesteld. De kaders hebben betrekking op het ontwikkelingsconcept, het woningbouwprogramma, groen en openbare ruimte, verkeer en parkeren en werken en voorzieningen. In het raadsvoorstel is opgenomen dat uit de stedenbouwkundige visie van het Herstructureringsplan zal blijken of alle ambities uit Nota van Uitgangspunten Nieuw Orthen-Links ook realiseerbaar zijn. De (milieutechnische, financiële en maatschappelijke) haalbaarheid van het plan dient immers gegarandeerd te zijn. Als niet alle ambities haalbaar blijken te zijn, zal in de stedenbouwkundige visie een onderbouwing van de afwijkingen worden gegeven. Leidend in de afweging is de kwaliteit van wonen in een gedifferentieerde woonomgeving en een hoge kwaliteit van de openbare ruimte.
Hierna volgen de vastgestelde kaders die relevant zijn voor het onderhavige bouwplan:
Ontwikkelingsconcept
Wonen
Groen en openbare ruimte
Verkeer en parkeren
Werken en voorzieningen (dit thema is niet van toepassing op onderhavig plangebied)
Fasering
De stedenbouwkundige visie voor Nieuw Orthen-Links wordt een plan dat sterk gefaseerd moeten kunnen worden uitgevoerd. Daarbij geldt het basisprincipe dat in Orthen-Links wordt gehanteerd, namelijk eerst bouwen en dan pas slopen. Ook geldt dat in elke fase prettig moet kunnen worden gewoond in de wijk.
(NB. in de Nota van Uitgangspunten werd dit deel fase 1 genoemd en was het plangebied groter dan het onderhavige plangebied)
De start van de bouw gebeurt zeer waarschijnlijk op het noordelijke gedeelte van de Weenerlocatie, het gebied tussen het hoofdgebouw van de Weener Groep en de volkstuinen. Dit is een gebied dat de Weener Groep relatief snel vrij kan maken. Er zal wel een oplossing moeten worden gevonden om het buurthuis(functie) zo lang mogelijk in de wijk te behouden.
Het ligt voor de hand in het gebied met name sociale woningen te realiseren zodat de huidige bewoners die in de wijk willen blijven wonen slechts één keer hoeven te verhuizen.
NB. In het kader van het haalbaarheidsonderzoek is eind 2010 door de gemeente en BrabantWonen besloten om drie deskundigen opdracht te geven voor een Marktconsultatie (raadsinfromatiebrief 11.03400). Uit de resultaten van de Marktconsultatie bleek dat het ruimtelijk plan van september 2010 niet haalbaar was en zeer risicovol qua ontwikkeling. Voorgesteld werd (soms ingrijpende) wijzigingen door te voeren om de financiële en markttechnische haalbaarheid van het plan te vergroten. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld.
Het plan van aanpak van de Marktconsultatie heeft als leidraad gediend voor de planvorming van Orthen-Links. Omdat het financiële tekort op dat moment zeer fors was en de marktsituatie steeds verder verslechterde, was er voor de noodzakelijke aanpassingen meer tijd nodig dan voorzien. Op dit moment is er een concept-Herstructureringsplan dat (vrijwel) financieel, markttechnisch en milieutechnisch haalbaar is. De komende maanden wordt gewerkt aan een verdere optimalisatie.
Hieronder wordt ingegaan op de wijzigingen in het concept-Herstructureringsplan die afwijken van de vastgestelde kaders in de NvU. Deze zijn tevens opgenomen in de raadsinformatiebrief 12.0801. De wijzigingen hebben betrekking op:
De besluitvorming hierover vindt plaats bij de vaststelling van het Herstructureringsplan door de Raad.
Voor het bouwplan zijn voornamelijk de wijzigingen ten aanzien van het woonprogramma en het parkeren van belang. Deze worden verantwoord en gemotiveerd in de paragrafen 4.1 en 4.2.2. Daarnaast wordt opgemerkt, dat hoewel in het concept-Herstructureringsplan zal worden voorgesteld de huidige bedrijfsbebouwing en het bijbehorende terrein van de Weener Groep te handhaven, het buurthuis De Herpen, dat ook eigendom is van de Weener Groep, wel wordt betrokken bij de herstructurering. De locatie maakt namelijk onderdeel uit van onderhavig bouwplan, waar de eerste nieuwbouw wordt gerealiseerd, voorafgaand aan de sloop van bestaande woningen. Om woningbouw mogelijk te maken, worden er enkele milieumaatregelen getroffen op het terrein van de Weener Groep. Dit gebeurt in nauw overleg met de Weener Groep. Gestreefd wordt om het buurthuis gedurende de ontwikkeling en bouw van de appartementen te behouden.
In het verlengde van de nota 's-Hertogenbosch Bereikbaar uit maart 2000 sprak de gemeenteraad zich op 21 mei 2008 uit over ambities en wensen ter bevordering van de bereikbaarheid van stad, wijken en regio. Op 13 mei 2009 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch het uitwerkingsplan 'Koersnota Infrastructuur' vast met daarin een analyse van en oplossingsrichtingen voor bestaande en toekomstige knelpunten. De ambitie van de Koersnota Hoofdinfrastructuur is om het autogebruik terug te dringen ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets. De ambities voor de fiets zijn verwoord in de Koersnota Verkeer en Vervoer en in de uitwerking ervan in de nota 'Lekker Fietsen!'. Het belangrijkste doel is het verhogen van het fietsgebruik en het fietscomfort. Dit gebeurt veelal met fysieke maatregelen. In de nota zijn ook de belangrijkste fietsroutes vastgelegd.
In paragraaf 4.2.2 is aangegeven hoe woongebied Nieuw Orthen-Links en het appartementencomplex in het bijzonder worden ontsloten voor auto en fiets.
Door het toenemende autobezit speelt de parkeeroplossing bij de ontwikkeling van nieuw- en verbouwplannen een steeds grotere rol. Het regelen van parkeergelegenheid is uit het oogpunt van goede ruimtelijke ordening van belang. Uitgangspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente 's-Hertogenbosch is parkeren op eigen terrein. De Nota Parkeernormen uit 2003 heeft tot doel het ontwikkelen van eenduidige parkeernormen die in de gehele gemeente toegepast kunnen worden, waarbij evenwicht wordt gezocht tussen enerzijds de vraag naar parkeerplaatsen en anderzijds de kwaliteit van de openbare ruimte. Dit evenwicht kan berekend worden met behulp van de parkeerbalans. De nota bevat kencijfers betreffende minimum aantallen parkeerplaatsen (gebaseerd op de CROW-normen).
In paragraaf 4.2.2 wordt concreet ingegaan op de ontwikkeling in relatie tot de Nota Parkeernormen.