Plan: | Sport- en jeugdcluster Engelen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002083-1501 |
Ingevolge de gemeentelijke Inspraakverordening is voor het voorontwerpbestemmingsplan een inspraakprocedure gevoerd. Het voorontwerp is daarvoor vanaf 7 september 2009 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegd, met de mogelijkheid om binnen die periode op het plan (mondeling dan wel schriftelijk) te reageren. Van het houden van een openbare inspraakavond is afgezien, aangezien op 6 april 2009 reeds een informatiebijeenkomst heeft plaatsgevonden voor alle belangstellenden.
Hieronder zijn de ingekomen mondelinge en schriftelijke inspraakreacties samengevat weergegeven en voorzien van gemeentelijk commentaar. Dit betekent niet, dat die onderdelen van de reactie die niet expliciet worden genoemd, niet bij de beoordeling zouden zijn betrokken. De inspraakreactie wordt in zijn geheel beoordeeld. Een groot deel van de reacties heeft betrekking op inrichtingsaspecten van de buitenruimte, welke niet worden vastgelegd of geregeld in een bestemmingsplan. Dergelijke inrichtingsaspecten worden vastgelegd in een zogenaamd inrichtingsplan voor de buitenruimte. Dit inrichtingsplan is in voorbereiding en verkeert in de fase van schetsontwerp. Desalniettemin is in het schetsontwerp, voor zo ver mogelijk in deze fase, rekening gehouden met desbetreffende inspraakreacties.
1. Ton en Leontine Lensen, Zonneweide 43 Engelen, mondelinge inspraakreactie d.d. 25 september 2009
Reactie a: Insprekers zijn akkoord met de aangepaste ontsluiting van het sport- en jeugdcluster aan de zuidzijde van het plan, op de weg Vutter. Insprekers zijn echter van mening dat de voorgestelde locatie van de kiss and ride geen goed gedachte is. Dit is reeds aangekaart op de informatieavond van april 2009. Insprekers stellen dat ouders met auto geen omweg gaan maken over het hele terrein om de kinderen op deze rotonde af te zetten. Gemeend wordt dat dit zal gebeuren op de hoek Zonneweide / Fuutlaan. Dit wordt niet gewenst geacht voor de buurt, maar ook gevaarlijk voor het langzaam verkeer (jeugd en ouderen, lopend en/of met fiets). Gevraagd wordt om de kiss and ride te verplaatsen naar dichterbij de Vutter. In eerste instantie (op de informatieavond) is aangedragen de kiss and ride aan de Vutter te plaatsen. Nu wordt een andere variant voorgesteld, op de kruising van de ontsluitingsweg richting de Vutter en de weg over de parkeerplaatsen, in de westzijde van het plan, nabij de gymzaal (zie bijgevoegde kaart). Dit is korter bij de weg (dus sneller afgezet). Bovendien wordt deze locatie beter geacht voor de bus van Jenaplanschool uit Slot Haverleij die de kinderen naar de gymzaal brengt om de kinderen uit te laten stappen en weer rond te draaien voor de terugweg.
Gemeentelijk Gemeentelijk Gemeentelijk commentaar: De kiss and ride wordt niet verplaatst. De voorgestelde ligging is het dichtst bij de school gelegen, zodat mensen die hun kinderen naar school brengen met de auto zo dicht mogelijk bij de school kunnen komen. De weg De Vutter is een 50 km/uur weg waarnaast geen kiss and ride strook gewenst is in verband met de vele parkeer- en keerbewegingen. Dit is een keuze vanuit verkeersveiligheid voor het verkeer op de weg De Vutter. Daarnaast zullen de sportvoorzieningen aan de zijde van de weg De Vutter voorzien worden van omheiningen waardoor het fysiek niet mogelijk is om vanaf de Vutter het terrein op te kunnen rijden of lopen. Deze omheiningen worden aangebracht om het beheer en toezicht op het gehele terrein te kunnen regelen. Een zeer groot deel van de kinderen die naar de nieuwe school zullen gaan, zijn afkomstig uit het dorp Engelen. Hemelsbreed is de maximale afstand van het dorp Engelen naar de nieuwe school circa 800 meter. De ideale afstand om op de fiets te gaan. Daarom worden de fiets- en voetgangersvoorzieningen voor de schoolkinderen goed georganiseerd op het nieuwe sport- en jeugdcluster. Uit ervaring blijkt dat de ouders de kinderen uit laten stappen op een locatie waar men de kinderen naar de schoolingang kunnen zien lopen. Dit is niet het geval bij een locatie aan De Vutter.
Reactie b: Voorstel om het bestaande fietspad uit westelijke richting aan de achterzijde van de parkeerplaatsen door te trekken (rode lijn op bijgevoegde kaart), zodat jeugd ongestoord en veilig naar school kan fietsen.
Gemeentelijk commentaar: Dit voorstel is meegenomen in het schetsontwerp inrichtingsplan voor de buitenruimte. Het inrichtingsplan gaat uit van een doorgetrokken fiets- (c.q. voet)pad aan de achterzijde van de parkeerplaatsen. Dit is ook passend in de regeling van het bestemmingsplan.
Reactie c: Voorstel om een wandelpad te creëren ook achter parkeerplaatsen (zwarte lijn op bijgevoegde kaart). Gemeend wordt dat deze route veilig is om naar school te lopen vanuit kiss and ride plaats en parkeerplaats. Bovendien wordt gemeend dat hierdoor het voor de Matrixleerlingen die naar de gymzaal lopen een stuk veiliger wordt.
Gemeentelijk commentaar: Het schetsontwerp inrichtingsplan gaat uit van een gecombineerd fiets- en voetpad achterlangs de parkeerplaatsen. Dit sluit aan bij de bestaande gecombineerde fiets- en voetpaden zoals die liggen in de gehele wijk Haverleij. De kinderen van de Matrixschool kunnen via dit fiets- en voetpad achterlangs de parkeervoorzieningen naar de gymzaal lopen. Vanuit de huidige kiss and ride plein is een goede voetgangersroute naar de school in het sport- en jeugdcluster. Vanaf deze school is ook een voet-/fietspad aanwezig om naar de gymzaal te gaan zonder daarbij over het parkeerterrein te lopen of fietsen. De voorgestelde inrichting van de buitenruimte past binnen de regeling van het bestemmingsplan.
Reactie d: Tevens wordt opgemerkt dat de oversteekplaats van het aan te leggen wandelpad (zie hierboven) naar de gymzaal veiliger dient te worden gemaakt door te nemen maatregelen.
Gemeentelijk commentaar: Vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen wordt de entree vanaf de weg naar de sporthal verplaatst naar het verlengde van het huidige fiets- en wandelpad. De entree wordt naar het westen verschoven en komt daarmee ook dichter bij de bocht te liggen. In de regel is de snelheid van verkeer in of net na een bocht minder hard dan op het rechte stuk. Bovendien is in het inrichtingsplan rekening gehouden met verkeersdrempels op het parkeerterrein (inclusief de weg daarnaartoe) waar de langzaam verkeersroutes kruisen.
Reactie e: Uitdrukkelijk verzoek maatregelen te nemen zodat weg over parkeerplaats geen racebaan wordt (c.q. blijft) voor de jeugd.
Gemeentelijk commentaar: In het inrichtingsplan is rekening gehouden met verkeersdrempels op alle kruisingen op het parkeerterrein en de langzaam verkeersroutes. Hiermee zal de snelheid ter hoogte van de belangrijke oversteeklokaties lager zijn.
Reactie f: Gesteld wordt dat eerst het verkeersgedeelte (ontsluiting etc.) dient te worden aangelegd, voordat de bouw van het gebouw kan plaatsvinden, opdat geen bouwverkeer op de omliggende kleine straten plaatsvindt.
Gemeentelijk commentaar: Sympathieke en begrijpelijke suggestie die zal worden meegenomen in de fasering en planning van de bouwactiviteiten. De planning van de bouwactiviteiten zal in een later stadium bekeken worden. Er dient wel rekening gehouden te worden met het zware bouwverkeer. Dit zal bij voorkeur niet door de woonstraten rijden maar kan soms noodzakelijk zijn. Door het zware verkeer kan het mogelijk zijn dat er tijdelijke bouwwegen worden aangelegd die later definitief en 'netjes' worden aangebracht. Dit is om te voorkomen dat alle nieuwe wegen en paden niet kapot worden gereden in de bouwfasen.
Reactie g: Verzoek ten aanzien van gebouw, zodanig dat deel jeugdhonk en kantine voetbalvereniging zo ver mogelijk naar de Vutter worden geplaatst. Gevraagd wordt of dit nog (steeds) wordt meegenomen door de architect.
Gemeentelijk commentaar: Dit betreft inderdaad een belangrijk uitgangspunt bij de uitwerking door de architect. In het huidige voorlopige ontwerp van het gebouw zijn genoemde functies in het meest zuidelijke deel gesitueerd ic. tegenover het bestaande voetbalveld.
Reactie h: Gevraagd wordt of gebouwen niet zijn toegestaan voorbij het doorgetrokken verlengde lijn van de tennisvereniging.
Gemeentelijk commentaar: Het bouwvlak is inderdaad zo gesitueerd dat het gebouw van het sport- en jeugdcluster niet voorbij de doorgetrokken lijn van de bebouwing van de tennisvereniging richting Fuutlaan en Het Hoenderland kan komen. In de regels van het voorontwerpbestemmingsplan is daarbij wel de mogelijkheid gegeven een gebouw van ondergeschikte aard (zoals een fietsenberging) buiten het bouwvlak met een maximale oppervlakte van 50 m² en een maximale bouwhoogte van 3 meter. In het schetsontwerp inrichtingsplan voor de buitenruimte is deze laatstgenoemde bouwmogelijkheid buiten het bouwvlak echter niet voorzien aan de noordzijde van het op te richten gebouw van het sport- en jeugdcluster.
Reactie i: Verzoek om de gebouwde fietsvoorziening afsluitbaar te maken, om de hangjongeren 's avonds en 's nachts te weren.
Gemeentelijk commentaar: Het schetsontwerp inrichtingsplan voor de buitenruimte gaat in beginsel uit van niet-gebouwde fietsvoorzieningen, d.w.z. open fietsenrekken zonder gebouw eromheen of afdak erboven.
Reactie j: Voorstel om een bibliotheek voor school en naschoolse opvang binnen het sport- en jeugdcluster te plaatsen.
Gemeentelijk commentaar: Er is geen bibliotheek voorzien in het programma voor het sport- en jeugdcluster.
Reactie k: Verzoek om het terrein zoveel mogelijk te benutten voor speelmogelijkheden:
Gemeentelijk commentaar: Het bestemmingsplan alsmede het schetsontwerp inrichtingsplan bieden de ruimte voor het plaatsen van allerlei speeltoestellen. De genoemde speelmogelijkheden zijn echter al voorzien op het terrein en in de buurt van het terrein. Dichtstbijzijnde speelvoorziening voor 0-12 jaar ligt tussen de Fuutlaan en de IJsvogel. Voor jongeren ligt een voorziening voor de sporthal. Het recent aangelegde kunstgras(voetbal)veld kan ook dienst doen als hockeyveld. Een jeu de boulesbaan is aanwezig op het terrein van de tennisbaan. Speelmogelijkheden voor scholieren worden door de school voorzien op eigen terrein. Banken zullen waar mogelijk in het ontwerp van de openbare ruimte worden meegenomen.
2. Bestuursraad voor Engelen en Bokhoven in de vergadering van 15 september 2009, schriftelijke inspraakreactie Harry Aarts d.d. 30 september 2009
Reactie a: Realiseer het kiss and ride plein niet aan het einde maar aan het begin van de route, dus nabij de aansluiting met De Vutter.
Gemeentelijk commentaar: Zie hiervoor het gemeentelijk standpunt onder inspraakreactie 1, onder reactie a.
Reactie b: Heb extra aandacht voor de plekken waar het snel- en langzaamverkeer bij elkaar komt. Dat is ter hoogte van de sporthal en de parkeerplaats.
Gemeentelijk commentaar: Zie hiervoor gemeentelijk standpunt bij inspraakreactie 1 onder reactie d.
Reactie c: Zorg voor een goede en veilige aansluiting met De Vutter, bijvoorbeeld een rotonde, en zoek daarbij actief het overleg met omwonenden.
Gemeentelijk commentaar: Er wordt op dit moment bekeken of een rotonde inpasbaar is op de kruising De Vutter- Haverleij. Uitvoering van de rotonde is nog niet bekend, maar zal zeker niet vóór 2011 plaatsvinden.
Reactie d: Maak het voor gebruikers en bezoekers van het park onaantrekkelijk om aan de Fuutlaan of Het Hoenderland te parkeren. Oneigenlijk gebruik moet worden voorkomen.
Gemeentelijk commentaar: De Fuutlaan is een relatief smalle weg. In overleg met de afdeling Beheer Openbare Ruimte zal bekeken moeten worden of voorzieningen in de bermen aangebracht kunnen worden. Instellen van parkeerverboden zal in overleg met de politie moeten plaatsvinden. Structurele handhaving door politie bij parkeerverboden is erg lastig. Er zal een afweging blijven tussen parkeren voor bewoners van de Fuutlaan en het incidentele parkeren door ouders. Ook communicatie vanuit de scholen naar de ouders is hierbij zeer belangrijk.
Reactie e: Ten slotte signaleert de bestuursraad een verschil in het bouwvolume. De raadsinformatiebrief spreekt van ± 2.700 m², het voorontwerp van ± 2.900 m² .
Gemeentelijk commentaar: In de raadsinformatiebrief is abusievelijk een oppervlakte van circa 2.700 m² genoemd. De oppervlakte zoals genoemd in het voorontwerp is correct. De oppervlakte van het gebouw voor het sport- en jeugdcluster bedraagt circa 2.900 m².
3. FC Engelen, De Terp 2 Engelen, schriftelijke inspraakreactie d.d. 13 oktober 2009
Reactie a: Opgemerkt wordt dat het bestemmingsplan onvoldoende garantie geeft dat wij onze sport op de door ons gewenste wijze op het sportpark kunnen blijven uitoefenen.
Gemeentelijk commentaar: Het bestemmingsplan regelt de nieuwbouw van het sport- en jeugdcluster. Het bestemmingsplan bevat het juridisch-planologisch kader voor het gebruik en het bouwen van de gronden van het plangebied. Het bestemmingsplan is een instrument voor ontwikkelingsplanologie. Het regelt het toegestane gebruik en de bouwmogelijkheden, maar kan dit gebruik en de bebouwing niet verplichten. In de regels van het bestemmingsplan hebben de gronden de bestemming 'Gemengd'. Binnen deze bestemming is het gebruik voor sport toegestaan. Het bestemmingsplan staat daarmee het gebruik van de gronden ten behoeve van de (voetbal)sport niet in de weg. Alle gronden zijn in eigendom van de gemeente. De gronden waarop de huidige kantine staat zijn in erfpacht uitgegeven aan FC Engelen. Daarbij is een opstalrecht gevestigd, waardoor de daarop gelegen kantine eigendom van FC Engelen is. Het bestemmingsplan regelt aldus de functionele aspecten van de gronden (waarbij sport is toegestaan). Het privaatrechtelijke gebruik van de betreffende gronden door FC Engelen wordt niet met het bestemmingsplan geregeld, maar is nu geregeld in een huurovereenkomst voor de sportvelden c.q. erfpacht met opstalrecht voor de gronden van de kantine. Ook de toekomstige situatie ten aanzien van eigendom, beheer, exploitatie, onderhoud etc. wordt privaatrechtelijk geregeld. De overleggen hierover zijn gaande.
Reactie b: Zorgen worden geuit over de voortgang van de bouw- en inrichtingsplannen voor het sport- en jeugdcluster. Gemeend wordt dat het onduidelijk is of de voorliggend plannen financieel haalbaar zijn. Geconcludeerd wordt dat zolang er geen duidelijkheid is over de verdeling van de kosten, niet kan worden aangegeven dat het plan economisch uitvoerbaar is. Daarbij wordt opgemerkt dat voorbij gegaan wordt aan het feit dat de financiering van nieuwbouw van FC Engelen nog niet is geregeld. Ten slotte wordt opgemerkt dat geen melding gemaakt wordt van het feit dat FC Engelen over eigendommen beschikt binnen het plangebied, noch van de vastgelegde intentie om de kantine te realiseren volgens het principe van nieuw voor oud.
Gemeentelijk commentaar: In het hoofdstuk 'Economische uitvoerbaarheid' is geconcludeerd dat het kostenverhaal in het kader van de Grondexploitatiewet verzekerd is. Het bestemmingsplan kent alleen nieuwe bouwmogelijkheden toe aan de gronden die in eigendom zijn en blijven van de gemeente. De kosten voor de bouw van deze voorzieningen, evenals de aanleg van de openbare ruimte, zijn voor rekening en risico van de gemeente en worden gefinancierd via de gemeentelijke begroting als project van de afdeling Jeugd en Onderwijs en de afdeling Sport en Recreatie. Over de wijze waarop dit wordt vertaald naar de diverse exploitaties van de betrokken partijen vindt overleg plaats tussen partijen. Het is correct dat de huidige kantine in eigendom is van FC Engelen. De blote eigendom van de gronden rust echter bij de gemeente.
Reactie c: Opgemerkt wordt dat de juridische koppeling tussen nieuwbouw en sloop van de huidige kantine ontbreekt. Het bestemmingsplan sluit niet uit dat de ontwikkeling kan plaatsvinden zonder sloop van de kantine. Gemeend wordt dat het juridisch denkbaar is dat een plan wordt ontwikkeld waarin de huidige kantine niet wordt meegenomen, maar gehandhaafd zal blijven (bijv. als er geen oplossing voor de financiële tekorten wordt gevonden). Geconcludeerd wordt dat een dergelijke ontwikkeling ongewenst is voor FC Engelen.
Gemeentelijk commentaar: Het bestemmingsplan regelt de nieuwbouw van het sport- en jeugdcluster. Het bestemmingsplan bevat het juridisch-planologisch kader voor het gebruik en het bouwen van de gronden van het plangebied. Het bestemmingsplan is een instrument voor ontwikkelingsplanologie. Het regelt het toegestane gebruik en de bouwmogelijkheden, maar kan dit gebruik en de bebouwing niet verplichten. Bovendien kan het bestemmingsplan de sloop van bebouwing niet afdwingen. Voor het realiseren van het sport- en jeugdcluster is een intentieovereenkomst afgesloten met de toekomstige gebruikers, waaronder FC Engelen. Óók de gemeente heeft deze intentieovereenkomst, met de daarin opgenomen uitgangspunten en verantwoordelijkheden, ondertekend. De hypothetische situatie, zoals aangegeven door de FC Engelen vraagt alsdan om een geheel nieuw besluitvormingsproces door het college van burgemeester en wethouders, met de daarbij behorende afweging van alle belangen. Gemeente acht het niet opportuun om hierover nu een standpunt in te nemen.
Reactie d: Gewezen wordt op een tweetal onduidelijkheden in het bestemmingsplan. In de regels staat beschreven dat verlichting mag worden geplaatst op het sportpark. Gemeend wordt dat het duidelijk is of dit betekent dat rondom veld 4 verlichting zullen krijgen. Opgemerkt wordt dat dit een belangrijke voorwaarde voor FC Engelen betreft. Tevens wordt opgemerkt dat alle parkeervoorzieningen op eigen terrein moeten worden gerealiseerd. Gemeend wordt dat dit onhaalbaar is. Gewezen wordt op de voorstellen voor bouw- en inrichting van het sportpark waarin daarin ook niet voorzien wordt.
Gemeentelijk commentaar: In de regels van het bestemmingsplan is vermeld dat lichtmasten zijn toegestaan met een maximale bouwhoogte van 25 meter. Het bestemmingsplan bevat geen beperkingen aan de locatie van deze lichtmasten. Wel dient rekening te worden gehouden met eventuele lichthinder op de omgeving. Lichthinder, zoals normen op gevels van woningen is in de geldende milieuwetgeving niet geregeld. Het toestaan van verlichting op het pupillenveld is mogelijk, mits vooraf via een lichtonderzoek wordt aangetoond dat met een beoogde verlichtingsinstallatie wordt voldaan aan de normen voor lichthinder. Hiervoor dient de “Algemene Richtlijnen betreffende lichthinder” van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV) te worden gehanteerd. De richtlijn bevat grenswaarden voor sportverlichting. In de ontwerpfase van de verlichtingsinstallatie kan deze richtlijn worden gebruikt om lichthinder te voorkomen of zoveel mogelijk te vermijden.
In de regels van het bestemmingsplan is inderdaad geregeld dat parkeervoorzieningen op eigen terrein dienen te worden gerealiseerd. Dit is conform de Nota parkeernormen. In onderhavig geval gaat het om een sport- en jeugdcluster, waarin een groot aantal functies zijn opgenomen, waarbij voor de parkeervoorzieningen gebruik wordt gemaakt van het dubbelgebruik. Onder eigen terrein dient hier het sportpark verstaan te worden, zoals dit in het bestemmingsplan begrensd is en in eigendom is van de gemeente.
Reactie e: Benadrukt wordt dat FC Engelen een groot voorstander is van de ontwikkeling van één sport- en jeugdcluster volgens de plannen en ontwerpen die nu voorliggen. Hoop wordt uitgesproken dat de zienswijze ertoe bijdraagt dat de planontwikkeling wordt bevorderd en dat gemeente vorm en inhoud zal geven aan het in de intentieovereenkomst vastgelegde principe van nieuw voor oud.
Gemeentelijk commentaar: Voor kennisgeving aangenomen. Gemeente vertrouwt op een continuering van de constructieve samenwerking tussen gebruikers en gemeente om te komen tot een sport- en jeugdcluster.