Plan: | Sport- en jeugdcluster Engelen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002083-1501 |
Geluidhinder vanwege wegverkeer
Volgens de Wet geluidhinder worden aan weerszijden van een weg zones aangegeven. De breedte van de zone is afhankelijk van het soort weg en of deze in stedelijk of buitenstedelijk gebied ligt. Binnen deze zones worden eisen gesteld aan de geluidsbelasting. De voorkeursgrenswaarde vanuit de Wet geluidhinder is 48 dB op de gevel van geluidgevoelige objecten. De hoogst toelaatbare waarde voor de school (onderwijsgebouw) is 58 dB in buitenstedelijk gebied. Buiten de zones van wegen worden geen eisen gesteld als gevolg van het wegverkeerslawaai.
A59
Het aantal rijstroken van de A59 in de nabijheid van de geplande basisschool is maximaal zes. De zone strekt zich daardoor uit tot 600 meter van de weg. De bouwvlak voor het sport- en jeugdcluster bevindt zich op een afstand van circa 520 meter van de A59 en valt daarom binnen deze zone.
Voor de A59 is volgens artikel 3.6 van het meet- en rekenvoorschrift geluidhinder 2006 een aftrek van 2 dB van toepassing. Daarom zijn voor de A59 de 50 dB (48+2) en de 65 dB (63+2) contouren (vrije veld) berekend op een hoogte van 4,5 m (2 bouwlagen).
Voor de berekening is uitgegaan van de door Rijkswaterstaat verkregen verkeersgegevens van 2006, met een (volgens Rijkswaterstaat) toename aan verkeer op de A59 van 1% per jaar. De intensiteit in 2006 betreft 68.149 voertuigen per etmaal. In 2009 70.214 voertuigen per etmaal, en in 2020 78.336 voertuigen per etmaal. Er is gerekend met een wegdek van enkellaags ZOAB en een snelheid van 120 km per uur.
De contouren voor 50 dB (oranje) en 65 dB (roze) zijn voor de A59 berekend.
Contouren A59 in 2009
Contouren A59 in 2020
Zowel in de huidige situatie (2009) als in 2020 ligt de geplande basisschool buiten de berekende geluidscontouren. Hieruit blijkt dat er wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en het aanvragen van hogere waarden niet aan de orde is.
Fuutlaan
De Fuutlaan is een weg waarvoor een maximale snelheid van 30 km/uur geldt. Deze weg heeft geen zone en hoeft daarom niet getoetst te worden in het kader van de Wet geluidhinder.
De Vutter
Het aantal rijstroken van De Vutter in de nabijheid van de geplande basisschool is twee. De zone strekt zich daardoor uit tot 200 meter van de weg. De basisschool bevindt zich op een afstand van circa 100 meter van De Vutter en valt daarom binnen deze zone.
In het plan gaat het om de nieuwbouw van een basisschool langs een bestaande weg in een binnenstedelijkesituatie. Hiervoor geldt als voorkeursgrenswaarde 48 dB en als hoogst toelaatbare gevelbelasting 63 dB. Tevens is volgens artikel 3.6 van het meet- en rekenvoorschrift geluidhinder 2006 een aftrek van 5 dB van toepassing voor De Vutter. Daarom zijn voor De Vutter de 53 dB (48+5) en de 68 dB (63+5) contouren (vrije veld) berekend op een hoogte van 4,5 m (2 bouwlagen).
In het rekenmodel zijn de verkeersintensiteiten van 2009 en 2020 ingevoerd. In 2009 is de intensiteit van De Vutter van De Meerheuvel tot De Beemd 2333 voertuigen per etmaal. Van De Beemd tot Schoolstraat betreft de intensiteit 2158 voertuigen per etmaal.
In 2020 is de intensiteit van De Vutter van De Meerheuvel tot De Beemd toegenomen tot 2488 voertuigen per etmaal. Van De Beemd tot Schoolstraat is de intensiteit toegenomen tot 2305 voertuigen per etmaal.
Er is gerekend met een snelheid van 50 km per uur en fijn asfalt (referentiewegdek).
Onderstaande contouren zijn het resultaat van een indicatieve berekening. De contouren 53 dB (groen) en 68 dB (blauw) zijn berekend. De 68 dB contour is niet aanwezig op De Vutter.
Contour De Vutter 2009
Contour De Vutter 2020
De geplande basisschool ligt buiten de berekende contouren. Hieruit blijkt dat er wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en het aanvragen van hogere waarden niet aan de orde is.
De Haverlij
Het aantal rijstroken van De Haverlij in de nabijheid van het geplande sport- en jeugdcluster bedraagt drie. De zone van deze weg strekt zich daardoor uit tot 400 meter van de weg. Het bouwvlak van het sport- en jeugdcluster bevindt zich op een afstand van circa 500 meter van De Haverlij en valt daarom buiten deze onderzoekszone.
Geluidhinder vanwege industrie
De geplande basisschool met kinderdagopvang ligt precies op de 50dB(A) geluidzone van het bedrijventerrein de Rietvelden. De 50dB(A) geluidszone betekent dat een zone om het industrieterrein is gelegd waarop de totale geluidsbijdrage van alle bedrijven op dat terrein op de zonegrens niet meer dan 50 dB(A) mag zijn. De zuidkant van de het sport- en jeugdcluster valt binnen de geluidzone en de noordkant van het cluster valt buiten de geluidzone. Een school is een geluidgevoelige bestemming. Op de gevel van de school dient te worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50dB(A). Op basis van de huidige zone-opvulling (door bedrijven op De Rietvelden) is de geluidsuitstraling op het bouwvlak van het cluster 47,5 dB(A). De actuele geluidsbelasting ter plaatse van het cluster is momenteel 48,1 dB(A). In de feitelijke situatie voldoet de school hiermee aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) en is de school toelaatbaar.
Het is juridisch mogelijk dat de geluidszone ter plaatse van het sport- en jeugdcluster door het industriegeluid volledig wordt opgevuld tot 50 dB(A). Indien dat het geval is, wordt voor het deel dat binnen de geluidszone valt niet meer voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Om de bedrijven op de Rietvelden (juridisch) niet in hun bedrijvigheid te beperken en de mogelijkheid te laten bestaan dat de zone t.p.v. de basisschool tot 50 dB(A) kan worden opgevuld, dient ter plaatse van de basisschool (voor de zuidkant die binnen de geluidszone valt) een hogere waarde te worden aangevraagd en vastgesteld. Er is een hogere waarde van 51 dB(A) aangevraagd.
Geluid als gevolg van sportactiviteiten en aan- afrijdend verkeer bezoekers
Voor de diverse sportactiviteiten en verkeersbewegingen is een indicatieve geluidberekening uitgevoerd. Hierbij is het geluidniveau op de gevel van de basisschool bepaald ten gevolge van de omliggende inrichtingen (sportfaciliteiten). Daarnaast is berekend wat het geluidniveau is op de gevels van de basisschool en de woningen aan de Fuutlaan ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking op de Taling.
Bij deze RO-toets is uitgegaan van de geluidnormen uit het “Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer” (Activiteitenbesluit):
07:00–19:00 | 19:00–23:00 | 23:00–07:00 uur | |
LAr,LT op de gevel van gevoelige gebouwen | 50 dB(A) | 45 dB(A) | 40 dB(A) |
LAmax op de gevel van gevoelige gebouwen | 70 dB(A) | 65 dB(A) | 60 dB(A) |
Gebouwen als woningen en een basisschool worden beschouwd als geluidgevoelig objecten. Een kinderdagopvang is volgens de Wet geluidhinder geen geluidgevoelige bestemming. Echter, in het kader van een goede ruimtelijke ordening is de kinderdagopvang aan de geluidsnorm uit het Activiteitenbesluit getoetst. Een uitgangspunt is dat de voetbalvereniging niet is meegenomen als geluidbron in de berekening. Dit omdat gesteld is dat de voetbalvereniging naar verwachting niet open is wanneer de basisschool wordt gebruikt.Het gebruik van de voetbalaccommodatie zal namelijk met name in de avonduren en weekenden plaatsvinden. Daarbij wordt de basisschool en voetbalvereniging als één inrichting beschouwd, omdat zij gebruik maken van elkaars ruimten en faciliteiten.
Tennisvereniging Engelen en sporthal de Vutter blijven in het plan ongewijzigd. De gebouwen van voetbalclub FC Engelen zullen worden geïntegreerd in de nieuwbouw van de basisschool en kinderdagopvang. Op deze wijze maken de basisschool en de voetbalvereniging gebruik van dezelfde ruimten en voorzieningen. In het plan zullen extra parkeervoorzieningen worden gerealiseerd en ook zal de aanrijroute voor gemotoriseerd verkeer worden verplaats naar de zuidzijde van het plan. De ontsluiting zal uitkomen op de doorgaande weg De Vutter, om overlast naar de Fuutlaan te verminderen. Vanuit de Fuutlaan zal het Sportpark enkel via langzaam verkeer (fiets, lopend) te bereiken zijn.
Geluidbelasting ten gevolge van omliggende inrichtingen
Om de basisschool, alsook de kinderdagopvang, te beschermen tegen het geluid afkomstig van de omliggende inrichtingen, is een geluidberekening gemaakt. Hierin is tennisvereniging Engelen en sporthal de Vutter meegenomen.
De bronnen bij de tennisbaan bestaan uit het tennisspel, het publiek en het verkeer op het terrein van de inrichting. Voor al deze bronnen is uitgegaan van een worstcase situatie; een volledige bezetting van alle tennisbanen tijdens de openinguren. De sporthal heeft als geluidbron de afzuigingen op het dak en het verkeer op het terrein van de inrichting. Voor de afzuiging is een bronvermogen van 90 dB(A) aangenomen.
De tennisbaan geeft een geluidbelasting van hoogstens 44 dB(A) in de dag- en avondperiode op de gevel van de school. Omdat het hier om een tennisvereniging gaat, is er sprake van impuls-geluid. Wanneer dit hoorbaar is bij de basisschool, wordt er een straffactor meegerekend van 5 dB. Daarmee komt de geluidbelasting op 49 dB(A) in de dag- en avondperiode. De sporthal geeft in de dagperiode een geluidbelasting van hoogstens 40 dB(A) op de gevel van de basisschool. In de avondperiode is dit hetzelfde. 's Nachts is zowel de tennisbaan als de sporthal niet in werking.
Aangezien de basisschool en de kinderdagopvang alleen in de dagperiode geopend zijn, is alleen de dagperiode van belang. De tennisbaan en de sporthal geven samen een geluidniveau van 45 dB(A). Ook hier wordt de 5 dB(A) voor hoorbaar impulsgeluid bij opgeteld, waardoor het op een etmaalwaarde van 50 dB(A) komt. Hiermee wordt overdag voldaan aan de norm. In de avond en nacht is de basisschool niet in bedrijf.
De piekniveaus die zijn berekend komen in de dag en avondperiode uit op 65 dB(A). Alleen kijkend naar de dagperiode, wegens de openingstijden van basisschool, blijft dit onder de norm van 70 dB(A). Wel kan er tijdens het volgen van lessen hinder optreden door de “plok” geluiden van de tennisvereniging.
Geluidbelasting ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking
Op dit moment wordt door de bewoners aan de Fuutlaan veel hinder ondervonden van het wegverkeer dat door de wijk rijdt, richting het sportpark. In het plan zal de aanrijroute voor gemotoriseerd verkeer worden verplaatst en zullen er extra parkeervoorzieningen worden gerealiseerd. De ontsluiting zal uitkomen op de doorgaande weg de Vutter. Vanuit de Fuutlaan zal het sportpark enkel via langzaam verkeer te bereiken zijn.
Voor de verkeersaantrekkende werking zijn de volgende uitgangspunten meegenomen:
Aangezien de basisschool in het weekend niet in werking is, maar de voetbalvereniging wel, is in de dagperiode het aantal verkeersbewegingen van de basisschool aangehouden.
Het verkeer geeft een geluidbelasting van ten hoogste 42 dB(A) op de woningen aan de Fuutlaan. Op de basisschool geeft het een geluidbelasting van ten hoogste 46 dB(A). De geluidbelasting blijft voor beide gevoelige objecten onder de 50 dB(A), waarmee wordt voldaan aan de norm voor indirecte hinder.
Het verkeer dat richting Sportpark de Vutter gaat, wordt over de straat De Vutter geleid. Ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking richting Sportpark de Vutter zal dit een extra geluidbelasting geven van ten hoogste 47 dB(A) op de woningen aan de Vutter. Hierbij zijn dezelfde uitgangspunten voor het verkeersgebruik meegenomen als eerder is vernoemd. Dit is zonder de huidige geluidbelasting van de Vutter.
Conclusie